Máriakálnok és Halászi községek évtizedes törekvése válik valóra a két település között zajló nagyszabású kerékpáros infrastruktúrafejlesztéssel. A Szigetköz egyik legfontosabb turisztikai és közlekedési beruházása a STRABAG kivitelezésével valósul meg.
A Szigetközben épülő kerékpárút csaknem másfél kilométeres szakasza, az 1406-os számú út mentén halad és Máriakálnok és Halászi között teremt közvetlen kapcsolatot. A közlekedési folyosó nemcsak a helyben élők számára lényeges, hanem jelentősen növelheti a környék turisztikai forgalmát is.
Máriakálnok különleges adottságú település, a Mosoni-Duna és a Kálnoki Duna-ág által ölelt község sziget a Szigetközben. A tájegység kapuját képező Halászi ősidők óta átkelőként szolgál, a Mosonmagyaróvárt Győrrel összekapcsoló út forgalma ott kel át a Dunán.
A projektet Máriakálnok és Halászi önkormányzatai, valamint az Arrabona EGTC konzorciumi együttműködésében, európai uniós forrásból valósítja meg. A fejlesztés célja, hogy a két település között biztonságos, korszerű és turisztikailag is kiemelt jelentőségű kerékpáros kapcsolat jöjjön létre, amely kapcsolódik az 1406-os és az 1401-es számú út csomópontjánál az EuroVelo6 hálózatához is.
A beruházás előkészítése egészen 2011-ig nyúlik vissza, az út megépítését a környéken élők aláírásgyűjtéssel is ösztönözték. A támogatási szerződés 2022-es aláírása után az engedélyezési és tervezési feladatok elvégzésével folytatódott az építkezés előkészítése. Ennek része voltak: a közműkiváltások és a Natura 2000 területen lévő, védett növények áttelepítése is.
A projekt terveit a PRO Pervium Mérnöki Iroda Kft. készítette el. A munkaterületet 2025. szeptember 29-én adták át a kivitelező STRABAG számára. Az út és a Holt-Duna-ág feletti híd építése párhuzamosan kezdődött el, utóbbival október 29-re el is készültek.
A 1493 méter hosszú kerékpárút, kétirányú szakaszai 2,30 méteres burkolatszélességgel készülnek, a projekt több pontján pedig 1,30 méteres egyirányú kialakítás teszi lehetővé a biztonságos közlekedést.
A pályaszerkezet 3 centiméter vastag AC-8 kopórétegből, 4 centiméteres AC-11 kötőrétegből, valamint 20–21 centiméteres M56 mechanikai stabilizációból és 25 centiméteres homokos kavics védőrétegből épül fel. A kivitelező a környezeti szempontok figyelembevételével, részben újrahasznosított tört betont is felhasznált az alapréteg kialakításához.
A tereprendezési munkák volumene jelentős: több mint ezer köbméternyi humuszleszedés, csaknem ötezer négyzetméternyi tükörkészítés, több száz köbméter földkiemelés és töltés készült el, miközben a hossz-szállítással a projekt egyes helyszínein kitermelt földet hatékonyan tudták más szakaszokon felhasználni.
A fejlesztés egyik kiemelt műszaki eleme a Holt-Duna-ágat átszelő új kerékpáros híd, amely a 0+569-es szelvényben, az 1406-os út 5+765 kilométerszelvényénél épült meg. A híd egynyílású, 9 méteres szabadnyílású szerkezettel rendelkezik, amelynek acél főtartói előregyártott elemekként érkeztek a helyszínre. A fapallós burkolat és a mázolt fakorlát illeszkedik a környezet természetközeli karakteréhez, míg a hídfők monolit vasbetonból készültek.
A Holt-Duna közelsége jelentős kihívást jelentett, hiszen a meder környezetében a víztelenítést szádfalazással kellett megoldani, miközben a közművek – köztük egy gázvezeték – közelsége miatt az MVM szakfelügyelete is folyamatos jelenlétet biztosított. A hídépítésnél nem volt szükség vízről végzett munkára, de a meder és a rézsű rendezése, a munkagödör határolása és az alaptestek helyszíni betonozása így is komoly műszaki szervezettséget igényelt.
A kivitelezőnek szigorú határidőt kellett tartania, mivel a Természetvédelmi Hatóság előírta, hogy a halak telelési időszakára tekintettel a medret érintő valamennyi munkát október 31-ig kell befejezni; ennek megfelelően a híd 2025. október 29-ére elkészült.
A projekt megvalósítása a térség számára nemcsak közlekedési szempontból jelent nagy előrelépést, hanem komoly turisztikai hatással is jár. Az új szakasz kapcsolódik az EuroVelo 6 nemzetközi kerékpárút-hálózathoz az 1406-os és az 1401-es utak csomópontjában, így Máriakálnok és Halászi felől egyaránt könnyebben elérhetővé válik Győr, Mosonmagyaróvár, valamint a teljes Szigetköz. A fejlesztés várhatóan növelni fogja az ingázók és a turisták számát, miközben csökkenti a balesetveszélyt a két település között.
A kivitelezés során a STRABAG több alvállalkozóval dolgozik együtt, akik földmunkákat, szádfalazást, alépítményi feladatokat és forgalomtechnikai munkákat végeznek. A lebonyolító mérnöki szervezettel való együttműködés gördülékeny, heti kooperációk biztosítják az ütemterv pontos betartását. Bár a projekt novemberre a téli időszakba fordul, az állami közútkezelőtől beszerzett engedély lehetővé teszi, hogy a kivitelezés téli útüzemeltetési időszakban is folytatódjon.
A fejlesztés átadásának tervezett határideje 2025. november 28., a forgalomba helyezés pedig 2026 áprilisában várható. A beruházás megvalósulásával Máriakálnok és Halászi között nem csupán egy új kerékpárút jön létre, hanem egy olyan regionális jelentőségű közlekedési és turisztikai tengely, amely hosszú távon formálja a Szigetköz mobilitását és vonzerejét.




























A sörgyár megkezdte új fermentációs üzeme és energiaközpontja építését, összesen 30 milliárd forintos beruházással. A fejlesztés a vállalat 100 milliárdos modernizációs programjának első üteme.
Az amerikai-szingapúri vállalat 10 ezer négyzetméteres gyárát a KÉSZ Csoport építette fel a vármegyeszékhelyen.