2025.11.10, Hétfő
A név, amely önmagában garancia az útépítésben - INTERJÚ
SWIETELSKY Magyarország; interjúfotók: Erdei Mihály / Magyar Építők

A név, amely önmagában garancia az útépítésben - INTERJÚ

2025.11.10. 07:00 - Bíró Beáta

​Szakértelme, innovatív megoldásai és megbízhatósága tette a SWIETELSKY Magyarország Kft.-t az útfejlesztések megkerülhetetlen szereplőjévé. A vállalat élen jár az aszfaltgyártásban is, felismerve, hogy ezzel még nagyobb szerepe lehet az infrastruktúra-építés területén. A vállalat a kisebbtől a legnagyobb beruházásokig szerzett tapasztalatokat az elmúlt évtizedekben. Honti Krisztiánnal, a Nagylétesítmények Területi igazgatójával és Skultéty István vállalkozási igazgatóval beszélgettünk.

hirdetés

A SWIETELSKY Magyarország Kft. 1991-es indulása óta meghatározó ága az út- és hídépítés, s ehhez kapcsolódóan felismerték az aszfaltgyártásban rejlő lehetőségeket is. Az osztrák SWIETELSKY leányvállalataként létrejött cég első telephelyei után folyamatosan bővítette kapacitásait. A vállalat egyik legfőbb erénye, hogy 9 telephellyel gyakorlatilag az egész országot lefedik, így hatékonyabban vesznek részt vidéki beruházásokban; a nyolc aszfaltkeverővel pedig könnyebben kiszolgálják az ország különböző pontjain megvalósuló útfejlesztéseket.

Mivel a SWIETELSKY nemcsak saját kivitelezésekhez gyárt, hanem megrendelésre is, az útfejlesztések aranykorának számító 2000-es évek közepén évi 550 ezer tonna aszfaltot termeltek (a csúcs 2006-ben 560 ezer tonna volt), de a visszafogottabb években is eléri a 350-400 ezer tonnát. Elmondható, hogy a fejlesztésekben gazdag időszakban a cég a TOP 3-ban szerepelt az aszfaltgyártás tekintetében, de ma is benne van az első hatban.

A vállalat innovatív, piaci réseket, egyedi igényeket is kiszolgáló szemlélete és szakmai maximalizmusa juttatta el oda, hogy a kétezres évek elején induló nagyszabású útépítésekben részt vehetett.

Cikkünkben Honti Krisztiánnal, a SWIETELSKY Magyarország Kft. Nagylétesítmények területi irányítójával vettük sorra a vállalat legnagyobb projektjeit. Skultéty István vállalkozási igazgatót arról kérdeztük, miben látja a SWIETELSKY erősségeit.

 

 

Az M6-os volt az áttörés

2004-ben az M4-es autóút Vecsés-Üllő elkerülő szakaszának építése volt a vállalat számára az első nagy mérföldkő az útépítés területén. Ezt követte egy év múlva az M6-os autópálya grandiózus projektje: „PPP” konstrukcióban 2004 és 2006 között készült el az Érd és Dunaújváros közötti szakasz, amely a magyar útépítés történetében is jelentős beruházásnak számít. A 60 kilométernyi autópálya mindössze 18 hónap alatt épült meg a hozzá tartozó műtárgyakkal, autópálya mérnökséggel és rendőrségi egységgel együtt. Az M6-Duna Autópálya Koncessziós Zrt. megbízásából a kivitelezést a SWIETELSKY Magyarország Kft., a Bilfinger-Berger Kft. és a PORR Kft. végezte, elharmadolva a szakaszt.

 

Az M6-os burkolat megújítási munkálatai, 2024 nyarán

 

A kivitelezésben építésvezetőként vett részt Honti Krisztián, aki ma az infrastruktúra fejlesztésekhez tartozó Nagylétesítmények területi igazgatója (a szakember 2022 januárjában lett a Hónap Mérnöke, interjújában részletesen mesélt elhivatottságáról).

Kifejezetten ennek a projektnek a támogatására telepítettünk Dunaújvárosba egy aszfaltkeverőt, hogy ezt az útépítést ki tudja szolgálni. Ez a beruházás és anyagigény hozta fel a 2006-os évünket a csúcsra, ebben az évben gyártotta a vállalatunk a legtöbb aszfaltot, összesen 560 ezer tonnát – ezt a mennyiséget csak 2020-ban tudtuk újra elérni” – részletezte Honti Krisztián.

