2025.07.19, Szombat
Ezért épül több mint 22 kilométernyi pálya egyetlen csomóponthoz az M5-ös autópályán

Ezért épül több mint 22 kilométernyi pálya egyetlen csomóponthoz az M5-ös autópályán

magyarepitok.hu

2025.07.19. 08:33 - Hegedűs Gergely

Nem mindennapi kihívást kell megoldaniuk a kivitelezőknek Kecskemét térségében, ahol az M5-ös autópálya, az M8-asban folytatódó M44-es és az 5-ös főút triplán keresztezi egymást. A Hódút Építő Kft. által kivitelezett, rendkívül összetett csomópontról egy képriporttal és szakmai beszámolóval is jelentkezünk.

Hirdetés

Páratlan paraméterekkel épül meg az M44 gyorsforgalmi út és az M5 autópálya új csomópontja. Az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában egy bonyolult projekt valósul meg, amelyet a Hódút Építő Kft. kivitelez. A fejlesztésről a lapunknak beszámoló szakemberek hangsúlyozták, egy olyan csomópont épül, amely az M5 autópálya, az M44 gyorsforgalmi út és az 5. sz. főút minden irányú megközelítését, illetve elhagyását egyaránt biztosítja.


A tervezett M8 autópályában folytatódó M44 gyorsforgalmi út továbbvezetését is biztosítani kell

A projekt méretét jól tükrözi, hogy hét műtárgy építése és egy műtárgy bontása mellett közel 22 kilométernyi (!) pályát is magába foglal a műszaki tartalom. Hogy miért van szükség ekkora léptékű fejlesztésre, azt alapvetően az magyarázza,

hogy az M44 gyorsforgalmi utat nyugat felé továbbvezetik, hogy a tervezett M8 autópályában folytatódhasson: így összességében két autópálya (M5 és M44-M8), továbbá az 5 sz. főút keresztezését kell megvalósítani a beruházásban – utóbbi ugyanis szintén ezen a ponton metszi az M5 autópályát.

A példátlan közlekedésfejlesztés részleteit az alábbi módon összegezte olvasóinknak a generálkivitelező. „A tervezés egyik alapfeltétele az, hogy a csomópont úgy kerüljön kialakításra, hogy a más irányból érkező és tovább haladó forgalmak a legkisebb mértékben zavarják egymást. Ezt különszintű keresztezésekkel (hidakkal), gyűjtő-elosztó pályákkal (gyorsító/lassító sávokkal) érhetjük el a kívánt hatásfokban."


Ezt kell megépíteni a projektben

A fenti céloknak megfelelően

  • az M5 autópálya és az 5. sz. főút felett elkészülnek az M44 gyorsforgalmi út átvezetései;
  • kiépülnek az M5-ről és a főútról az M44-re feljutást biztosító átvezetések;
  • akárcsak az M44-ről az M5-re és 5 sz. főútra lejutást biztosító átvezetések;
  • illetve az 5. sz. főút átvezetése az M5 felett.

Leírva bonyolultnak tűnhet, de az alábbi helyszínrajz segítséget nyújt, hogy megértsük a nagyméretű csomópont jól átgondolt kialakítását.


Az 5. sz. főút áthelyezését is meg kellett oldani, hogy elkezdhessék a kivitelezést

A projekt kivitelezése 2024 nyarán indult meg az előkészítő munkákkal. Az előkészítés során azt is figyelembe kellett venni, hogy a csomópont kivitelezése mellett megvalósuljon az M44 gyorsforgalmi út Kecskemét-Szentkirály közötti kapcsolódó szakaszának átadása, ezzel biztosítva az átadás utáni zavartalan közlekedést.

Ennek érdekében még az M44 zárószakaszának áprilisi forgalomba helyezése előtt elvégezték a csomópont műszaki tartalmában szereplő korrekciót az 5. sz. főúton, az ehhez tartozó körforgalmak megépítésével együtt.


Most válnak híddá az eddig különálló szerkezeti elemek

A projekt jelen állása szerint a csomópontnál épülő hidak munkaterületein már az alépítményi munkálatok befejezése és a felszerkezeti munkavégzések megkezdése folyik.

„Most érkeztünk el négy műtárgy tekintetében az építés leglátványosabb szakaszához, az előre gyártott tartó beemeléséhez”

– ismertette a projektvezetés. „Ilyenkor válnak híddá az eddig különálló szerkezeti elemek. Így már nem csak a mérnöki szem, hanem a nagyközönség is láthatja a műtárgyak körvonalait.”


Éjszakai pályazár mellett zajlott le a gerendázás az M5 felett

A projekt egyik legfőbb elemeként július első felében az 5. sz. főútnak az M5 autópálya feletti átvezetését biztosító híd előregyártott tartóit emelték a helyére – amiről nemrég a beruházó ÉKM is beszámolt egy rövid bejegyzésben.

