A Párizs-Brüsszel gyorsforgalmi vasútvonal mentén, Mons-ban adták át a kifejezetten régen várt projektet.
Átadták Belgiumban, Mons városában a határozottan régóta várt Mons vasútállomását. A neves spanyol-svájci Santiago Calatrava sztárépítész koncepciója alapján felépített, jelen középárfolyammal számolva mintegy 125 milliárd forint értékű építmény nem csupán pályaudvarként, hanem egy monumentális hídként is szolgál. Mintegy 160 méter hosszan ível át a peronok felett és összeköti Mons történelmi belvárosát a déli városrészekkel.
- foglalják össze az Arhitectonic Facebook-oldalán, illetve az építész honlapján.
Amennyire lenyűgözően néz ki a fejlesztés, annyira problémás volt az építkezése. A projektet először 19 évvel ezelőtt, 2006-ban mutatták be, de a költségtúllépések és a késések sorozata hátráltatta a megvalósítást. Az építkezés végül 2013-ban kezdődött, de az eredeti, 2015-ös befejezési határidő egy teljes évtizeddel kitolódott, 2025-re.
A hídként is szolgáló pályaudvar a két, általa összekapcsolt városrész fejlesztéséhez is hozzájárul. Központi eleme a hídon elhelyezkedő megemelt galéria. Az állomás biomorf jellegű üveg- és acélformáit csúcsban végződő, lejtős tető zárja.
A pályaudvarra érkezők a központi térből lépcsőkön, mozgólépcsőkön vagy lifteken keresztül juthatnak le a peronokhoz, ahol hét, személyszállító vonatok számára kialakított vágány, 350 méter hosszú peronok, valamint 29 autóbusz-megálló és taxipont biztosítja a zökkenőmentes közlekedési kapcsolatokat.
Az első fázisban ideiglenes utasfolyosót alakítanak ki a Liget tér irányából, miközben előkészítik a műemléki rekonstrukció második szakaszát is.
A MÁV feltételes közbeszerzést írt ki a Hatvan–Füzesabony vasútvonal tervezési feladataira, mintegy 1,7 milliárd forint értékben. A nyertes 300 nap alatt készítheti el az engedélyezési és kiviteli terveket.