 

Ezután fontos projektekben vehettek részt

A következő években a gazdasági válság a SWIETELSKY-t is kissé visszavetette. Miután azonban az M6-os megvalósításával letettük névjegyünket a szakmában, 2010 után – az addigi inkább csak helyi illetőségű projektek után – egyre több nagyberuházásban vehettünk részt. Ilyen volt az M43-as megépítése, az M4-es szolnoki szakasza, a 62-es főút Seregélyes elkerülő szakasza, a 8-as főút Várpalota-Veszprém, illetve a Székesfehérvár nyugati elkerülő szakasza is.

Ezt követően a 21-es út négysávosításán több szakaszon is dolgozott a vállalat, valamint az M85 gyorsforgalmi út Fertőd-Endréd szakaszán és az M44-esen (Kunszentmárton-Csabacsüd között). Szintén jelentős projektnek számított 2021-ben az M4 Szolnoki elkerülő szakaszának fejlesztése, amelyben a SWIETELSKY mintegy 3 kilométeren összesen hét hidat épített meg a cég. 2022-ben pedig fontos szerepet töltött be a 260-as, Sajószentpéter-Berente elkerülő út kivitelezésében.

 

Honti Krisztián projektvezető, SWIETELSKY Magyarország Kft. 

 

„Ezeket a beruházásokat vállalatunk a saját gépláncaival és saját aszfaltkeverői kapacitással valósította meg. Az említett években összesen 155 kilométernyi autópálya és gyorsforgalmi út kivitelezésében vettünk részt. Ebből 75 kilométer saját kivitelezésben valósult meg” – összegezte a területi igazgató.

 

„Szeretjük a kihívásokat”

Honti Krisztiánt és a teljes útépítő csapatot lelkesítik az olyan feladatok, amelyekben van valami szokatlan, valami extra, vagyis aminek megvalósítása során kamatoztatni tudják azt a több évtizedes tapasztalatot, szakmai tudást, amit eddig összegyűjtöttek.

„A vállalatnak is jót tesz, ha olyan projekteket valósítunk meg, amihez talán nem ért mindenki, vagy amitől más cégek tartanak, esetleg nagyobb kockázatot látnak benne. Mi kifejezetten szeretjük az ilyeneket. Említhetem például a Sajószentpétert és Berentét elkerülő 260-as út építését, amely egy új nyomvonal volt, ártérben épülő töltéssel. A kivitelezési időszakban is átéltünk több áradást  a Sajón. Emiatt partvédelmet kellett kiviteleznünk, Reno matracos erősítéssel.”

 

A 25-ös út kivitelezése hamarosan teljesen elkészül

 

„Ennél sokkal nagyobb kihívásokat rejt magában a 25-ös út, ahol gyakorlatilag egy harmadik sávot építünk (ezt a projektet jelenleg is a SWIETELSKY – a szerk.). A hegyvidéki vonalvezetés és az erdei környezet megnehezítette az előzetes terepfelvételt és a tervezést. Ez a kivitelezés során még nagyobb fegyelmet, folyamatos kontrollt követelt meg a kollégáktól az esetleges pontatlanságok kiszűrése érdekében.

A kuriózumnak számító hegyvidéki szakaszt, georáccsal erősített talaj- és gabiontámfalakkal fejlesztettük. Ez volt az első projekt, ahol ilyen megoldást alkalmaztunk, de ma már ebben is jelentős tapasztalattal rendelkezünk.”

A kivitelezés azonban más, előre nem látható problémát is tartogatott a csapat számára.

A borsodi szakaszon a munkálatok közben olyan rétegvizeket találtak, amelyekre az előzetes fúrások alapján nem számítottak. (Hasonló okok miatt csúszott meg az M30-as autópálya Szikszó és Miskolc között, melynek helyreállítása jelenleg is zajlik – a szerk.) Amikor megépült egy bevágási rézsű és a töltésszélesítés is elkészült, a frissen humuszolt bevágási rézsű megcsúszott. „A geotechnikus tervező plusz fúrásokat végzett, melyek során kiderült, hogy a töltéstest alatt is megjelennek rétegvizek. A töltés állékonysága emiatt veszélybe került. Ennek megoldására mélyszivárgót kell építenünk. Ez jelenleg is folyamatban van, reményeink szerint szeptemberben el is készül.”

 

 

A különlegességeket tovább sorolva említi még a Hungaroringet is a területi igazgató, ahol a SWIETELSKY speciális tudásának köszönhetően folyamatosan  kap útépítési feladatokat. 9 éve mi aszfaltoztuk le a versenypályát. Júniusban a megújult Formula 1-es versenypálya célegyenesében a cég építette be a kopóréteget három egymás mellett haladó finisherrel, 620 folyóméter hosszan, összesen 8 866 négyzetméteren.

