Több mint 3 kilométernyi vágányhálózat épült át a Swietelsky Vasúttechnika Kft. kivitelezésében a Csepeli Szabadkikötőben.
2022. áprilisban kötött vállalkozási szerződést a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a Swietelsky Magyarország Kft. által alkotott konzorcium a Csepeli Szabadkikötő infrastrukturális hálózatának komplex fejlesztésére irányuló kivitelezési munkákra.
A Swietelsky Vasúttechnika Kft. munkarésze tartalmaz vízoldali fejlesztéseket, vasútépítési munkákat, valamint az ehhez kapcsolódó közmű építési és kiváltási feladatokat. A Swietelsky Magyarország Kft. az út- és közműépítési munkákat végzi.
A Szerződés megkötését 3 hónap tervezési időszak követte – tájékoztatta lapunkat Liga Balázs projektvezető. Ezalatt elkészült a kiviteli tervdokumentáció, aktualizálásra, pontosításra kerültek a tender során kiadott szakági tervek.
A kiviteli tervezés folyamatát a 2022-es évben jellemző anyagellátási nehézségek is nehezítették. Elsősorban a vasútépítési anyagoknál, jellemzően a sínek esetében állt elő olyan helyzet, hogy ha érkezett is napi áras ajánlat, a gyártók nem tudtak határidőt vállalni a szállításokra.
Mivel a Szerződés több, az előrehaladáshoz kötött mérföldkövet tartalmaz, ezek teljesíthetősége érdekében alternatív műszaki megoldások kidolgozása is szükségessé vált. Az elérhető hazai készletek felkutatása után így került áttervezésre az eredeti 48-as sínrendszer 54-esre. Megrendelőnk ezzel magasabb műszaki színvonalú vasúti pályát vehet majd át, kivitelezői oldalon a tervezhetőség és a Projekt megnyugtató előrehaladása vált biztosítottá.
A kivitelezési munkák 2022. júliusban kezdődhettek meg. A vízoldali fejlesztések a II. Kereskedelmi medence DK-i sarkánál mederkotrási tevékenységgel indultak, majd az új rézsűs partfal építése vette kezdetét. A Petróleum medence Északi partfalának és Bejárati csúcsának építése is elindult ezzel párhuzamosan.
A II. Kereskedelmi medence DK-i sarka mára elkészült. A rézsűs partfalat vasbeton gerenda támasztja meg, ennek külső oldalán közel 4000 m3-es vízépítési kőrakat épült, a partfal RENO matrac burkolatot kapott. 8 db támfészek és 10 db kikötőbak biztosítja a hajók biztonságos kikötését. A partfalon világítás és vízvételi pont is kiépítésre került.
Az I. és II. Kereskedelmi medence függőleges partfalainál ipari alpinista technika alkalmazásával 155 db dörzsgerenda pótlása történt meg, azok rögzítő acélszerkezeteivel együtt, melyek az uszályok partfalnak ütközését hivatottak megelőzni. Beépült 20 db új kikötőbika és mintegy 370 méter hosszon a régi életvédelmi korlátok helyére új korlátok épültek. A betonfelületek repedéseinek injektálása munkagépre szerelt - speciálisan erre a célra gyártott - kosaras függesztőszerkezetről történt több, mint 1,5 km hosszban. Betonfelület javítás készült a víz fölött, és közel 100 m2-en víz alatt is, ipari búvármunkával, vízalatti zsaluzással, vasszereléssel és betonozással.
A Petróleum medence bejárati csúcsánál is a befejező munkáknál tart a kivitelezés. A partfalat itt keresztmetszetében 3 db vasbeton gerenda tagolja, a rézsű 1000 m2-es felületen betonba rakott terméskő burkolatú. Épült egy vasbeton lépcső a lábazati kőrakat és osztópadka megközelítésére, valamint új térvilágítási oszlopok és hajózási táblák is elhelyezésre kerültek.
