A NIF most átadott beruházása igazodik azon szemléletbe, mely a vasutat az unión belüli személy- és áruszállítás gerincévé kívánja tenni.
Elkészült a Százhalombatta és Pusztaszabolcs közötti vasúti korszerűsítésés, és ezzel teljessé vált az ország legnagyobb mértékű, bruttó 156 milliárd forintból megvalósult vasúti fejlesztése. – olvasható a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 07.14-i közleményében. A NIF beruházásában a pályafelújítási munkálatokat a Mészáros és Mészáros Kft. és Vasútépítők Kft. konzorciuma végezte, a biztosítóberendezési munkarészeket pedig a Siemens Mobility Kft. végzi. A projekt uniós és hazai forrás felhasználásával, a CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) támogatásával valósult meg.
A Százhalombatta–Pusztaszabolcs vasútvonal szakasz a 40-es számú, Budapest–Pusztaszabolcs–Dombóvár–Pécs vasútvonal budapesti elővárosi szakasza, mely a csatlakozó Dombóvár–Kaposvár–Gyékényes országhatár vonallal együtt a TEN-T törzshálózat része. A vasútvonal kiemelt elővárosi szereppel rendelkezik, emellett néhány jelentős ipartelep áruforgalmának kiszolgálása is a vonalon zajlik.
A pálya korszerűsítése két szakaszban valósult meg. A tájékoztatás szerint a Százhalombatta és Ercsi elágazás közötti 15,7 kilométer hosszú szakasz felújításának keretében 12,98 kilométer hosszan teljesen új nyomvonalon épült ki a kétvágányú pálya, így külön választható a Magyarország számára kiemelt jelentőséggel bíró MOL Nyrt. Dunai Olajfinomítóba érkező és induló szerelvények leközlekedtetése.
Az elkészült vasúti pályán részben 120 km/h, részben pedig 160 km/h sebességgel haladhatnak majd a vonatok, melynek feltétele az új ETCS biztosítóberendezés kiépítése, amely a beruházás részeként külön projektben valósul meg.
Teljesen megújult Százhalombatta állomás: korszerű magasperonokat alakítottak ki, új gyalogos peronaluljáró, rámpák, liftek és perontetők épültek, a térvilágítást is modernizálták. Az állomás környezetében 61 férőhelyes P+R parkoló és 40 férőhelyes B+R parkolót alakítottak ki. A teljes szakaszon megújult a villamos felsővezetéki hálózat, kiépült a villamos váltófűtés, 14 műtárgy és 6 különszintű csomópont épült vagy épült át, és 1,2 kilométer hosszan zajvédő falat emeltek.
Az Ercsi elágazás és Pusztaszabolcs közötti szakaszon szintén megvalósult a 12,2 kilométer hosszú, kétvágányú vonalszakasz teljes átépítése, a kapcsolódó létesítmények korszerűsítésével. Összesen 33 kilométer hosszúságú hézagnélküli vágány épült, felújították a villamos felsővezetéki hálózatot, kiépítették a villamos váltófűtést.
A szakaszon 6 szintbeni csomópont és 10 műtárgy épült vagy épült át. A zaj- és rezgésvédelem szempontjából szükséges helyeken összesen 810 méter zajvédő fal létesült. Iváncsa állomás megállóhellyé épült át, teljeskörűen felújították Pusztaszabolcs állomást is. Mindkét helyen korszerű magasperonok, új gyalogos peronaluljáró, rámpák, liftek, perontetők épültek, korszerű térvilágítási rendszert létesítettek és elbontották a használaton kívüli állomási épületeket.
Iváncsa megállóhelyen 124 férőhelyes P+R parkolót, 56 férőhelyes B+R parkolót, Pusztaszabolcs állomáson 72 férőhelyes P+R parkolót és 120 férőhelyes B+R parkolót alakítottak ki, ezzel is segítve az állomásra érkezők közlekedését.
Az eseményen Tessely Zoltán, Fejér megye 3. sz. választókerületének országgyűlési képviselője kiemelte: „Húsz éve nem volt ilyen vasútfejlesztésre példa Magyarországon: felújított, átépített állomásépületek várják az utasokat. Emellett a magas peronok, peronaluljárók, liftek, térvilágítás és parkolók mind-mind olyan kényelmi eszközök, amelyek a lakosság mindennapjait teszik élhetőbbé.”
Virág István, a MÁV Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese elmondta:
„A Százhalombatta–Ercsi elágazás közötti új pályaszakasznak és az üzembe helyezett központi forgalomirányításnak köszönhetően a 40a, valamint a 40. számú vonalakon kiszámíthatóbbá, megbízhatóbbá válik a vasúti közlekedés. A Déli pályaudvarról délután Dunaújvárosba, illetve este Dombóvárra közlekedő zónázó vonatok, és a reggel Pusztaszabolcsról Budapestre közlekedő zónázó vonatok is megállnak Iváncsa megállóhelyen. A jegy- és bérletvásárlás megkönnyítése érdekében a vonalon 2022 tavaszán minden állomásra és megállóhelyre új típusú jegykiadó automatát telepített a MÁV-START.”
Kikina Artúr, a NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatója elmondta: „Külön projektszakaszként, de a vasúti pálya megújításával összehangolt ütemezésben új elektronikus biztosítóberendezés és korszerű utastájékoztatási és távközlési rendszer is kiépült. A munkálatok során megvalósult a Százhalombatta és Pusztaszabolcs állomások felvételi épületének teljes körű, illetve Iváncsa állomás felvételi épületének részleges rekonstrukciója. A beruházás részeként korszerűsítettek 3 állomási és 3 nyílt vonali útátjárót. A mai átadót követően a vonalszakaszt érintő munkák nem érnek véget, mivel az ETCS rendszer megvalósítása jelenleg is folyamatban van a Siemens Mobility Kft. kivitelezésében.”
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.