Újabb fontos fejezetéhez érkezett a Déli összekötő vasúti híd korszerűsítése.
Helyére kerül a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében megújuló Déli összekötő vasúti híd harmadik vágányának utolsó hídeleme – derült ki Vitézy Dávid a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatójának csütörtöki Facebook posztjából.
A hídelem már a levegőben van, és néhány napon belül a helyére kerül. Ezt követően a már meglévő két vágányt hordozó hídszerkezetek cseréje történik meg, egymás után, hiszen a vasúti forgalmat két vágányon mindvégig fenn kell tartani.
A hídelem helyére illesztése rendkívül összetett művelet, hiszen a pillérek a meglévő vasúti híd és a Rákóczi híd között állnak, így az úszódaruk gémjével nem lehet hozzájuk férni, hanem csak alulról beemelve lehet az elemet a helyére illeszteni.
A látványos és nehéz munkát speciálisan erre a célra kialakított hidraulikus emelőmű fogja elvégezni. A rendkívüli pontosságot igénylő művelet során a szükséges manővereket tolóhajók, kisgéphajók és horgonyzó dereglyék is segítik majd.
Ahogy azt korábban is jeleztük, a beruházás a BFK és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) együttműködésében épülő Déli Körvasút első fejlesztési üteme. Az engedélyezési terveket és a híd kiviteli terveit a Főmterv Zrt., a MSC Kft. és a Speciálterv Kft. mint társtervezők készítették.
A Déli összekötő vasúti híd bővítése és korszerűsítése a Déli Körvasút fejlesztésének egyik kulcseleme: a munkák révén nemcsak a régi, rossz állapotú vasúti hidakat cserélik ki, hanem kettőről három vágányosra bővül a körvasút.
A Facebook bejegyzés a beruházás kiemelt szerepével kapcsolatban arra is kitér, hogy nem csak a legfontosabb transzeurópai korridor és dunai átkelési pont ez, hanem a budapesti elővárosi forgalomban is egyre nagyobb szerepet kap a jövőben a Déli Körvasút.
A fejlesztés lehetővé teszi, hogy olyan vonatokat lehessen indítani, amelyek például Székesfehérvártól Hatvanig járhatnak, összekapcsolva nem csak a régiót, de megteremtve a Budapest elővárosai és külső kerületei között is a kapcsolatot – ehhez a beruházás nélkül ma a kapacitás és a Budapesten belüli új megállók is hiányoznak.
A Déli Körvasút fejlesztésének köszönhetően új megállók épülnek, ezek az eddig hiányzó metrócsatlakozást is biztosítják majd Kelenföldön a 4-es, a Népligetnél a 3-as és a Közvágóhídnál a hévek fejlesztésével létrejövő jövőbeni 5-ös metróhoz.
A beruházás ezen túlmenően az agglomerációból érkező vonatok sűrítéséhez is hozzájárul, mivel ma a legszűkebb kapacitást épp a fejpályaudvarok jelentik – derül ki a bejegyzésből.
A Déli Körvasúton a nyugatról Székesfehérvár, Tatabánya, Pusztaszabolcs felől érkező elővárosi vonatok Budapest fontos csomópontjain át továbbhaladhatnak Cegléd, Pécel, Gyömrő vagy akár a személyforgalom előtt tavaly újból megnyílt külső körvasúton át Újpest - Óbuda felé.
A Soroksár-Kunszentmiklós-Tass-Kelebia vasút kétvágányúsításán és villamosításán kívül, számos, az állomásokhoz és az utasforgalomhoz kapcsolódó infrastrukturális fejlesztés valósul meg a 150-es vonalon. A Colas egyebek mellett három gyalogos aluljárót épít, ezek közül a legnagyobb, Délegyházán valósul meg.
A magyar szakemberek Svédország északi részén, éjszakai vágányzárban építettek át mintegy 30 kilométernyi vasúti szakaszt. A projekt kihívása volt, hogy minden reggelre készen kellett átadni a forgalomnak az adott etapot; különlegessége pedig, hogy ezen a területen márciustól augusztusig úgynevezett „fehér éjszaka” van, vagyis alkonyati fényekben zajlott a munka.