Fotókon mutatjuk meg a SWIETELSKY Magyarország Kft. munkájával létesülő útszakaszon lévő körforgalom jelenlegi állapotát.
Folyamatosan nyomon követjük a Sajószentpéter−Berente elkerülő út építését, amely a 26-os számú főút két településen áthaladó forgalmát csökkenti.
A 10,615 kilométernyi új nyomvonalon kiépülő 2x1 sávos kialakítású 260-as út a 26-os számú főúttal és a Sajó folyóval párhuzamosan vezet, miután keresztezte a Sajót, elkerülve Sajószentpétert, Berentét és az ipari létesítményeket. Az építkezés részeként két új körforgalom segíti a későbbiekben a közlekedést. A mezőgazdasági művelésű területek megközelítését 4 db keresztező és 15 db párhuzamos út szolgálja ki.
A projekt az Építési és Közlekedési Minisztérium (a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. jogutódjaként) megbízásából a HE-DO Csoport és a Soltút Kft. konzorciumának kivitelezésében valósul meg.
A SWIETELSKY Magyarország Kft. a Soltút egyik alvállalkozójaként vesz részt a beruházás megvalósításában: a cég a 17-es kilométerszelvény után 350 méterrel kezdődő, és a 22-es kilométerszelvény 108 méteréig tartó közel 5 kilométeres szakaszt építi. A feladat részét képezi a keresztező közművek kiváltása is. A szakaszon 3 műtárgyat és további 3 zsilipes műtárgyat építenek a Sajó árvízvédelmi gátján, valamint a szakasz végén a 2606. számú út csatlakozásánál egy körforgalmat is kialakítanak.
Stábunk megtekintette a kivitelezést, és látványos felvételeket készíthettünk az épülő körforgalomról. Ottjártunkkor az AC-22 aszfalt alapréteg beépítése történt 260-as elkerülő út főpályájának 20+600 és a 20+890 kilométerszelvények közötti szakaszán. A bedolgozást egy széles paddal felszerelt finisherrel végezték, mellyel a pálya teljes szélességében lehetséges az aszfaltrétegek terítése.
Juhász Zsolt, a SWIETELSKY Magyarország Kft. projektvezetője kérdésünkre elmondta, hogy a keresztező közművek kiváltása mindenhol megtörtént és az elkészült új vezetékeket már átadták az üzemeltetőknek. A főpálya aszfaltozása augusztus végére készül el, jelenleg a a pályaszerkezet építése mellett a füvesítés és a környezetrendezés van folyamatban, valamint zajlanak a műtárgyak befejező munkái. Az aszfaltozás után következik a forgalomtechnika kiépítése.
A munka technikai érdekességeire kitérve beavatott, hogy a földmunkák kivitelezése GPS vezérelt gépekkel (dózer, gréder) történt, majd a CKt réteg beépítésénél LEICA munkagép-vezérlési rendszert használtak.
„A körforgalmat a 2606-os Kazincbarcikát Múcsonnyal összekötő út és a 260-as elkerülő út találkozási pontjában a 22+100 szelvényben alakítjuk ki. A jelenleg is nagy forgalmú 2606-os úton a körforgalom megépítése négy ütemben ideiglenes forgalmi rend bevezetését is igényli (minden ütem más-más forgalmi rend). Jelenleg a 3. ütemnél tartunk, várhatóan szeptember második felében elkészülünk a teljes 2606-os út körforgalmat érintő szakaszának felújításával”
– tette hozzá a szakember.
A kivitelezést az időjárási körülmények jelentősen nehezítették. A területen az elmúlt egy évben több, nagyobb intenzitású esőzés történt, amely kisebb-nagyobb károkat okozott, és emellett az előrehaladást is akadályozta.
2023 januárjában a területen a lehulló csapadék és a Szuha-patak áradása okozott problémát, majd 2023 júniusában özönvízszerű esőzés rongálta meg a töltést, hordta tele hordalékkal az átereszeket és az árkokat.
Legutóbb 2023. augusztus elején esett nagyobb mennyiségű csapadék (kb. 50 mm/nap), amely ismételten károkat okozott: a Szuha-patak ismét megáradt, és a munkaterület megközelítésére épített mederátjárót immár harmadik alkalommal teljesen el kellett bontani. Visszaépítésére a Sajón levonuló áradást követően kerülhet sor, mert a Szuha-patak befogadója a szintén megáradt Sajó.
Mint azt egy korábbi cikkünkben megírtuk: a SWIETELSKY Magyarország által kivitelezett szakasz mintegy 200-300 méternyi hosszon árvízvédelmi funkciót is ellát. Az elkerülő út ugyanis a Sajó völgyében vezet, amely egykor a Sajó vízjárta árterülete volt. Éppen ezért a töltés kialakítására nagy gondot fordítottak a szakemberek.
A munkálatok várhatóan október végén fejeződnek be, a műszaki átadás-átvételi eljárás ezt követően kezdődhet meg.
A Magyarországon eddig még nem használt összetételű aszfaltkeverék felhasználásával kopó-, a magyar szabványoktól eltérő nagy tömörségű bitumen felhasználásával pedig kötőréteget alakítottak ki a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megbízásából a STRABAG szakemberei Tatabányán az 1-es főút egy szakaszán.
A munkálatok során derült ki, hogy az útnak nincs megfelelő teherbírása, így az alapjaitól kezdve építették újjá a HE-DO és a Colas kivitelezésében zajló projektben.