A CLC Construct előregyártott támfal elemeivel épül a háromágú átjáró; megnéztük, hogyan zajlik a helyszínen készülő óriáskockák előállítása.
Legutóbb múlt hónapban írtunk a miskolci tehermentesítő út és az Y-híd kivitelezéséről. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházását a HE-DO Kft. kivitelezi a Speciálterv Kft. által készített tervek alapján, ezen belül a műtárgyépítési feladatokat a KM Építő Kft. végzi.
Az egész város közlekedésére kiható projekt keretében többek közt megépül a Martinkertváros felé vezető „Y” alakú híd, így az ott élők gyorsabban juthatnak el a belvárosba, és egyszerűbbé válik a Tiszai pályaudvar megközelítése is.
A híd építésének egyik különlegessége, hogy támfalai előregyártott elemekből készülnek, melyeket a helyszínre telepített szabadtéri betonüzemben gyártanak.
Erről a különleges technológiáról beszélgettünk a gyártást végző CLC Construct Kft. főmérnökével, Katus Krisztiánnal. Bevezetésként a szakember ismertette, hogy az elemeket a hídra vezető út fel-és lehajtó ágainál építik be.
Katus Krisztián hozzátette, a munkák megkezdése előtt meghatározták a beton minőségét: a jelenleg alkalmazott recept közel háromhetes próba eredményeképp született meg. A próbaöntéseket követően a gyártást a tavalyi év decemberében kezdték meg a helyszíni üzemben. Jelenleg 32 sablonnal dolgoznak, amelyek egy nap alatt ideális esetben, akár 64 elem elkészítését teszik lehetővé.
Az elemek kialakítása a szakember szavait idézve legó-kockákra emlékeztet, összeállításuk is a népszerű építőjátékéhoz hasonlatos.
Az építőiparban egyre jobban teret hódító előregyártás a hídépítésben nem számít újdonságnak, ugyanakkor a helyszínre telepített beton üzemben készülő támfal elemek felhasználása egy újabb mérföldkőnek számít. Ezt a forradalmi technológiát korábban leginkább mezőgazdasági épületek esetében használták.
A szakember a technológia előnyeivel kapcsolatosan megjegyezte, hogy az elemek újra felhasználhatók, így amikor idővel a műtárgy fejlesztésére kerülne sor, ezek az időtálló darabok bárhol máshol alkalmazhatók akár súlyként, akár elválasztó elemként. Előnye továbbá, hogy az előregyártásnak köszönhetően gyorsabb építést tesz lehetővé, és esztétikusabb kialakítást eredményez.
A gyártás során az összes munkafolyamat egy helyszínen, koncentráltan történik így kevésbé befolyásolják azt az időjárási körülmények, mint a hagyományos betonozási technikák esetében. Előnye, hogy emellett, párhuzamosan tud zajlani a hídszerkezet építésével.
A támfalak megépítéséhez közel 3000 betonelemet szükséges legyártani, amelynek a harmada már készen van.
Az előregyártott betonelemeknek akárcsak a híd több elemének szigorú elvárásoknak kell megfelelniük. A gyártó CLC-Construct és a tervező, valamint a generálkivitelező szakemberei folyamatos szoros kapcsolatot tartanak fenn.
A helyszíni gyártáshoz nincs szükség nagy létszámú munkaerőre, kevesebb mint fél tucatnyian végzik a munkát a telepen. A rutinos és összeszokott csapat a technikai kihívásokra is azonnal reagálni tud.
Az elemeket várhatóan az elkövetkező hetekben építik be a HE-DO és a KM Építő szakemberei az első támfalszakaszba.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.