A Duna oldali rézsű munkaterületén végzett fakivágási, bozótirtási munkákat követően 193 példány őshonos fa került pótlásra a kijelölt csereterületen. A bontási munkák itt és a Petróleum medence Északi partfalánál is befejeződtek. A Duna oldalon a mederlap és kockakő burkolatú rézsűs partfalak javítása készül kb. 2000 m2 felületen. Új burkolattámasztó gerendák épülnek, valamint egy szakaszon pótlásra, újraépítésre kerül a lábazati vízépítési terméskő kőrakat.
A Petróleum medence Északi partfala 350 m-en épül újjá betonba rakott terméskő burkolattal. 9 db támfészek és 15 db kikötőbak is épül ezen a munkaterületen.
A vasútépítési feladatok legkritikusabb része az útátjárók átépítése volt, ezeket a Kikötő forgalmának folyamatos fenntartása mellett kellett megvalósítani. 17 db vágánykeresztezés készült el a projekt során, ebből 4 bebetonozott UG aljas rendszerű, a többi Edilon sínkörülöntéses, vasbeton paneles átjáró volt. Készül még két 120 méter hosszú szintén vasbeton paneles vágányszakasz a Rendező pályaudvar Gabonatárház előtti részén. Ennek kivitelezése is befejeződik június végéig, ezzel összesen több, mint 400 m hosszban készülnek edilonos, nagypaneles vágányszakaszok a Kikötő területén.
A szerződéses feladatok szerinti 3,1 km vasúti pályaépítési munkából április végére 2,4 km elkészült, beépült 14 csoport egyszerű, és 1 csoport átszelési kitérő. A Rendező pályaudvaron történő munkavégzésnél is tekintettel kellett lenni a vasútüzem folyamatos biztosítására. Az aktuális forgalom függvényében, a Vasútüzemeltetővel történő folyamatos kapcsolattartás mellett lehetett a kivitelezési munkákat ütemezni.
Május hónapban a XXIII. vágány átépítése során dinamikus vágánymérleg telepítése kezdődött meg, ami az ide érkező gabonaszállítmányok hiteles mérlegelését teszi majd lehetővé.
A Kikötő bejáró vágányának átépítése szintén májusban indult. Ez a munkarész igazodik a MÁV Gubacsi híd környezetének felújítására meghirdetett vágányzáraihoz, így a lehető legkisebb további zavartatást okozva a Kikötő vasúti forgalmának. A vágányzárakban 4 csoport kitérő és 100 fm vágány átépítése történik meg.
Augusztus végére a vasúti pályaépítési munkák tervezetten befejeződnek, a pályahálózat teljes hosszban visszaadásra kerül a Megrendelő és az Üzemeltető részére.
Swietelsky Vasúttechnika Kft. közműves munkarészéhez tartozik a Bejáró vágány térvilágítási oszlopainak, valamint a Rendező pályaudvar 25 m magas fényvető tornyainak felújítása, a lámpatestek, reflektorok cseréje. A Gabonatárházhoz új elektromos betáplálás is készül a meglévő trafóházból, a vágányok keresztezésével.
A Rendező pályaudvari részen új ivó és tűzivíz vezeték hálózat kerül kiépítésre, valamint új csapadékcsatorna rendszer épül a Gabonatárház előtti burkolt vágányok között.
A projekt sikeres, és ütemezett megvalósítása érdekében a Swietelsky Vasúttechnika Kft. több mint 40 beszállító és szakalvállalkozó partner bevonása mellett a vasútépítési feladatokat saját fizikai és irányító létszámmal, saját vasútépítő munkagépek alkalmazásával hajtja végre.
A HE-DO dolgozik a projekten (illetve alvállalkozóként a KM Építő is részt vesz a kivitelezésben), melyben egy magyar-szlovák államhatáron futó összekötő út rézsűcsúszását javítják ki.
A három épületben húsz lakást alapítanak ki; a földszinten pedig a közösségi terek, illetve az igényeknek megfelelő szolgáltatóegységek működnek majd.