 

Komplex projekt, rengeteg kihívással

Honti Krisztián egyik legnagyobb szakmai teljesítménynek a kaposvári intermodális csomópontot tartja, amelyet teljes egészében a SWIETELSKY Magyarország valósított meg 2017-ben, s szinte valamennyi üzletága részt vett benne.

 

 

„Ez egy impozáns létesítmény, amely időtartamban és kihívásokban is nagyobb volt a korábbiaknál. Vállalatunk szinte minden egysége letette rajta a névjegyét: a magasépítési részleg kivitelezte a buszpályaudvart, a parkolóépületet, a közműveseink valósították meg az ivóvíz-, szennyvíz-, csapadékvíz-elvezetést, a kaposszekcsői főmérnökség munkatársai pedig az aszfaltozási munkákat és a térkövezést végezte el. A csomópont részeként átadott Esterházy gyalogos- és kerékpáros híd idén elnyerte el Az Év Hídja díjat, amelyre különösen büszkék vagyunk. Az átkelő egy gyönyörű, acélszerkezetű, ferdekábeles híd, ötvenméteres pilonnal – ez egy szép projekt volt” – összegezte a területi igazgató.

Felsorolása szerint építettek ezen kívül autópálya hidat, vasúti felüljárókat - ezek általában vasbeton szerkezetű műtárgyak, de volt közöttük acél is. A jelenleg is folyó projektek közül mindenképp meg kell említeni a Cserhalom utca közlekedési és közterületi megújítását Budapest XIII. kerületében, ahol elbontanak egy közúti és egy használaton kívüli vasúti hidat és két új, a Rákos-patakon átívelő átkelőt építenek.

 

 

Innovációk az útépítésben

A vállalatnál maximális a digitalizáció folyamatos fejlesztése. A BIM csapat folyamatosan azon dolgozik, hogy minél több projektben alkalmazzák ezt a szoftvert. Honti Krisztián néhány konkrét projektet is említett.

„Megvan az igényünk arra, hogy az útfejlesztésekben is alkalmazzuk a 3D-s felméréseket, hiszen rendkívüli mértékben megkönnyíti a dolgunkat. A hegyvidéki 25-ös út szélesítésénél beszereztünk egy lézerszkennert, amivel sokkal egyszerűbben és gyorsabban tudtunk terepmodellt készíteni, azután pedig a kivitelezést is hatékonyabban tudtuk végig követni.”

Ezen kívül több projekten dolgoztak már az útépítők mérőállomásról vezérelt finisherrel: például a Budapest-Balaton kerékpárút fejlesztésén, valamint így építették a 260-as út CKT rétegét. „Ez főleg zöldmezős beruházásoknál nagyon hasznos, rövidebb geodéziai előkészítést igényel. A mérőállomásra csak feltöltjük a digitális állományt és a gép szinte magától teszi a dolgát, 1-2 milliméter pontossággal húzza a szinteket. Ezáltal egy olyan minőségű CKT alapot kapunk, amelyre jó biztonsággal tudunk aszfaltozni.”

 

Erős pilléreket épített fel a cég az évtizedek alatt

Skultéty István vállalkozási igazgató a SWIETELSKY versenyképességét széles területi lefedettségében és a szakembereinek tudásában látja. „Telephelyeinkkel az ország szinte teljes területén jelen vagyunk. Nyolc helyszínen vannak aszfaltkeverőink, így talán jobb feltételekkel, költséghatékonyabban tudunk vidéki útfejlesztésekben részt venni, mint más cégek, akik távolabbról szállítanák, vagy éppen megvásárolják az aszfaltot egy-egy építkezés helyszínére. A kollégák rendkívül jó emberi és szakmai kapcsolatokat ápolnak az önkormányzatokkal, a helyi beruházói vagy alvállalkozói körrel ismerik a bányákat, a kisebb-nagyobb anyagbeszállítókat. Ez nagy előnyt jelent a pályázatok, illetve a kivitelezések során."

 

Skultéty István vállalkozási igazgató, SWIETELSKY Magyarország Kft.

 

A vállalkozási igazgató kiemelte a cég szakember állományát. Az infrastruktúra terület állománya jelenleg mintegy 270 fő (fizikai és szellemi dolgozókkal együtt). Tapasztalt, sokat látott mérnökeik számos nagy kivitelezésben tették le névjegyüket a szakmában, a vállalatnak pedig fontos, hogy őket hosszútávon meg is tartsa.

„Nálunk nem jellemző a fluktuáció. Biztos, nagy tapasztalatú kivitelező csapataink vannak, akik hosszú évek, évtizedek óta együtt dolgoznak, élükön megbízható művezetőkkel,  építésvezetőkkel, projektvezetőkkel. Ez a képessé teszi az útépítési részleget arra, hogy rugalmasan kisebb és akár nagyobb projektekben is részt vegyünk, és együtt tovább bővítsük a megszerzett tudásunka.”

