Az ÉVOSZ Média Tagozata 2023 után ismét felmérte az építőipari vállalkozások kommunikációs gyakorlatát. A felmérésben nagyrészt közepes és nagy vállalatok vettek részt. Idén a kérdőív kitért a HR-el való együttműködésre, a versenytársfigyelésre, valamint a vállalatok közötti (B2B) és a lakossági (B2C) kommunikációra is.
Az ÉVOSZ Média Tagozata sajtóközleményben ismertette a 2025-ös kutatási eredményeit, melyek azt mutatják, hogy az elmúlt két évben jelentős előrelépés történt:
a közepes és nagy vállalatok már egyre tudatosabban tervezik és mérik kommunikációjukat, miközben a digitális csatornák szerepe tovább erősödött.
Az építőipari cégek a kommunikáció fontosságában talán megegyeznek, ám annak gyakorlati alkalmazásában, a különféle digitális csatornák tudatos használatában eltérő képet mutatnak.
„A felmérés alapján jól látszik, hogy az építőipari cégek már nem ad hoc módon kommunikálnak. Két év alatt jelentősen nőtt a stratégiai gondolkodás, a tervezés és a mérhetőség szerepe. A kommunikáció ma már a vállalatok működésének szerves része” – összegezte a tapasztalatokat Kincses Péter, az ÉVOSZ Média Tagozatának elnöke.
„A következő időszak kulcsa az lehet, hogy az iparág mennyire tud tudatos, digitális és hiteles kommunikációt folytatni – mind a szakmai, mind a lakossági térben” - fűzte hozzá a szakember.
A válaszadó vállalkozások 73%-a rendelkezik kommunikációs stratégiával, ami látványos növekedés a 2023-as 55%-hoz képest. A cégek 70%-a külön PR/marketing költségvetést is biztosít, és többségük a jövőben további növekedést vár ezen a területen. Bár a marketingbüdzsé aránya jellemzően alacsony (az árbevétel 0,5%-a alatt), a trend egyértelműen pozitív.
A válaszadó cégek többsége már dedikált szakembert alkalmaz vagy külön szervezeti egység foglalkozik a kommunikációval, de még mindig sok helyen csak részfeladatként kezelik a kommunikációt. Ahol külön szervezeti egység foglalkozik a feladatokkal, ott jellemzően elkülönülnek a konkrét feladatkörök. Itt is előrelépés figyelhető meg a korábbi felméréshez képest, ahol a válaszadók közel harmada csak részfeladatként kezelte a kommunikációt.
A válaszadó cégek többségénél kis létszámú csapat dolgozik kommunikációs/PR/marketing területen, jellemzően 1-4 fő, nagyobb cégeknél található 5-15 fő.
A válaszadók többsége (59,3%) saját erőforrásaira, szakembereire támaszkodik, nem von be külső ügynökséget, egyharmaduk együttműködik legalább egy ügynökséggel, a többiek (7,4%) több ügynökséggel dolgoznak.
A felmérésben részt vevő cégek közel háromnegyede (74,1%) végez versenytárs monitoringot, de jellemzően rendszertelenül (55,6%). Csak kisebb rész (18,5%) végez strukturált, elemzés-alapú monitoringot. A monitoring során leggyakrabban a social media aktivitást és követőszámot (87%), a PR és sajtómegjelenéseket (80%), a megjelenések gyakoriságát (70%) figyelik, valamint a hirdetési aktivitást és az employer branding-kommunikációt (50-50%). Kevésbé figyelik a versenytárs kommunikáció valóságtartalmát, a versenytárs weboldalakat vagy a CSR tevékenységet.
A válaszadó cégek stratégiai jelentőségűnek, vagyis nagyon fontosnak tartják a külső kommunikációt. A felmérésben részt vevő cégek több mint felének (59,3%) van külső kommunikációs stratégiája.
A külső kommunikáció legfontosabb célja a szervezeti kép formálása és az ismertség növelése. Az értékesítés támogatása és a tájékoztatás szintén kiemelt szerepet kap. Speciális célok (edukáció, munkáltatói márka, bizalomépítés) csak elvétve jelennek meg, ami arra utal, hogy ezek nem általános prioritások.
