2025.09.18, Csütörtök
Előkészítési szakaszba lépett az M1 metróvonal felújítása és meghosszabbítása
Látványtervek: BKK

Előkészítési szakaszba lépett az M1 metróvonal felújítása és meghosszabbítása

magyarepitok.hu

2025.08.04. 15:30 - Bíró Beáta

Nyilvános előzetes piaci konzultációt indított a BKK a Milleniumi Földalatti Vasút korszerűsítésére. A koncepció szerint a földalatti vonalát teljesen akadálymentesítenék, új megálló épülne a Hungária körútnál, a meghosszabbítás lehetőségeit pedig még vizsgálja a BKK.

Hirdetés

Az M1-es Metróvonal Budapest első metróvonala, 1896-os megnyitásával a kontinentális Európa első földalatti vasútvonala. Az 1973-as meghosszabbítása és az 1987-es felújítását követően 2014-ben készült el a fejlesztési, meghosszabbítási terve – olvasható a BKK (Budapesti Közlekedési Központ) honlapján.

A Millenniumi Földalatti Vasút vonalának hossza a főváros többi metró- és villamosvonalához képest rövidebb, ráadásul átszállási kapcsolatai is hiányosak. Noha az M2-es és az M3-as metróra közvetlenül át lehet róla szállni, de nem érhető el vele sem az 1-es, sem a 2-es villamos, valamint a vasút sem - írják. A metró környezetében nincs elegendő hely nagy P+R parkoló kialakítására, a vonal nem akadálymentesített, a rajta közlekedő szerelvények elavultak.

A BKK most Előzetes Piaci Konzultációt hirdetett a Milleniumi Földalatti Vasút rekonstrukciójának tervezésére. 

A tervezett beruházás céljai között szerepel a vonal meghosszabbítása, az átszállási lehetőségek fejlesztése, valamint a vonal akadálymentesítése. A jelenlegi koncepció szerint a földalatti vonalát teljesen akadálymentesítenék, új megálló épülne a Hungária körútnál, hogy könnyebben legyen elérhető az 1-es villamos. A földalatti meghosszabbítási lehetőségeit, annak pontos nyomvonalát vizsgálja a BKK, összefüggésben a Rákosrendezőre tervezett fejlesztéssel – közölte lapunkkal a közlekedésszervező társaság. Hozzáteszik: jelenlegi koncepció szerint az M1-es földalatti végállomása továbbra is a Vörösmarty téren maradna, a Vigadó téri meghosszabbítás kikerült a tervek közül.

 

 

Három ütemben zajlana a tervezés

 

A műszaki leírás az M1-es földalatti meglévő szakaszára, valamint a tervezett meghosszabbításra vonatkozó feladatokat mutatja be. A vállalat lapunknak hangsúlyozta:

a BKK előzetes piaci konzultáció után, keretmegállapodás megkötésére kívánja meghirdetni a tervezési munkát. Ez lehetőséget teremt arra, hogy az egyes ütemek külön-külön, a rendelkezésre álló források függvényében valósulhatnak meg.

Az eredeti ütemek a korábbi, mára elvetett meghosszabbításhoz és műszaki tartalomhoz kapcsolódtak, de a Rákosrendező térségében tervezett fejlesztések miatt szükségessé vált a tervek újragondolása, azok pontosítása.

A tervek megvalósítása:

  • 1. ütem: Az M1-es metró meglévő szakaszának és járműtelepének rekonstrukciója és az állomások akadálymentesítése, valamint a Hungária körúti állomás megtervezése;
  • 2. ütem: Az M1-es metró vonalának meghosszabbítására vonatkozó tanulmányterv a külső körvasút térségéig, a Városliget-Zugló közti kerékpáros-gyalogos folyosóval;
  • 3. ütem: A 2. ütemben kiválasztott változat engedélyezési és kivitelezési dokumentációja elkészítése, melyek a megvalósításhoz szükségesek.

 

 

Íme a konkrét tervezői feladatok

 

  • A mintegy 4,4 km hosszúságú M1 metróvonal és a járműtelep teljes körű felújítása;
  • valamennyi meglévő 11 db állomás korszerűsítése és akadálymentesítése a műemlékvédelmi és örökségvédelmi szempontok és környezet szem előtt tartása mellett;
  • a későbbi meghosszabbítások figyelembevételével a teljes vonalon, a metróvonal forgalomirányításával, gépészeti felügyeletével összefüggő rendszerek megtervezése (forgalomirányítás, biztosítóberendezés, SCADA stb.) és azok egy irányítóközpontban való létesítésének megtervezése;
  • a koncepciótervek elkészítése, melyre elkészíti az építési engedélyezési és kiviteli terv dokumentációt, továbbá az ajánlattevő kiválasztására irányuló ajánlatkérési tenderdokumentációt is.
  • A tervező feladata továbbá a metróvonal egy megállóval történő meghosszabbításának alsórákosi (Kassai tér – Rákosrendező vasútállomás) koncepciótervi vizsgálata;
  • ez alapján a meghosszabbítás és a kapcsolódó felszíni területek, műtárgyak rendezésének és átépítésének megtervezése is.
  • A tervező feladata a Hungária körútnál az 1-es villamosra történő átszállás koncepciótervi vizsgálata és későbbi megtervezése figyelembe véve a Mexikói út irányú egyéb kapcsolatokat is.
  • További feladat a rákosrendezői beépítéssel összhangban a vonalhosszabbítás koncepciótervi vizsgálata a körvasút irányában, összhangban a korábban megtervezett vonalszakaszokkal.

 

Hozzáteszik, hogy a tervezőnek a megrendelő jelenléte mellett egyeztetnie kell a folyamatban lévő tervezési vagy kivitelezési projektek tervezőivel, projektvezetőivel, és szükség esetén beruházóival, kivitelezőivel.

A részletes műszaki leírás az EKR-rendszerben a tárgyi előzetes piaci konzultáció dokumentumai között érhető el.

 

 

Az Előzetes Piaci Konzultációval pontosabban készíthetők elő a projektek

 

Az EKP 2021 júliusától ad lehetőséget a hivatalos, nyilvános párbeszédre a közbeszerzések előkészítése során, mellyel az ajánlatkérő felméri a piac lehetőségeit és visszajelzéseit. Ez az alkalom a vállalkozók számára egyedülálló lehetőség, hogy:

  • korán információhoz jussanak a jövőbeli beszerzési tervekről,
  • javaslatokat tegyenek a műszaki elvárásokra,
  • befolyásolják a kiírás tartalmát (természetesen a verseny tisztaságának megtartásával),
  • felkészüljenek a majdani ajánlattételre.

Az Előzetes Piaci Konzultáció egy lehetőség a vállalkozások számára, hogy már a közbeszerzési eljárások ELŐTT megismerjék a tervezett beszerzések irányát, követelményeit, és akár visszajelzést adjanak az ajánlatkérőnek – olvashatók a háttérinformációk az mkik.hu oldalán.

Mi épül?metrófejlesztésmetrófelújításM1-es metrótervezésrekonstrukcióműemlékfelújítás

Hírlevél

Hirdetés