2025.04.16, Szerda
Történelmi pillanat, a legnyugatibb M44-es szakasszal megvalósult a Viharsarok gyorsforgalmi bekötése
Fotók: Nagy Mihály/magyarepitok.hu

Történelmi pillanat, a legnyugatibb M44-es szakasszal megvalósult a Viharsarok gyorsforgalmi bekötése

magyarepitok.hu

2025.04.15. 10:33 - Hegedűs Gergely

A Hódút által kivitelezett 32,3 km-es szakasz egy átfogó beruházássorozat záróakkordjaként valósult meg.

Hirdetés

Történelmi eseményhez érkezett a magyar útépítő szakma: Kecskemét térségében április 15-én átadták az M44-es gyorsforgalmi út legnyugatibb szakaszát. Az eseményen Orbán Viktor miniszterelnök is részt vett. A közlekedők április 15-én a koraesti órákban vehetik birtokba az új szakaszt.

A kedd délelőtti átadóval lezárult projektben

a Duna Grouphoz tartozó Hódút Építő Kft. generálkivitelezésében Szentkirály és Kecskemét között épült ki egy 32,3 kilométeres szakasz. Az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásának lezárása után immár végig négysávos úton lehet autózni az M5-östől Békéscsabáig, azaz létrejött a Viharsarok gyorsforgalmi bekötése.

A 8,5 évvel ezelőtt indult projektsorozatban összesen 127 kilométernyi négysávos út épült ki Békéscsaba és az M5-ös autópálya között:


Évtizedes úttörténeti rekord az elsőként átadott szakaszon

Az átfogó és következetes fejlesztői hátteret élvező projekt kivitelezési szakasza 2016 decemberében indult: ekkor tették le a leghosszabb (Tiszakürt-Kondoros, 62 km) szakasz alapkövét, melyet a Duna Aszfalt Zrt., Hódút Kft., A-Híd Zrt., EuroAszfalt Kft., Soltút Kft. és Swietelsky Magyarország Kft. alkotta konzorcium 2019 októberében adott át évtizedes úttörténeti rekorddal. Ezt megelőzően utoljára 2002-ben készült el egyszerre ilyen hosszú gyorsforgalmi útszakasz az országban, és azóta sem volt erre példa.

A Tiszakürt-Kondoros szakasz alapkőletétele 2016-ban - fotó: magyarepitok.hu


Bő egy évvel később, 2020 decemberében avatták a Duna Aszfalt Zrt. által kivitelezett Kondoros-Békéscsaba szakaszt, amelyet a tervezettnél másfél hónappal korábban vehettek használatba az autósok.


Európában egyedülálló híddal szelte át a Tiszát az M44-es

A következő mérföldkő ismét egy évvel később következett, 2021 decemberében átadásra került a különleges szerkezetű Tisza-híddal megépített Tiszakürt-Lakitelek szakasz, amelyet a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezett. A negyedik hazai négysávos Tisza-hídként megépült átjáró teljes hossza 556 méter, az ellipszis kapuzat miatt a híd szerkezete Európában egyedülálló.

Fotó: NIF Zrt.


A következő lépésben a Duna NRG Zrt. kivitelezésének köszönhetően 2024 májusában átadott Lakitelek-Szentkirály szakasz valójában egy rendkívül összetett projektelem volt. A négysávos út kiépítése mellett számos egyéb elem valósult meg annak érdekében, hogy az M44-ről érkező megnövekedett forgalom zavartalanul juthasson el Kecskemétre: a térség számára kulcsfontosságú kétsávos utak újultak meg, illetve épültek ki, többek közt a szentkirályi elkerülő út is létrejött.

A legutolsó láncszem a ma átadott 32,3 km-es Kecskemét-Szentkirály szakasz volt a projektsorozatban,

amelyben mindössze 8,5 fél év alatt épült ki egy távoli megyeszékhelyet bekötő, több mint 120 kilométeres gyorsforgalmi út - példát adva az útépítő szakma és az egész iparág számára kulcsfontosságú, következetes állami fejlesztői hozzáállásra, valamint a minőségi kivitelezésre.


Az autópályák bővítésével folytatódnak az útfejlesztések

Az átadón felszólaló Orbán Viktor miniszterelnök hangsúlyozta, 2010 óta a gyorsforgalmi utak hossza másfélszeresére nőtt. "A kormány elhatározta, hogy minden megyei jogú város elérhető lesz gyorsforgalmi úton, és az elmúlt években be is kötötték a gyorsforgalmi hálózatba Egert, Szolnokot, Salgótarjánt, Sopront és Kaposvárt" - fogalmazott.

