2024.04.25, Csütörtök

A magyar kormány döntése értelmében összesen 46 fejlesztést kiviteleznek a határátkelőkhöz vezető közutakon és vízi átjárókon a mostani uniós költségvetési ciklusban.

A hétfőn megjelent Magyar Közlöny a határ menti közúti infrastrukturális projektek listáján többek közt szerepelteti a Dunakilitit a szlovákiai Doborgazzal összekötő gyalogos és kerékpáros hidat, amit már évek óta szeretnének a csallóközi és szigetközi települések megépíttetni. A Duna ezen szakaszán ugyanis átlagosan csak 50  kilométerenként van lehetőség határátlépésre, míg a teljes szlovák–magyar határon átlag 25, Nyugat–Európában pedig 7,5 kilométerenként. A Duna régi medrét átszelő 482 méter hosszú építmény hídpályája 25 méteres magasságban fut majd.

A projektlistán ott van a Debrecentől 40 kilométerre Nyírábrányt és Érmihályfalvát összekötő határátkelő nagyhatárrá fejlesztésének előkészítése. Továbbá megindul a szlovák és magyar fél által szintén évek óta tervezett Ipoly-hidak megépítése is: Drégelypalánk és Ipolyvisk, Balassagyarmat és Kóvár, Őrhalom és Ipolyvarbó, Ipolydamásd és Helemba, Hugyag és Szécsénykovácsi között épül híd.

Szintén a szlovák-magyar vízi határt érinti a Neszmély és Dunaradvány közötti komp létesítése. Emellett fejlesztik a Túr-hidat Nagyhódos és a kárpátaljai Nagypalád, a Maros-hidat Magyarcsanád és a romániai Nagycsanád, a Mura-hidat Murakeresztúr és a horvátországi Kotor között. A további projektekben a határátkelőkhöz vezető mellékutak, főutak és kerékpárutak újulnak meg.

A Közlönyben szereplő 1007/2016-os kormányhatározatból kiderül, a listán szereplő projektek az Európai Unió 2014–2020. évi programozási időszak határ menti együttműködési programok (Interreg V-A programok) keretének terhére valósulnak meg, „az adott projektre fordítható forrásai mértékéig.”

(magyarepitok.hu)

Aktuálisútépítés2014-2020-as fejlesztési időszakhídépítés