2025.08.04, Hétfő

Hirdetés

Előkészítési szakaszba lépett az M1 metróvonal felújítása és meghosszabbítása
Látványtervek: BKK

Előkészítési szakaszba lépett az M1 metróvonal felújítása és meghosszabbítása

magyarepitok.hu

2025.08.04. 15:30 - Bíró Beáta

Nyilvános előzetes piaci konzultációt indított a BKK a Milleniumi Földalatti Vasút korszerűsítésére és meghosszabbítására. Eszerint a külső körvasútig érne a metróvonal, valamint új átszállókapcsolatok létesülnének.

Hirdetés

Az M1-es Metróvonal Budapest első metróvonala, 1896-os megnyitásával a kontinentális Európa első földalatti vasútvonala. Az 1973-as meghosszabbítása és az 1987-es felújítását követően 2014-ben készült el a fejlesztési, meghosszabbítási terve – olvasható a BKK (Budapesti Közlekedési Központ) honlapján.

A Millenniumi Földalatti Vasút vonalának hossza a főváros többi metró- és villamosvonalához képest rövidebb, ráadásul átszállási kapcsolatai is hiányosak. Noha az M2-es és az M3-as metróra közvetlenül át lehet róla szállni, de nem érhető el vele sem az 1-es, sem a 2-es villamos, valamint a vasút sem - írják. A metró környezetében nincs elegendő hely nagy P+R parkoló kialakítására, a vonal nem akadálymentesített, a rajta közlekedő szerelvények elavultak.

A tervezett beruházás céljai között szerepel a vonal meghosszabbítása, az átszállási lehetőségek fejlesztése, valamint a vonal akadálymentesítése.

 

 

Három ütemben zajlana a megvalósítás

A kisföldalatti rekonstrukciós terveihez most megjelent előzetes piaci konzultációban a beruházó konkrétumokat is közöl a tervezett közbeszerzésről.

Eszerint a tervező feladata a

  • projekt koncepció terveinek, továbbá engedélyezési, kivitelezési és kivitelező kiválasztására irányuló ajánlatkérési tervdokumentációjának elkészítése,
  • az engedélyezési eljárások teljes körű lefolytatása,
  • az engedélyek, hozzájárulások maradéktalan megszerzése.

A tervezési munka több tervezési ütemre oszlik:

1. ütem: Az M1-es metró meglévő szakaszának és járműtelepének rekonstrukciója és az állomások akadálymentesítése, valamint a Hungária körúti állomás megtervezése.

2. ütem: Az M1-es metró vonalának meghosszabbítására vonatkozó tanulmányterv a külső körvasút térségéig, a Városliget-Zugló közti kerékpáros-gyalogos folyosóval.

3. ütem: A 2. ütemben kiválasztott változat engedélyezési és kivitelezési dokumentációja.

 

Íme a konkrét tervezői feladatok

 

  • A mintegy 4,4 km hosszúságú M1 metróvonal és a járműtelep teljeskörű felújítása;
  • valamennyi meglévő 11 db állomás korszerűsítése és akadálymentesítése a műemlékvédelmi és örökségvédelmi szempontok és környezet szem előtt tartása

mellett;

  • a későbbi meghosszabbítások figyelembevételével a teljes vonalon, a metróvonal forgalomirányításával, gépészeti felügyeletével összefüggő rendszerek megtervezése (forgalomirányítás, biztosítóberendezés, SCADA stb.) és azok egy irányítóközpontban való létesítésének megtervezése;
  • a koncepciótervek elkészítése, melyre elkészíti az építési engedélyezési és kiviteli terv dokumentációt, továbbá az ajánlattevő kiválasztására irányuló ajánlatkérési tenderdokumentációt is.
  • A tervező feladata továbbá a metróvonal egy megállóval történő meghosszabbításának alsórákosi (Kassai tér – Rákosrendező vasútállomás) koncepciótervi vizsgálata;
  • ez alapján a meghosszabbítás és a kapcsolódó felszíni területek, műtárgyak rendezésének és átépítésének megtervezése is.
  • Tervező feladata a Hungária körútnál az 1-es villamosra történő átszállás koncepciótervi vizsgálata és későbbi megtervezése figyelembe véve a Mexikói út irányú egyéb kapcsolatokat is.
  • További feladat a rákosrendezői beépítéssel összhangban a vonalhosszabbítás koncepciótervi vizsgálata a körvasút irányában, összhangban a korábban megtervezett vonalszakaszokkal.

 

 

Hozzáteszik, hogy a Tervezőnek a Megrendelő jelenléte mellett egyeztetnie kell a folyamatban lévő tervezési vagy kivitelezési projektek tervezőivel, projektvezetőivel, és szükség esetén beruházóival, kivitelezőivel.

A részletes műszaki leírás az EKR-rendszerben a tárgyi előzetes piaci konzultáció dokumentumai között érhető el.

 

 

Az Előzetes Piaci Konzultációval pontosabban készíthetők elő a projektek

 

Az EKP 2021. júliusától ad lehetőséget a hivatalos, nyilvános párbeszédre a közbeszerzések előkészítése során, mellyel az ajánlatkérő felméri a piac lehetőségeit és visszajelzéseit. Ez az alkalom a vállalkozók számára egyedülálló lehetőség, hogy:

  • korán információhoz jussanak a jövőbeli beszerzési tervekről,
  • javaslatokat tegyenek a műszaki elvárásokra,
  • befolyásolják a kiírás tartalmát (természetesen a verseny tisztaságának megtartásával),
  • felkészüljenek a majdani ajánlattételre.

Az Előzetes Piaci Konzultáció egy lehetőség a vállalkozások számára, hogy már a közbeszerzési eljárások ELŐTT megismerjék a tervezett beszerzések irányát, követelményeit, és akár visszajelzést adjanak az ajánlatkérőnek – olvashatók a háttérinformációk az mkik.hu oldalán.

Galéria

Mi épül?metrófejlesztésmetrófelújításM1-es metrótervezésrekonstrukcióműemlékfelújítás

Hírlevél

Hirdetés