Orbán Viktor miniszterelnök és Lázár János építésügyi miniszter - Fotó: Nagy Mihály/magyarepitok.hu


Hozzátette, az M44-es út átadásával pedig Békéscsaba is "belép ebbe a klubba". Jelezte azt is: itt nem állnak meg, a következő években háromsávosra bővítik az M1-es, az M3-as és az M7-es autópályát, valamint megépítik az M8-as autópályát is, és Budapest érintése nélkül lehet majd utazni Nyugat- és Kelet-Magyarország között.


Má nem csak a mezőgazdaság miatt fontos a Kunság

Orbán Viktor hangsúlyozta: a Kunság az ország közepe, de ez a térség ma már nemcsak mezőgazdasági termékeket és az Alföld szépségét adja az országnak, ipari erőközponttá is vált. Példaként hozta a térségben működő kecskeméti Mercedes gyárat és a mellette lévő autóipari beszállítókat, az Univert, amelyet a magyar élelmiszeripar egyik büszkeségének nevezett, a gyulai Airbus beruházást, a szarvasi kávéfőzőket gyártó céget, és a Duna Aszfaltot is, amely nélkül - tette hozzá - nem lenne út, amit ma átadhatnának.

Lázár János, Orbán Viktor és Lezsák Sándor


Ez a bekötés biztosította, hogy elindulhasson a forgalom

A miniszterelnök beszédében arra is emlékeztetett, hogy az M44-es kiépítésével még nem végeztek, mert Békéscsabáról Budapestre ugyan már közvetlen az összeköttetés, de fordítva még nem, az ehhez szükséges fejlesztés később lesz kész.

Ahogy azt lapunk korábban jelezte, az M44-eshez kapcsolódó beruházási elemként jelenleg is zajlik az M44-es gyorsforgalmi út, az M5-ös autópálya és az 5-ös főút találkozásánál létrejövő autópálya-csomópont építése a Hódút Építő Kft. kivitelezésében. Az ÉKM tavaly októberben sajtótájékoztatót tartott az épülő csomópontnál: az akkori közleménye szerint a most átadott Kecskemét-Szentkirály szakaszt bekötötték az 5-ös főútba, valamint Békéscsaba irányából az M5 autópályába is - ezzel biztosítva, hogy a szóban forgó csomópont kivitelezése alatt már elindulhasson a forgalom az M44-es legnyugatibb szakaszán.


Több mint 1500 ember dolgozott az M44-es szakaszain

Lezsák Sándor, az Országgyűlés alelnöke, Bács-Kiskun vármegye fideszes országgyűlési képviselője az átadáson arról beszélt,

hogy az M44-es gyorsforgalmi út teljes, 127 kilométeres szakaszának építkezésén a különféle munkafolyamatokban, több mint 1500 ember dolgozott, és csaknem 543 milliárd forint hazai költségvetési forrásból épült meg kilenc év alatt.

Fotó: ÉKM


Mint mondta: a Duna-Tisza közén élőknek rendkívüli ünnep ez a mai nap, hiszen "több mint három évtizede vártak arra, hogy átvágjuk az átadást, átvételt jelképező piros-fehér-zöld szalagot" - fogalmazott.


Napelemes árnyékoló konzolokkal épültek meg a parkolók

Az ÉKM által a sajtóeseményre kiadott közlemény szerint a 14 darab műtárggyal megépült, most átadott szakaszon a keresztező országos utak és földutak az autóút felett, a Cegléd- Szeged vasútvonal a tervezett autóút alatt kerültek átvezetésre. A fejlesztés részeként a szakasz elején lévő Csillik Pihenő mozgásérzékelős közvilágítással épült ki.

A Budapest irányba tartók számára (szelvényezés szerint bal oldal) újításként napelemes árnyékoló konzolokkal kialakított parkolók létesültek, melynek célja a pihenő rezsiköltségének csökkentése.

Galéria

ÚtépítésM44-esHódút Kft.Duna GroupÉpítési és Közlekedési MinisztériumBékéscsabaKecskemétSoltút Kft.EuroAszfalt Kft.Swietelsky Magyarország Kft.A-Híd Zrt.Duna NRG Építő és Fémszerkezetgyártó Zrt.

Hírlevél

Hirdetés