Ennél a hídnál a gerendabeemelések már július 10-én, csütörtökön megkezdődtek az autópályával nem érintett hídrészen. Ezt követően szombaton és vasárnap este 6-tól másnap reggel 6-ig végezték el az autópálya feletti támaszköz gerendázását. A gerendabeemelés ideje alatt az M5 autópályán rendőri segítséggel teljes pályazárat alkalmaztak, ám ezt minden egyes gerenda beemelést követően feloldották a torlódás enyhítésének érdekében.


Az M5 mindkét oldalán zajlik a töltésépítés

A gerendák elhelyezése után a pályalemezek építési munkáival, szigetelésekkel, töltésépítésekkel és a hídszegélyek építésével folytatódnak a munkák.

Mindezek mellett folyamatosan épül az 5. sz. főút új nyomvonalának töltése az M5 autópálya keleti és nyugati oldalán, kapcsolódva az M5 felett épülő közúti hídhoz. „Emellett a leendő M8 gyorsforgalmi út töltése és a zajvédőfalak előtti vízépítés is folyamatban van az M5 autópálya mindkét oldalán” – tette hozzá a kivitelező.


Eddig 15 féle forgalmi állapot kialakítását dolgozták ki a szakemberek

A csomópont mérete és összetettsége mellett az is jelentős kihívás, hogy az építkezés közben az M44, 5. sz. főút és az M5 forgalmát egyaránt fenn kell tartani.

Hogy ez mekkora léptékű feladat, ahhoz elég abba belegondolni, hogy a kivitelezés eddig lezajlott időtartalmára 15 féle forgalmi állapot kialakítását dolgozták ki a kivitelező szakemberei. „Ebbe a számba nem tartoznak bele az úgynevezett rövid átfutási idővel bíró forgalomterelések, mint például a gerendabeemelések alkalmával kialakított ideiglenes forgalmi rendek”

– hangsúlyozta a szakember.

A generál kivitelező kiemelten köszöni a csomópontnál közlekedők türelmét. „Egy ilyen mértékű csomóponti kialakításnál, ahol ráadásul a csomóponti utak mindegyike teljes értékkel üzemel, csak nagyszámú terelésekkel valósítható meg egyik fő célunk, az hogy folyamatosan biztosítsuk az akadálymentes közlekedést és az akadálymentes kivitelezést.”

A feladat súlyát növeli, hogy az M1-M0-M5 közlekedési tengely Magyarország legnagyobb közúti forgalmát lebonyolító folyosójaként működik.


Az új híd forgalomba helyezése biztosítja majd a régi bontását

Zárásként az idei évre kitűzött célokról kaptunk tájékoztatást. A tervezett feladatok között szerepel, hogy a csomópont összes műtárgya pályalemezzel bírjon az év végére, illetve a M8 főpálya töltése elkészüljön. „Fontos hozzátenni, hogy a hétvégén gerendázott hídnál idén tervezünk egy ideiglenes forgalomba helyezést is, hogy az 5. sz. főút régi hídjának bontását még idén megkezdhessük. Ezen felül, ha van rá módunk, és az időjárás is kedvező, természetesen nem állunk meg novemberben” – tette hozzá a kivitelező.

A lapunknak adott tájékoztatásból az is kiderült, hogy idén több szakaszban átadásra kerülnek bizonyos építményrészek, majd ezeket ideiglenesen forgalomba is helyezik, ezzel segítve a csomópont minél hatékonyabb üzemelését.

 


Várhatóan 2026 végére készül el

Az M5 autópálya csomópont építése két működő gyorsforgalmi út és egy nagy forgalmú főút forgalmának fenntartása mellett zajlik. Az ideiglenes forgalomtechnikai kialakítások fokozott figyelmet igényelnek az ott dolgozók és a közlekedők részéről is. Az olykor előforduló, teljes pályazár mellett végezhető munkálatokra a hétvégi-esti, kamionstoppal érintett időszakokban kerül sor, arra való tekintettel, hogy ezen az útszakaszon a forgalom mértéke ilyenkor a legkisebb. Ezekről a forgalomkorlátozásokról az ÉKM, mint beruházó minden esetben sajtóközleményt ad ki.

A csomóponti rendszer várhatóan 2026 végére készül el. Az addig tartó időszakban forgalomkorlátozásokra kell számítani, ezért javasolt előzetesen tájékozódni az aktuális forgalomkorlátozásokat illetően, valamint az előrejelző táblákat és az autópálya felett megjelenő feliratokat figyelembe venni a közlekedés során.

Galéria

ÚtépítésDuna Aszfalt Zrt.Hódút Kft.Duna GroupM44-esM5-öscsomópontÉpítési és Közlekedési Minisztérium

Hírlevél

Hirdetés