2025.05.27, Kedd
Elkészült a C-17-es Légi Személyzet Kiképző Létesítmény a pápai katonai légibázison
Fotó: magyarepitok.hu / Andrónyi Tamás

Elkészült a C-17-es Légi Személyzet Kiképző Létesítmény a pápai katonai légibázison

magyarepitok.hu

2025.05.27. 11:50 - Sándor Csilla

Jelentős előrelépést jelent a Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) fejlesztésében, hogy ma ünnepélyesen is átadták a pápai katonai légibázison a C-17-es katonai szállítógép légiszemélyzetének kiképző központját, amelyet a STRABAG kivitelezett.

Hirdetés

A tervek szerint hamarosan, Pápán is kiképezhetik a C-17-es óriás szállítógép pilótáit és loadmastereit, miután üzembe helyezik a C-17 repülőgépszimulátort. Ehhez elkészült és átadták azt az 1438 négyzetméteres komplexumot, amelynek központjában található a 14 méter magas szimulátoröböl.

 

Fotók: magyarepitok.hu / Andrónyi Tamás


A szimulátorteremhez kapcsolódik egy további egyszintes épület is. Az új létesítményben a kiképzésekhez eligazító- és tantermeket, a szimulátor működését biztosító műhelyeket és irodákat is kialakítottak.
A légibázis legújabb, vasbeton és acél vázszerkezetű épületét a NATO Support and Procurement Agency (NSPA) megbízásából az Óbuda Group tervei alapján, már teljes egészében digitális alapokon, BIM tervezési és kivitelezési technológia alkalmazásával a STRABAG valósította meg.

Hangárkomplexum, teher ejtőernyő-szárító torony után kiképző központ épült

A projekt hátterét a független, katonai együttműködési SAC-program biztosítja, amelyben 12 NATO tagország vesz részt. A pápai légibázis, hivatalos nevén a Magyar Honvédség 47. Bázisrepülőtér 2008 óta a SAC-program és a szállító repülőgépek fő műveleti bázisa.
A katonai együttműködésben résztvevők közösen használják a három Boeing Globemaster III típusú C-17-es teherszállító repülőgépet. E folyamatok és a beruházások koordinálására létrehozták a NATO Légiszállítást Kezelő Programirodát.
A SAC-program keretében 2016-ban hangárkomplexum épült, 2024-ben pedig átadták a szintén a STRABAG kivitelezésében elkészült teher ejtőernyő-szárító tornyot, ma pedig  a C-17-es légiszemélyzet-képző épületét.

 

Fotó: teher ejtőernyő-szárító torony (archív) 

Tavaly év elején felvonultak a munkagépek

A STRABAG szakemberei 2023 decemberében vették át a munkaterületet és a tavaly januárban kezdték el a munkálatokat. A kivitelező cég az épület komplett megvalósítására kapott megbízást. Ez azt jelentette, hogy a szimulátortechnológián kívül, a vasbeton tartószerkezetű építmény kivitelezésén túl, kiépítették a teljeskörű gépészetet, az erős- és gyengeáram rendszereket, illetve a feladataik közé tartozott a központ körüli útépítés, parkolók, járdák és a parkosítás megvalósítása is.

 

 

Földmunkáktól a szerkezetépítésig

A kivitelezés első szakaszait a munkaterület víztelenítése és a földmunkák, valamint az út- és közműépítések tették ki. Ennek során a kitermelt mintegy 3100 köbméter föld egy részét a visszatöltésnél hasznosították, a többit egy belső depóba szállították.
Az épület vasbeton vázszerkezetét helyszíni betonozással, valamint előregyártott elemekből építették meg. A pillérek fogadásához szükséges 27 darab vasbeton kehelynyakon kívül, pillérek, gerendák, 1065 méternyi körüreges födémpanel készült helyszíni betonozással.

Napelemek is támogatják az energiahatékony üzemeltetést

A kivitelezés további folyamatában elvégezték az építőmesteri munkákat: a helyszíni beton- és acélszerkezeti szerelési műveleteket. A csarnok burkolása és szigetelése után a helyükre kerültek a nyílászárók.
A kiképző központ épületgépészetének kialakítása során egyebek mellett elkészült az informatikai, valamint a biztonságtechnikai- és beléptető rendszer is.
Az épület tetejére nagy kapacitású napelemeket telepítettek, amelyeket összekötöttek a fejlesztés korábbi ütemében kialakított hálózattal. A környezetbarát működést a hőszivattyús fűtési-hűtési rendszer is támogatja.
Az új épület felügyeleti rendszerét hosszabb tesztidőszakkal és egyedi beállításokkal integrálták a meglévőhöz.

Új utak, járdák segítik a tréningegység megközelítését

A projekt a kiképzőegység kivitelezésén túl, magában foglalta az új épület környezetének rendezését is. Ennek során mintegy 1700 nm-en a korábbi vadászgép parkolók betonfelületét felmarták, az aszfalt kopóréteg kialakítása előtt, emulzióval rögzített aszfaltrácsot terítettek le a területen. A létesítmény körül új utak, parkolók, járdák és elektromos töltőállomások is épültek.

Valósághű helyzetekben képezhetik a C-17-es legénységét

A Pápára telepített C-17 Aircrew Training System (ATS) szimulátor, egy mozgó alvázra szerelt működő pilótafülke másolata. Az ATS valósághű környezetet biztosít és számos küldetési profillal elősegíti, hogy a légi személyzet begyakorolja a fel- és leszállásokat, a repülési manővereket és azt is, hogyan kezeljék a vészhelyzeteket. Ez nemcsak a készségek fejlesztését segíti, de a kiképzést is költséghatékonnyá teszi, korábban a C-17-es személyzet negyedévente az USA-ban végezte el a felkészítést.

 

Galéria

Mi épül?PápaStrabagÓbuda GroupMagyar Honvédség 47. BázisrepülőtérC-17-es katonai szállítógépszimulátorC-17-es Légi Személyzet Kiképző LétesítményNATO Support and Procurement Agency (NSPA)BIM

Hírlevél

Hirdetés