Szeptember 20-ig egy minden vágányt érintő felújítás zajlik a fővárosi Keleti pályaudvaron. Másfél hete kezdődött a munka, pénteken pedig sajtóbejáráson ismerhettük meg ennek részleteit.
Nagy erőkkel végzi a MÁV Csoport és a V-Híd a Keleti pályaudvar pályahálózatának felújítását, A személyszállító vonatok helyét átmenetileg pályafenntartó- és munkagépek, vasútüzemi járművek; az utasok helyét pedig több száz szakember vette át.
Nagyívű munka indult, amelyben a vágányok, váltók és felsővezetékek karbantartása mellett az ágyazatot is frissítik, sőt, két peron teljes átépítése is elkészülhet. A sajtóbejárást Szilágyi Tibor, a MÁV Pályaműködtetési Zrt. fejlesztési és beruházási főigazgatója tartotta; amint tőle megtudhattuk: a pályaudvar 50 kitérőjének felújításából 30-nál járnak jelenleg.
„Számtalan talpfát szerettünk volna kicserélni, amelyek többségével már végeztünk is”
– mutatott rá a főigazgató, kiemelve: „igen nagy logisztikai problémákkal küzdünk. Ezt elsősorban az okozza, hogy sok dolgot szeretnénk megcsinálni, ami számos szakágat érint, de a kollégák nem tudnak egyszerre ugyanazon a szakaszon dolgozni.
„Érthető módon nem lehetséges, hogy valaki a pályát javítja, miközben más talpfát vagy felsővezetéket cserél ugyanazon a helyen. Éppen ezért vágányszintű ütemtervünk van, amelyben minden órára meghatároztuk, melyik brigádnak mi a feladata. Hétvégén sem állunk le, minden nap minden órájában munkavégzés zajlik annak érdekében, hogy szeptember 20-ra elkészüljünk.”
Éjszaka is dolgoznak a MÁV szakemberei – főként a felsővezetékért felelős kollégáik, míg nappal leginkább a pályakarbantartóké a terület.
Óriási területek tartoznak a pályaudvarhoz változatos feladatkörökkel, ezek adják a munka nagy részét, de az utasok által használt területen is új órákat helyeztek fel, illetve az 1-es és 2-es vágányok peronjait teljesen átépítik: ezekben több, mint 90 akna található, így rendbetételük, valamint új burkolattal való ellátásuk nagy feladat. Ahol lehet, emellett kitakarítanak, mivel azonban a teljes állomás műemlék, komolyabb beavatkozás csak az örökségvégdelem közreműködésével volna lehetséges, amire nem elég a jelenlegi, szűk időkeret.
Csoportonként lehet majd a vágányok felsővezetékét lekapcsolni a felújítást követően. Ezt szakaszolások teszik majd lehetővé, így ha probléma adódna a vezetékekkel, nem kell majd leállítani a teljes pályaudvar működését.
Ahol csak lehet, magyar anyagot építenek be a felújítás során, ahol pedig ez nem lehetséges, ott is törekednek arra, hogy közép-európai beszállítótól vásároljanak.
„Hajtóműcserék, a kitérőkben váltóalkatrész-cserék zajlanak – mondta el Szilágyi Tibor. Ezeket több kitérőben teljesen ki tudtuk cserélni az elmúlt 12 napban. Azért van erre szükség, mert igen nagy forgalmú a Keleti: nem csak az érkező vonatokról van itt szó, de a szerelvények tárolása mellett karbantartási egységek is használják a kitérőket.” A kitérők elhasználódása miatt korábban lassújelzéseket vezettek be, sok helyen 20 km/h volt a megengedett maximális sebesség.
„Ezt szeretnénk mindenhol megszűntetni – szögezte le. Az a tervünk, hogy 40-60, sőt, a bevezető szakaszokon akár 80 km/h sebességgel is lehessen közlekedni. Kiemelt cél, hogy ne fordulhasson elő az, hogy a pálya rossz műszaki állapota miatt nem tud megfordulni időben egy szerelvény.
A lassújelek megszűntetésének köszönhetően sokkal robosztusabb menetrendet lehet majd kialítani. A pályaudvar kapacitása és így a közlekedési rend nem változik ugyan, de szorosabban követhetik egymást a vonatok, ami nagy előny.”
Szeptember 20-ig lesz vágányzár a Keletiben és be is fejezik majd a munkát a kijelölt dátumra. Naponta 200-400 ember dolgozik itt azon éjjel-nappal, hogy ez megvalósuljon.
Jelenleg végzett talán leglátványosabb munkájuk a rostálás. A MÁV ágyazatrostáló gépe a vágányok alatti zúzott követ válogatja. Hossz- és keresztirányú merevséget is biztosít a vágánynak a zúzott kő – ennek köszönhető, hogy a pálya és a betonaljak nem mozdulnak el.
„Nagy terhelés van itt, ami aprózza az alapot, ami szennyeződik, sárosodik is az időjárás miatt. Ennek következménye, hogy elvszíti merevségét a pálya egy idő után, így folyamatosan megújítani, frissíteni kel a kőállományt a pálya alatt”
– tájékoztatott a főigazgató. A rostálógép – amely jövőhéten folyamatosan dolgozni fog az ütemterv szerint – kiszedi a töredezett, sárosodott követ és helyette újat rak be. Ami pedig még használható, azt a lehető legegyenletesebben elosztva visszarakja.
„A Keleti pályaudvaron nagyjából a kövek 60%-ét kell kicserélni, ez 7000 tonna követ jelent” – tudtuk meg.
A két vármegyeszékhelyt összekötő 135-ös számú vasútvonalon megbízhatóbbá, pontosabbá válik a vonatközlekedés: az eddigi 80% körüli menetrendszerűségről 90%-ra javulhat a pontosság.
Szeptembertől új ütem kezdődik a Füzesabony–Debrecen vonal felújításában.