Az Y-híd nagyszabású beruházás részeként kialakított új bicikliút megkönnyíti a kerékpárosközlekedést a borsodi vármegyeszékhelyen.
Újabb mérföldkőhöz érkezett Miskolc 2019 októberében elrajtolt nagyszabású beruházása. A több ütemből álló projektben most átadták a Miskolc tehermentesítő út és az Y-híd projekthez kapcsolódó kerékpáros hidat és kerékpárutat. Így a biciklisek biztonságosabb körülmények között közlekedhetnek a városban és a kialakított csomópontban. Az Y-híd hosszabb szakasza 12 támaszú és 268 m hosszú, míg a rövidebb 4 támaszú 69 m hosszú, és ehhez kapcsolódik egy új körforgalom valamint a Vörösmarty utca négysávossá bővítése. Ezzel több évtizedes problémát oldott meg a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., az Építési és Közlekedési Minisztérium jogelődjének Y-híd elnevezésű beruházása. A híd terveit a Speciálterv Építőmérnöki Kft. készítette el.
Csöbör Katalin a térség országgyűlési képviselője az átadó sajtótájékoztatón kiemelte: a kerékpáros híd és kerékpáros útszakasz átadásával az első ütemhez kapcsolódó valamennyi fejlesztés elkészült. Ezzel Miskolc egyik legösszetettebb infrastrukturális fejlesztése valósult meg.
Hozzátette, hogy a beruházás a kezdeti tervek után számos olyan elemmel bővült, amely szükséges volt. Ilyen a Csokonai Vitéz Mihály utca meghosszabbítása, a hídnál található P+R parkoló megépítése, a Kisfaludy utcai közúti híd teljes felújítása, továbbá az új kerékpáros út kialakítása.
A beruházás részletei, kérdései és a társadalmi-városkép hatásait figyelembe véve az önkormányzat kérésére a projekt kivitelezője (HE-DO) és az Építési és Közlekedési Minisztérium közösen egy új megoldás dolgoztak ki arra, hogy a fejlesztések megfeleljenek a város és a lakók, valamint nem utolsósorban a műszaki szempontoknak is.
Pántya József az Építési és Közlekedési Minisztérium Útépítési beruházások támogatásáért felelős helyettes államtitkára elmondta: a beruházás által megvalósultak a kitűzött célok, vagyis kapcsolatot teremtettek Szirma, Martinkertváros és a belváros között, utóbbit tehermentesítették, valamint megszűntek a csúcsidőben a torlódások. Mindezen túl egyszerűbbé vált a Tiszai pályaudvar megközelítése. A teljes beruházás nettó értéke 15 milliárd forint, az ívhíd és a hozzá kapcsolódó kerékpárút pedig 1.4 milliárd forintból valósult meg.
Az új 430 m hosszú kerékpáros út magába foglalja a mintegy 30 méter támaszközű acélszerkezetű kerékpáros ívhíd építését és mintegy 80 m hosszúságban előregyártott elemekből készített támfal építését egyaránt. Az 56 tonnás híd a folyamatos forgalmú vasútvonal fölött létesült, így a munkálatok során a MÁV-val rendszeres egyeztetések zajlottak.
Pántya József fontosnak tartotta, hogy a fejlesztéseknek köszönhetően olyan sokrétű beruházás valósulhatott meg, ahol lehetséges különböző közlekedési módok biztonságos igénybevétele úgy, hogy Miskolc közben a városképet is meghatározó emblematikus műtárgyakkal gyarapodott.
Az ünnepségen a beszédek után kipróbálták az új kerékpáros hidat.
A Borsod vármegyei székhelyen 2022 decemberében adták át az autósoknak a város tehermentesítő útját (I. ütem) és az Y-hidat (II. ütem). Lapunk a kezdetektől fogva beszámolt a 2019 októberében elrajtolt beruházásról.
A NIF Zrt. beruházását fővállalkozóként a HE-DO kivitelezte, míg a második ütemben megvalósuló különleges alakú hidat a KM Építő Kft. építette alvállalkozóként.
Hazánk egyik legszebb iskolaépületét 1932-ben avatták fel, a közelgő 100. évfordulóig pedig elvégzik a főépület külsejének rekonstrukcióját. A szakemberek hat ütemben, összesen mintegy 15743 négyzetméternyi felületet tisztítanak meg, javítanak ki és festenek le a műemléki védelem alatt álló intézményen.
A 100 éves gyárat ellátó rendszer jövő márciusban lép működésbe.