 

A megbízhatóság az egyik legfőbb vonzerő

Ezt igazolják a megrendelői elégedettségi visszajelzések is, és önmagában az is, hogy a garanciális javítás volumene minimális a cégnél.

„Általában nincs probléma az átadásokkal. Már előtte a megfelelő megoldásra, kompromisszumra törekedve kezeljük a problémákat, mindig a rugalmasságot választjuk. Igyekszünk betartani a határidőket és közben a minőségből sem engedünk. Fontosnak tartjuk, hogy ha látjuk, hogy kevesebb a piacon a forrás, a lehetőség, akkor új alternatívákat, olcsóbb, de minőségi műszaki megoldásokat kínálunk a megrendelőinknek.”

 

 

A vállalkozási igazgató arról is beszélt, hogy más hasonló cégekhez képest az anyacég viszonylag nagy vállalkozási szabadságot hagy számunkra. A rugalmasság itt is megjelenik.

Bár magyarországi részlegünk forgalma kis mértékben csökkent az elmúlt évek gazdasági körülményei miatt, a  Swietelsky konszern az elmúlt években jelentős növekedésen ment keresztül.

A növekedés a vállalat vezetőiben is elhozta a szabályozottság és a modern vállalatirányítási rendszerek iránti igényt.  Jelenleg komoly digitális átalakulás van a cégnél: a bevezetendő vállalatirányítási rendszerek (SAP, iTWO, digitális módszertan, BIM), illetve a döntési szerepkörök rendszerezése, átgondolása egyfajta új menedzsment eszközt ad a kezünkbe. Mindez több dokumentációt jelent, ugyanakkor cserébe viszont gyorsabban, könnyebben tudunk adatokat, információkat szerezni az eddig elvégzett munkákról, illetve a piaci folyamatokat is jobban tudjuk általuk monitorozni, leképezni.

 

Együtt a Vasúttechnikával

Jónéhány olyan projekt is akad, amelyben testvércégével, a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft.-vel közösen dolgozik a SWIETELSKY Magyarország Kft. A két vezető egybehangzó véleménye, hogy hatékony és jó az együttműködés, hiszen hasonló vállalati struktúrában léteznek és kiegészítik egymást. Ebben a közös informatikai rendszer is segít.

„Egy-egy ipari létesítménynél, vagy akár egy állami beruházásnál, ahol komplex a feladat – pl. a vasútépítés mellett állomásépület kivitelezése, kiszolgáló közművek létesítése, környező területrendezések, útfejlesztések, vasúti és közúti hidak, építése – ezt mind meg tudja a cégünk saját kivitelezésben valósítani. Közösen egy sokkal jobb szakmai ajánlatot tudunk adni a beruházóknak egy adott projektre.”

 

A Csepeli Szabadkikötő infrastruktúrális fejlesztése 2024 áprilisában

 

A két cég közös befejezett projektje között szerepel a csepeli kikötő fejlesztése, a kaposvári intermodális csomópont, – és természetesen legnagyobb közös munkaként az M3-as metró rekonstrukciója is.

„Jelenleg is fut több olyan közbeszerzési projekt, amelyben szintén együtt dolgozunk, és nagy reményekkel tekintünk a jövőbe. Szívesen vennénk részt a Gubacsi vasúti híd, az Észak és Dél-balatoni vasútállomások újabb építési, az Almásfüzitő-Komárom vasúti, illetve a budapesti fonódó villamos hálózat fejlesztési munkáin.”

 

Megnőtt a magánszektor jelentősége

Az elmúlt két évben az iparágban érezhetően visszaestek az állami kivitelezések, ezek között is főként az útfejlesztési projektek. Skultéty István vállalkozási igazgató is megerősítette a kialakult helyzetre tekintettel, a SWIETELSKY még erősebben nyit a magánberuházások felé, bár a vállalat már korábban is bizonyított ebben a szegmensben. „Ha egy korábbi magánberuházó ismét megbízást ad, az nagyon jó visszajelzés számunkra. Számos partnerünk van, akikkel hosszú idő óta együtt dolgozunk, mert a megfelelő minőség mellett ár-érték arányban kedvező ajánlatokat tudunk adni számukra. Bízunk benne, hogy hamarosan újraindulnak az önkormányzati infrastrukturális beruházások, a Magyar Közút fejlesztései és talán az Építési és Közlekedési Minisztériumnak is egyre több kiírása lesz.

 

Galéria

AktuálisinterjúSwietelsky Magyarország Kft.útépítésútfejlesztésM6-os autópályaM44-es260-as út

Hírlevél

hirdetés