2025.12.02, Kedd
Korszerű karbantartóbázis épülhet a hazai gyártású szupervonatok számára
Látványtervek: GYSEV / Facebook

Korszerű karbantartóbázis épülhet a hazai gyártású szupervonatok számára

TED, GYSEV

2025.12.02. 07:00 - Kolinek Nóra

Az új létesítmény alapvető szerepet tölt majd be az InterCity-flotta fenntartásában, és fontos lépést jelent a GYSEV járműfenntartási kapacitásainak modernizálásában.

hirdetés

Az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent egy szombathelyi motorvonat karbantartó műhely tervezésére irányuló ajánlattételi felhívás.

A GYSEV Zrt. tavaly jelentette be, hogy 11 új FLIRT típusú InterCity-motorvonatból álló flottát rendelt meg a gyártó Stadlertől. A mostani tervezési feladat ennek a járműpark-fejlesztésnek a műszaki hátterét teremti meg.

Látványtervek: GYSEV / Facebook

Új, korszerű karbantartó bázis épülhet

A tervező feladata egy mintegy 5300 m² nettó alapterületű, 10 méteres párkánymagasságú, hőszigetelt műhelycsarnok megtervezése. A csarnok része lesz egy kb. 400 m²-es irodai funkciójú, hagyományos szerkezetű épületrész is.

A fejlesztés jelentős vasúti infrastruktúra-építést is tartalmaz: legalább 3500 folyóméter vágány épül, a következő fő egységekkel:

  • háromvágányos karbantartó- és javítócsarnok;
  • egyvágányos mosócsarnok;
  • műhelyek, raktárak, irodák és szociális helyiségek.

A csarnoknak alkalmasnak kell lennie egyszerre legalább három, egyenként 106 méter hosszú villamos motorvonat kiszolgálására. A tervezett vágányhálózat 20 km/h-s sebességre és 225 kN tengelyterhelésre készül, UIC54 rendszerű, hézagnélküli felépítménnyel. A csarnokon belüli vágányok aknás és oldalaknás kialakítást kapnak.

A projekt része továbbá:

  • felsővezetéki rendszer kiépítése és átalakítása;
  • új térvilágítási hálózat létrehozása;
  • FET-rendszer átalakítása;
  • távközlési rendszerek bővítése;
  • a teljes közműkapcsolati infrastruktúra kialakítása és szükség szerinti kiváltása;
  • közúti megközelítés, belső úthálózat, térburkolatok és parkolók kiépítése.

Komplex tervezői feladatkör

A nyertes tervező feladata az engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése, valamint az összes szükséges hatósági, vagyonkezelői, közmű- és közútkezelői engedély beszerzésének lebonyolítása.

A feladat része:

  • előzetes régészeti dokumentáció elkészítése;
  • közreműködés a kivitelezésre kiírandó közbeszerzési eljárás során;
  • szakmai támogatás a megrendelő számára;
  • szükség esetén a tervmódosítások és fedvénytervek elkészítése;
  • teljes körű tervezői művezetés a kivitelezés időszakában;
  • vasúti szakági tervek készítése a szükséges NoBo, DeBo, AsBo és rendszerintegritási tanúsításokkal együtt.

Ajánlattételi határidő: 2026. január 16.

A legújabb nemzetközi szabványoknak megfelelő szerelvényeket hazánkban gyártják

A vasúttársaság 2025 szeptemberében jelentette be, hogy elkészült a járművek végleges külső-belső dizájnja. A kocsiszekrények gyártása a Stadler szolnoki üzemében történik. Az első szerelvények várhatóan 2027 utolsó negyedévében érkeznek, a IC-motorvonat-flotta 2028 első negyedévében válik teljessé. A modern járművek 2027 év végétől folyamatosan állnak majd forgalomba a Sopron-Budapest és Szombathely-Budapest viszonylatokon.

A legújabb nemzetközi szabványoknak megfelelően készülő energiatakarékos vonatok 160 km/h sebességre lesznek képesek. Az 1. és 2. osztállyal is rendelkező járművek rugalmas üléselrendezéssel készülnek, így télen több ülőhellyel szolgálnak, míg nyáron akár 18 db kerékpár szállítására is alkalmasak lesznek.

Az utasok kényelmét többek között légkondicionált, alacsonypadlós utastér, modern utastájékoztató rendszer, további poggyásztartók és egy étel-italautomatákkal ellátott étkezőzóna biztosítja majd.

A tervezés során az utazás közben dolgozni vágyók technikai igényeit is figyelembe vették: a megszokott Wi-Fi kapcsolat és töltőaljzatok mellett minden üléshez USB-C töltőket helyeznek el, valamint újdonság lesz az ülések hátlapján elhelyezett tablet- és okostelefon-tartó is.

A tavaly márciusban aláírt szerződés nagy jelentőségű a hazai vasúti közlekedés szempontjából, hiszen új InterCity-motorvonatokat utoljára pontosan 30 éve szereztek be Magyarországon.

Galéria

Kötött pályaGySEV Zrt.Szombathelyvasútfejlesztés

Hírlevél

hirdetés