A debreceniek által az egyik legkeményebb jelzővel illetett közlekedési csomópontot építi át a Colas Út Építőipari Zrt. Az új kanyarodósávok, a megújuló jelzőlámpa-rendszer gördülékenyebbé teszi a Vámospércsi és a Budai Nagy Antal utcák találkozásánál a forgalom áthaladását.
A nyár elején kezdte el a kivitelezési munkálatokat az Építési és Közlekedési Minisztérium megbízásából a Colas Út Építőipari Zrt. Debrecen keleti városrészében, az egyik legforgalmasabb kereszteződésben. A csomópont komplex fejlesztésének célja a 48-as főút kapacitásbővítése és az, hogy így csökkentsék a környéken különösen a reggeli és a délutáni csúcsidőszakok torlódásait.
A nagyváros egyik legnagyobb forgalmat bonyolító kereszteződésében a 48-as számú főút (Vámospércsi út), a Budai Nagy Antal, a Hétvezér és a Faraktár utca találkoznak. A forgalom zökkenőmentes áramlását minden irányból jobbra kanyarodó sávok megépítésével segítenék.
A beruházás része, hogy a környéken jelenlévő intenzív kerékpáros forgalom számára is biztonságos közlekedési feltételeket teremtsenek.
A komplex csomópont átépítés – tudtuk meg a Colas építésvezetőjétől – közvetett módon ugyan, de kapcsolódik a város keleti és déli részén zajló óriási beruházásokhoz. Kiss Imre Ádám hozzátette, a BMW és a CATL gyár irányába is egyszerűbb és biztonságosabb lesz az eljutás a kereszteződés modernizálásával és kapacitásbővítésével.
A beavatkozással érintett csomóponton halad át többek között a 48-as főút forgalma, ez a közlekedési folyosó kulcsfontosságú, mivel összekötő szerepet tölt be a városközpont és az ipari zónák között.
A Colas a Faraktár utca – Budai Nagy Antal utca – Vámospércsi út – Hétvezér utcák csomópontjában minden irányból külön jobbra kanyarodó forgalmi sávot épít a szükséges közműépítéssel együtt. Ezáltal csökkenhet a torlódás az egyenes haladósávokban. Átépítik a meglévő forgalomirányító rendszert és kiegészítő jelzőlámpák telepítésével is támogatják a forgalom folyamatos áramlását. Csúcsidőszakban az áteresztőképessége a kereszteződésnek jelentősen megnőhet.
A Colas Út Építőipari Zrt. építésvezetője elmondta, a teljes projektet két főbb szakaszra bontva valósítják meg. A kivitelezési ütemterv szerint az idei évben, a téli üzem kezdete előtt három főbb szakaszon elvégzik a közműhálózat korszerűsítését és a kapcsolódó útépítéseket. A projekt során 102 méter szénhidrogén-, 4250 méter kis- és középfeszültségű vezetéket, 188 méter szennyvíz-, 273 méter csapadékcsatorna- és 1958 méter ivóvízvezetéket építenek meg.
A projekt eddigi legnagyobb kihívása - árulta el portálunknak Kiss Imre Ádám – a csomópont tervezésénél a rendkívül sűrű közműhálózat volt.
A kivitelezés első szakaszában vezetékek feltárását és kiváltását végezték el a közmű-szakfelügyelete mellett. Nehezítő tényező volt, hogy a közművek valós állapota csak a feltárás során vált ismertté. Ez rugalmasságot, azonnali műszaki döntéseket és sok helyszíni egyeztetést igényel. A készültségi szint alapján 2026 tavaszán várhatóan már csak egy szakaszon kell majd a közműkiváltást elvégezni és ezután az útépítési munkák kerülnek előtérbe.
A munkálatok ütemezésekor figyelembe vették a lakosság, az intézmények és helyi közösségek igényeit is, így több szakaszon módosították a kivitelezési ütemeket.
A meglévő útpályát összesen 994 méter hosszan újítják fel:
Az új kanyarodósávokat összesen mintegy 176 méter hosszúságban építik meg. Ezekhez biztosítani kell az említett utak esetében a szükséges helyet, a Hétvezér utca és a Vámospércsi út csomóponti negyedében a területfelszabadításhoz épületbontásra is sor került.
A munkálatok nagy forgalmú, működő városi környezetben zajlanak. A forgalom folyamatosságának fenntartását a kivitelezés szakaszos, ütemezett építési fázisai biztosítják. Ezekhez egyenként készítik el a forgalomterelési terveket közösen az önkormányzattal, valamint a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-vel.
A Vámospércsi út kapacitásbővítése önmagában is egy komoly kihívást jelent. A projektet még különlegesebbé teszi, hogy a főúttal párhuzamosan fut a Zsuzsi Erdei Vasút. Az eredetileg ipari célú felhasználásra kialakított sínpályát 1882 júliusában nyitották meg Debrecen-Fatelep-Nyírmártonfalva között. Különlegessége az volt, hogy egyedülálló módon 950 mm-es nyomtávval építették meg és csak 1961-ben alakították át 760 mm-esre. 1995-ben forráshiány miatt leállították a forgalmat és akkor a vonal felszámolásáról döntött Debrecen városa. Ám, ekkor megalakult a Zsuzsi Erdei Kisvasútért Baráti Kör és Alapítvány, amely 2008 óta a DKV egyik nonprofit leányvállalataként üzemelteti a vasutat. A közutak fejlesztésével, kiszélesítésével elkerülhetetlenné vált a mostani beruházásnál a kisvasút nyomvonalának korrekciója.
Utóbbi feladat több, különleges technológiai megoldást is igényel. A nyomvonal-korrekcióját íves és egyenes szakaszokkal, a meglévő pályától való eltávolodással, majd visszacsatlakozással valósítják meg. Közben korszerűsítik a felépítményt is és a fakeresztaljakat vasbetonra cserélik; ezáltal nagyobb szerkezeti merevséget biztosítanak a pályának. Az új szakasz S49 rendszerű sínekkel épül meg és AT-hegesztéssel csatlakoztatják a meglévő sínrendszerhez.
A stabilitást növelik, hogy az íves szakaszokon nyomtávbővítést is végeznek. A kivitelezés részeként speciális útátjáró épül, amelyhez ikerlemezes vasbeton aljakat és védősínes rendszert építenek be, a közúti-vasúti biztonság fokozására.
Az útszakaszon a forgalom gyorsabb áthaladására modern közlekedési lámparendszert építenek ki. Mindez a csomópontok közötti zöldhullámot biztosítja, amely jelentősen javítja az átjárhatóságot, csökkenti a torlódásokat, és növeli az áteresztőképességet, különösen csúcsidőszakban.
A jelzőlámpák dinamikus vezérlése figyelembe veszi a járművek, gyalogosok és a vasút (pl. Zsuzsi Erdei Vasút) bejelentkezéseit is, így rugalmasan alkalmazkodik a forgalmi helyzetekhez. A forgalomfigyelő kamerák, radaros érzékelők és visszaszámláló-berendezések segítségével a rendszer valós idejű adatok alapján működik.
A forgalmas csomópont komplex fejlesztése, a közműrendszerek felújításával a tervek szerint 2026 őszére készülhet el.
Ma aláírták a kivitelezési szerződést, így elkezdődhet a Szatmárnémeti és Óvár közötti gyorsforgalmi út építése.
Október végén indul a Flórián téri felüljáró második üteme, a munkálatokat a KM Építő végzi a HE-DO közreműködésével. A fejlesztés újabb lépés a városrész közlekedési infrastruktúrájának megújításában.