A 47 fokos szögben dőlő parabolakanyarokkal rendelkező oválpálya a sebességen kívül alkalmas lesz a fékek, futóművek, hűtőrendszerek terheléses tesztelésére is.
Zalaegerszegen május 14-én átadták a ZalaZONE Járműipari Tesztpálya újonnan elkészült pályaelemét, az akár 250 kilométeres sebességű haladásra is alkalmas, 4,45 kilométer hosszú, nagy sebességű oválpályát. A két darab 47 fokos szögben dőlő parabolakanyarral rendelkező oválpálya a sebességen kívül alkalmas lesz a fékek, futóművek, hűtőrendszerek terheléses tesztelésére is. Az oválpálya a Duna Aszfalt Zrt. generálkivitelezésében valósult meg, valamint lapunk információi szerint a nagy sebességű ovális pálya (HSO) terveit a német OBERMEYER céggel együtt a Főmterv Zrt. készítette el.
Az átadón Palkovics László mesterséges intelligenciáért felelős kormánybiztos, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. ügyvezetője kifejtette: az oválpályával sem fejeződik be a tesztpálya építése, mert az autóipar folyamatos változásai, az új technológiák további fejlesztéseket indokolnak. Elmondta, a zalaegerszegi létesítményt igénybe vevő gyártók száma már meghaladta az ötvenet, de a céljaik szerint szeretnék elérni a százat, mára nemcsak európai, hanem kínai, japán, dél-koreai és török partnereknek is szolgáltatnak.
Jelenleg az osztrák AVL-lel közösen üzemeltetik a tesztpályát, amely nemcsak egy önálló létesítmény, hanem egy teljes ökoszisztéma része, kutatás-fejlesztési folyamatokat tud befogadni.
Más szektorokat is kiszolgál, itt épült fel a Rheinmetall legmodernebb tankgyára, hamarosan átadják a Flextronics üzemét, ahol a BMW számára gyártanak áramátalakítókat, de már működik a Bosch kutatás-fejlesztési egysége 250 kutatóval.
Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára jelezte, ahhoz hogy az autóipar fejlődésében a jövőben is része legyen Magyarországnak, a gyártás mellett nagy hangsúlyt kell helyezni az innovációra, a kutatás-fejlesztésre, ezért döntött a kormány 2016-ban úgy, hogy létrehozza Zalaegerszegen a járműipari tesztpályát - mondta. Az elmúlt évek már bizonyították ennek a létjogosultságát, az ovális pályával pedig európai szinten is első lesz a zalaegerszegi komplexum - fogalmazott az államtitkár.
Vigh László, országgyűlési képviselő emlékeztetett arra, hogy a 2016-os kormánydöntésnek köszönhetően 265 hektáron épült meg az elektromos és autonóm járművek tesztelésére alkalmas pálya, létrehozva ezzel "az autóipar Szílicum-völgyét". Úgy fogalmazott, a most átadott, 4,5 kilométeres oválpálya a német precizitás és a magyar innováció ötvözete, létrehozva ezzel egy Európában páratlan pályát.
Összesen 14,1 kilométernyi 2x1 sávos pálya kivitelezési dokumentációjának elkészítésére írtak ki feltételes közbeszerzést.
Székelyudvarhely és Székelykeresztúr között több mint 20 kilométer hosszan, négy új hidat is építettek.