Sóvárad és Gyergyóalfalu, valamint a Gyergyóalfalu és Gyergyóditró között közel 50 kilométernyi pálya épül alagutakkal és viaduktokkal - átszámítva közel 10 milliárd forintos kilométeráron.
Aláírták a tervezési és kivitelezési szerződést az Erdélyt Moldvával összekötő A8-as autópálya két újabb székelyföldi szakaszára - közölte a román közúti beruházásokért felelős vállalat (CNIR) szerdán.
A tájékoztatás szerint a Sóvárad és Gyergyóalfalu, valamint a Gyergyóalfalu és Gyergyóditró között épülő két, összesen 47 kilométeres autópályaszakasz közel 6 milliárd lejből (1,17 milliárd euró, ami átszámítva mintegy 447 milliárd forint – a szerk.) valósul meg. A beruházás költségeit vissza nem térítendő európai uniós forrásokból és a román állami költségvetésből állják - írta a CNIR.
Az említett két székelyföldi szakaszon a 2026-os évben tervezési munkálatok zajlanak, és az illetékesek reményei szerint az első munkagépek is kivonulnak a terepre.
A Sóvárad és Gyergyóalfalu közötti 32,4 kilométeres sztrádaszakaszt egy román-bosnyák cégtársulás tervezi és építi meg közel 5 milliárd lejért (egymilliárd euró). A beruházással 54 hónap alatt kell elkészülni.
A Maros és Hargita megyére is kiterjedő szakaszon 39 hidat és átjárót, 3 egyirányú alagutat, valamint hat vadátkelőt építenek. Az alagutak a sztrádaszakasz mintegy felét teszik ki, a leghosszabb felüljáró pedig 1736 méteres lesz.
A 14,4 kilométeres Gyergyóalfalu és Gyergyóditró közötti autópályaszakaszt egy román és bolgár cégtársulás építi. A Hargita megyei, gyergyószéki szakasznak 34 hónap alatt kell elkészülni, 21 átkelő és viadukt, három vadátkelő lesz rajta.
A Székelyföldön áthaladó A8-as autópálya legnehezebb, Gyergyóditró és a moldvai Gerinces (Grinties) közötti hegyvidéki szakaszának előmunkálatai már októberben elkezdődtek, és a Marosvásárhely melletti szakaszon is hónapok óta dolgozik a török kivitelező.
Az Egyesülés autópályájának is nevezett A8-as sztráda Marosvásárhely, valamint a Románia és Moldova határán fekvő Ungheni között vezet majd 304 kilométeren.
A Magyar Közút beruházásában, uniós támogatással valósul meg a fejlesztés. A kivitelezést a HE-DO végzi, egyes projektrészekben pedig a KM Építő Kft. is közreműködik.
A rekonstrukciót a KM Építő Kft. végzi a HE-DO közreműködésével. A munkák új szakaszhoz érkeztek, ezért Pest felől jelentős torlódásokra és kerülőút használatára figyelmeztet a BKK.