2025.09.14, Vasárnap
Éjszakánként újították fel Budapest legforgalmasabb közúti hídját
Fotó: Nagy Balázs

Éjszakánként újították fel Budapest legforgalmasabb közúti hídját

magyarepitok.hu

2025.09.14. 08:00 - Sándor Csilla

Az Árpád híd a főváros legnagyobb forgalmú Duna-hídja, naponta átlagosan mintegy 150 ezer jármű halad át rajta. Az átkelő cserére szoruló dilatációs rendszerét a Colas szakemberei a nyári szünetben, a forgalom folyamatos fenntartása mellett, éjjeli munkavégzéssel cserélték ki. Megmutatjuk, mi történt a IX. pillérnél míg megpihent a város!

Hirdetés

Az Árpád híd Margit-sziget felé vezető lehajtójánál a Budapest Közút Zrt. megbízásából a Colas Közlekedésépítő Zrt. szakemberei a nyár folyamán, este 22 és hajnali 5 óra közötti időszakokban, az átkelő forgalom biztosításával kicserélték a IX. pillérnél a négy dilatációs rendszer egyikét.

 

Fotó: Nagy Balázs

Az 1980-as években beépített 14,153 méteres szerkezet gumi lamellái elöregedtek, vízzárásuk megszűnt, ami korróziós károsodást idézett elő az acél végkereszttartón és a pillér betonszerkezetein.
A dilatációs rendszer állapota kulcskérdés az átkelők esetében, ez a szerkezet vezeti el a hőmérséklet-változásokból fakadó tágulás és zsugorodás és az egyéb külső erők által előidézett hídpályában keletkező mozgásokat. Ha nem működik megfelelően az a híd deformálódását, károsodását okozhatja.

A legapróbb részletekig előkészítették a kivitelezést

A Colastól kapott tájékoztatás szerint a kivitelezés elkezdését lézerszkenneres felmérés és a BIM modell elkészítése előzte meg.

A dilatációról és a környezetéről készített pontfelhőből metszetek segítségével precíz és átfogó képet kaptak a szakemberek a szerkezet állapotáról, méreteiről.

A munkálatok gondos előkészítését szolgálta az is, hogy a munkaterület átvétele előtt a kivitelező, a megrendelő Budapest Közút Zrt. munkatársai, és a projekt műszaki ellenőre több körös egyeztetésen vették át az organizációs és forgalomtechnikai terveket, konzultáltak a dilatációs rendszer típusáról, a munkálatok során felhasználandó anyagokról. Ezeket végül a technológiai utasításokban és a kiviteli tervekben véglegesítették.

A Colas saját provizóriuma biztosította a járművek zavartalan átkelését

A folyamatos forgalom biztosítása érdekében a munkavégzés éjjel zajlott, a három forgalmi sávból mindig legalább egyet szabadon használhattak a járművezetők. Az autók munkaterület feletti áthaladását a Colas saját gyártmányú provizóriumai tettek lehetővé. A szerkezet ismét bizonyított, az egyszerűsített nyitási/zárási-, valamint rögzítési megoldásaival hatékonyan alkalmazhatták a folyamatos átterelések során.

 

Nagy kihívás volt a forgalomszervezés és a munkavégzés koordinálása

A forgalomterelés két fázis váltogatásával valósult meg:

vagy a külső, vagy a belső sávon vezették a forgalmat, szükség esetén ezt egy-egy éjszakán belül többször is váltogatták.

Az organizáció legnagyobb kihívását az éjszakai munkavégzés és a szigorú forgalomtechnikai követelmények összehangolása jelentette, különösen az alvállalkozói feladatok koordinálása során.

Két részben emelték a helyére az új dilatációs szerkezetet

 A Margitszigeti műtárgy budai meder felőli VIII. támasz cseréjénél a bontási munkákat a betonszerkezet felől kézi vésőgépekkel és forgókotróra szerelt bontófejjel végezték el, az acél oldalon lángvágóval és szekátorral darabolták a régi szerkezetet.
Az új dilatációt a forgalomtechnikai korlátok miatt két részletben emelték be, majd helyszíni hegesztéssel egyesítették.
Az acél oldalon a lézerszkenneres felmérés alapján a meglévő - magasságilag a gyártás során hozzáigazított - merevítőbordákra ültették a szerkezetet, míg a beton oldalon a beemelésnél a befúrt/beragasztott szerelőtüskékhez rögzítették ideiglenesen a dilatációt. Ezután oldották el a dilatációt szállítás során egyben tartó szerelőkereteket.
A beépített szerkezet egy a korábbi rendszerrel kompatibilis Mageba gyártmányú Tensa Modular LR2 Hybrid dilatáció, amely 240 és 160 mm mozgásképességű.

Megtisztították a hídelemeket és felületvédelemmel látták el

A bontás során szabaddá vált acélfelületeket homokszórással megtisztították, majd a dilatációval azonos színű, többrétegű korrózióvédelmi bevonattal látták el.
A dilatáció környezetében a vízszigetelés kenhető RMA rendszerrel készült, míg a pályaburkolatot a csere lezárultával mindkét irányban 40–40 cm széles sávban új aszfalttal állították helyre. A munkával érintett szakaszon a járdabevonat ugyanezen technológiával kapott új rétegrendet.

 

Már csak egyetlen elemet kell cserélni

A kivitelezésre 40 nap állt rendelkezésre. A Margit-szigeti lehajtónál található négy dilatáció közül ez volt a harmadik, amelyet az elmúlt években kicseréltek, így már csak egyetlen, eredeti, 1980-as évekből származó többlamellás szerkezet vár cserére. Az új, korszerű szerkezet várható élettartama megfelelő karbantartás mellett több évtized.
A projekt jól példázza, hogy a korszerű mérnöki felmérési technológiák (lézerszkennelés, BIM), valamint a hatékony forgalomtechnikai megoldások alkalmazásával a nagy forgalmú közúti hidak kulcsfontosságú elemei úgy újíthatók fel, hogy közben a városi közlekedés zavartalanul fenntartható.

Mi épül?ColasBudapestÁrpád híddilatációdilatációcsereBudapest Közút Zrt.

Hírlevél

Hirdetés