Elkészült négy út teljes felújítása a Csepeli Szabadkikötőben és hamarosan befejeződik a közművek rekonstrukciója is.
A végéhez közeledik a Csepeli Szabadkikötő átfogó infrastrukturális fejlesztése.
Január elején már befejeződött a projekt jelentős hányadát érintő részműszaki átadás-átvételi eljárása. A projekt teljes egészében 2024 szeptemberében zárul le – számolt be lapunknak Pál Kristóf, a SWIETELSKY Magyarország Kft. építésvezetője.
A 2022 tavaszán kezdett kivitelezési munkálatok során a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. és a SWIETELSKY Magyarország Kft. által alkotott konzorcium a Csepeli Szabadkikötőben vízoldali fejlesztéseket, vasútépítési munkákat és ehhez kapcsolódó közmű- és útépítési munkákat végzett el.
A SWIETELSKY Magyarország Kft. a Csepeli Szabadkikötő területén négy utat újított fel, továbbá közműépítési, illetve -kiváltási feladatokat oldott meg.
2022 áprilisában - a három hónapos tervezési időszakban - elkészítették a projekt kiviteli terveit. Szeptemberben kezdhették el az építkezéseket a közműszolgáltatók hozzájárulásának megszerzése után – számolt be az ütemezésről portálunknak Pál Kristóf.
A kivitelezés során a teljes pályaszerkezet cseréjével újították fel:
A négy utca közül a mintegy 340 méter hosszú Répa utca bonyolítja a Szabadkikötő legnagyobb észak-dél irányú forgalmát. A Szikratávíró utca a kikötő szívébe tart, az 1700 méteres út két szakaszát körforgalom fűzi össze. A Petróleum utca több mint két kilométer, míg a Gabonatárházi is közel fél kilométer hosszú. A Petróleum utca kivételével, mindhárom útfelújításnál a járdákat is újjáépítették.
A négy út esetében a csapadékvíz elvezetést is ki kellett alakítani, ezt 195 víznyelő és 40 darab akna kiépítésével valósították meg.
Összességében 4620 méternyi utat újítottak fel 16 ezer tonna aszfalt felhasználásával.
A rekonstrukciót 21 ütemben végezték el a kikötő forgalmának biztosításával.
„A munkákat úgy kellett szerveznünk és kiviteleznünk, hogy a Szabadkikötő üzemének folyamatos fenntarthatóságát biztosítanunk kellett. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy az útfelújításokat szakaszonként végeztük el. Félpályás lezárások mellett valósítottuk meg a közműépítési -és az útfelújítási feladatokat. Ez alól kivétel volt a Gabonatárházi út, ahol a helyszíni körülmények miatt teljes szélességben lehetőségünk volt két ütemben dolgozni. Összességében a négy utca felújítását 21 ütemben tudtuk elvégezni” – mondta el Pál Kristóf.
A cég számos, az útépítéstől független közműépítési munkát is megvalósított a Szabadkikötő területén. A II. kereskedelmi medence délkeleti sarkánál új víz- és kifeszültségű áramvezetéket építettek ki, amely a medencében kikötő hajókat szolgálja ki, a Gabonatárházi út mellett pedig gázvezeték kiváltást hajtottak végre. Ezenkívül mintegy hatvan darab napelemes és további 150 darab lámpatestet és kandeláber telepítettek.
Közel két kilométer hosszon létesítettek új optikai gerinchálózatot, az elkészült alépítménybe üvegszálas optikai kábelek behúzása is megtörtént. Utóbbiak összekapcsolódtak egy vadonatúj beléptető rendszer megvalósításával, amely fejlesztés a kikötő teherforgalmának hatékonyabb lebonyolítását szolgálja. Ezzel összefüggésben hardvereket, szünetmentes tápegységeket, rendszámleolvasó kamerákat és infopontokat is kiépítettek.
Az építés vezetője elárulta azt is, hogy a projekt alatt az ütemterv dinamikusan változott, ennek alapját a szerződésben rögzített mérföldkövek adták. A kivitelezést ennek megfelelően a két nagyobb a Szikratávíró és a Petróleum utcák felújításával kezdték el. Ezzel egyidőben a forgalmat nem korlátozó közműépítési munkák is elindultak, ilyen volt például a gázvezeték kiváltás, az új üvegszálas gerinchálózat alépítményének kiépítése és a II. kereskedelmi medence délkeleti sarkán a közműépítési munkák.
Összességében 5,82 kilométer víz- és mintegy 1,4 kilométernyi csatornavezetéket fektettek le a cég szakemberei.
Pál Kristóf elmondta: „A célunk az volt, hogy a határidő előtt teljesítsük a 25-50-75 százalékos mérföldköveket, így azokkal a területekkel kezdtünk, ahol előreláthatóan a legnagyobb előrehaladást tudtuk elérni.”
Az építésvezető elárulta, hogy az ütemterv kialakításánál figyelembe vették a szabadkikötő területén lévő bérlők igényeit is, ezen kívül az időbeosztást a 2023 augusztusában megrendezett atlétikai világbajnokság is befolyásolta. A Duna túlpartján zajló világesemény idejére egyes projektelemek kivitelezését át kellett ütemezni.
A munkákat úgy csoportosították, hogy a szabadkikötő által bonyolított igen jelentős vasúti és közúti teherforgalom zavartalan legyen az állandó jelleggel használatban lévő infrastrukturális elemek felújítása során is. Ezenkívül egyeztetniük kellett a cég projektjétől függetlenül zajló kivitelezések kapcsán is, mert számos csatlakozási pont merült fel a közműépítési és útfelújítási munkák során.
Az építkezés vezetője elmondta, hogy az ütemezések jelentették a legnagyobb kihívást ebben a projektben, összességében sikeresen teljesítették a több milliárd forint összértékű kivitelezést, amelynek zárása 2024 szeptemberében várható.
Nemzeti függetlenségünk egyik legfontosabb szimbóluma, a Magyar Tudományos Akadémia székháza hatalmas átalakuláson esik át. A Fejér-B.Á.L.- ÉPKAR Zrt.-Vitruvius Kft. hármas konzorciumi fővállalkozásában zajló kivitelezésen már több fontos munkafázist sikerült lezárni.
Az akkumulátorcella-gyár épülete elkészült, jelenleg az épületgépészeti és villamossági szerelések zajlanak.