Minőség, megbízhatóság és folyamatos fejlődés jellemzi az Orha Műveket.
Kevés olyan hazai vállalkozás van, amely saját gyártású termékekkel nyújt komplex szolgáltatást az építőiparban. Az egyszemélyes vállalkozásként indult Orha Művek ráadásul az elmúlt években több milliárd forintot fordított fejlesztésre, ennek köszönhetően pedig jelentős hatékonyságnövekedést értek el az acélszerkezet-építésben.
Közel 15 éve jelent meg az iparágban az Orha Művek Zrt., amely kapcsolt vállalkozásaival a magyar építőipari, kivitelezői és gyártói piac meghatározó cégcsoportja.
Magyarországon egyedülálló módon szinte teljesen lefedik a könnyűszerkezetes ipari létesítmények építésének teljes értékláncát.
Bár alaptevékenységük korábban a generálkivitelezés volt, az alapító Orha József az acélkereskedelem, mint új üzletág beindításával a német tőzsdén is jelen lévő Salzgitter AG magyarországi hivatalos raktára és kereskedelmi partnere lett. Hamar stabil pozíciót szerzett a piacon: elsősorban Szabolcs-Szatmár-Bereg, Borsod-Abaúj-Zemplén és Hajdú-Bihar vármegyéket látja el acél alapanyaggal; 2023-ra az acélkereskedelmi ügyfelek száma pedig már a 200-at is meghaladta.
2020-tól leginkább szűkítették a profilt és kizárólag a vázszerkezet-gyártására, -építésére és komplett héjalásra specializálódtak.
Az épületszerkezeti elemek értékesítése és ipari létesítmények kivitelezése során kezdettől fogva a beszállítói kockázatok minimalizálására koncentráltak, ezt pedig elsősorban saját termékfejlesztéssel érték el. Hazánkban példátlanul széles spektrumon fogják fel az ipari létesítmények kivitelezéséhez és elemek gyártásához szükséges tevékenységeket saját kapacitással és technológiával.
Már kezdetektől a minőség, a megbízhatóság, a reputáció és a nyereség megfelelő arányának fenntartása volt a cégcsoport alapelve az árbevétel-növeléssel szemben. Ezt mutatja az is, hogy az Orha Művek már 2012 környékén saját tulajdonú telephely vásárlására forgatta be az addig megtermelt profitot, a fejlesztések pedig 2023-ra meghaladták 4 milliárd forintot is.
Az acélszerkezetek gyártmánytervezését saját kézben tartja a cégcsoport. A gyártás a kéthektáros nyíregyházi telephelyen zajlik, ahol a burkolati elemek, és Z/C másodlagos tartók gyártása is zajlik.
A nyíregyházi telephelyen már 10.000m2-en gyártanak: az épületegyüttes 12 méteres belmagassága, 5-15 tonnás híddarui, energiahatékony kialakítása lehetőséget ad akár toronyszerkezetek, tartályok, vagy gépgyártások elvégzésére is. A tervezőgárda Tekla X-steel programban dolgozik, a gyártmánytervek ezért közvetlenül küldhetők a FICEP gépek CNC vezérlőire, így az emberi hiba minimális. Az anyagmozgató és megmunkáló gépek is kiváló műszaki állapotban vannak, hiszen az utóbbi években kizárólag új eszközöket szerzett be a társaság.
Idomacél- és lemezmegmunkáló technológiája révén a társaság az alapanyagkereskedelemre ráépülve furatolt, szemcseszórt és vágott anyagokat ad el, képesek a csatlakozó lemezek helyének felgravírozására is, amivel időt és költséget takarít meg ügyfeleinek. Emellett TR20, TR35 és TR153 magasbordás trapézlemez, kerítésprofil, korcolt tetőlemez vagy napelem tartószerkezet előállítása, akár falkazetta profil hengerlése is, és lemeztekercsek hasítása , táblásítása is megoldott a lehető megmodernebb gépekkel felszerelt üzemben. A korszerű géppark komoly versenyelőnyt ad a vállalatnak, hiszen Magyarországon kizárólag az Orha Művek kínál teljes megmunkálást az alapanyagkereskedelmi tevékenység során. 2023-ra már az acélszerkezetek gyártmánytervezését, gyártását és a burkolati elemek hengerlését is kézben tartja a cégcsoport a kivitelezések mellett.
Az Orha Művek szabadalommal is rendelkezik: a nemzetközi védelmet élvező technológia egy olyan acélszerkezeti csomóponti megoldás, amely egyedülálló kialakításának formálásának köszönhetően lényegesen kevesebb hegesztési költséggel alakítható ki a korábbi megoldásoknál.
A legfeljebb 18 méteres fesztávú ipari csarnokok építése során e csomópont alkalmazásával akár 80 %-os költségcsökkentés is elérhető.
Egy olyan TR 153 magasbordás teherhordó trapézlemez tetőelem-kialakítás szabadalmaztatása is folyamatban van a cégcsoportnál, amely teherbírásában megegyezik a piacon található többi termékkel, hőtechnikailag azonban bizonyítottan lényegesen jobb. Ezzel az elemmel logisztikai csarnokok, zöldtetők, lapostetős családi házak tetőrétegrendje is felépíthető energiahatékonyabban, mint a piacon lévő konkurens TR153-as lemez termékek.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.