A külső kommunikációban a digitális megoldások vezetnek: szinte minden vállalat rendelkezik saját weboldallal, és aktív a közösségi médiában. A honlapok frissítése nem egységes: a legtöbben havonta vagy ritkábban frissítenek (együttesen 60%), naponta vagy heti többször ritkán fordul elő. Ez arra utal, hogy a weboldalak többsége nem dinamikus tartalommal működik, inkább statikus információkat tartalmaz. Karrieroldal szinte minden válaszadó cég honlapján található (93%), ami erős HR fókuszt jelez.
A social media platformok közül a Facebook és a LinkedIn a legnépszerűbbek, de a YouTube és az Instagram is erősödik, sőt a TikTok jelenléte is számottevővé vált. A fizetett online hirdetések elterjedtek, a cégek 85%-a költ rá rendszeresen.
A válaszok alapján a kommunikációs anyagok többsége (52%) házon belül készül. Jelentős azok aránya is (33%), akik vegyes megoldást alkalmaznak, vagyis házon belül is készítenek anyagokat, de ügynökséggel is van kapcsolatuk. Kizárólag külsős ügynökséget kevesen használnak.
A válaszadók többsége elégedett cége külső kommunikációjával. A külső kommunikáció átlagos megítélése 6,74 volt. A leggyakoribb érték a 7-es volt, vagyis a vállalkozások többsége közepesen jónak tartja a kommunikációját.
A jövőre nézve a vállalkozások külső kommunikációjának fejlesztési fókusza digitális irányba tolódik: social media, videós tartalmak, AI megoldások és tartalommarketing.
A belső kommunikáció kiemelt jelentőségű: az átlagos értékelés 9,19 pont volt a 10-es skálán. A vállalkozások többsége (66,6%) valamilyen formában rendelkezik belső kommunikációs stratégiával vagy önállóan, vagy a vállalati kommunikációs stratégia részeként.
A válaszadó vállalkozások többségénél (63%) van külön dedikált ember a belső kommunikációs feladatok elvégzésére, de jellemzően egy fő látja el ezt a feladatot. Csak a válaszadók 22%-a alkalmaz több főt. A belső kommunikáció leggyakrabban a HR-hez kapcsolódik, ezt követi a marketing. Ritkábban a központhoz, az operatív igazgatósághoz vagy titkársághoz tartozik a belső kommunikáció. A HR és a kommunikációs osztály közötti együttműködés szinte mindenhol jelen van, főként toborzás és employer branding területén.
A belső kommunikáció legfontosabb célja a munkavállalói lojalitás megteremtése, növelése (88,9%) valamint az információáramlás biztosítása (77,8%). A válaszadók közel háromnegyede szerint a munkatársak szervezetről alkotott képének formálásához is használható és több mint felük (52%) szerint a fluktuáció csökkentésére is.
A legtöbb vállalat e-mailt, intranetet és rendezvényeket használ, és egyre többen terveznek digitális fejlesztéseket, például mobilapplikációk bevezetését.
A cégek háromnegyede végez versenytárs-monitoringot, bár jellemzően rendszertelenül. A monitoring során leggyakrabban a social media aktivitást és követőszámot (87%), a PR és sajtómegjelenéseket (80%), a megjelenések gyakoriságát (70%) figyelik, valamint a hirdetési aktivitást és az employer branding (munkáltatói márkaépítés) kommunikációt (50-50%). Kevésbé figyelik a versenytárs kommunikáció valóságtartalmát, a versenytárs weboldalakat vagy a CSR tevékenységet.
A felmérésben részt vevő vállalkozások többsége méri a külső kommunikáció hatékonyságát, főként online analitikai eszközökkel (Google Analytics, Meta, social media statisztikák). Gyakori mérési mutatók a látogatottság, olvasottság, interakciók, konverziók. A válaszadók közel 15%-a egyáltalán nem mér, vagy csak érzékelés alapján értékel (beérkező érdeklődések, megkeresések).
A belső kommunikáció hatékonyságának mérésére leggyakrabban dolgozói elégedettségi felmérést készítenek (éves gyakorisággal, anonim kérdőívvel). Emellett a hatékonyság mérésére használják még a belső kommunikációs platformok statisztikáit, az intranetes látogatottsági és olvasottsági statisztikákat, e-mailes visszajelzéseket, ötletládát és a személyes visszajelzéseket.
Vannak olyanok is, akik a fluktuációs adatokból vonnak le következtetéseket a belső kommunikáció hatékonyságára vonatkozóan. A legtöbb cég nem rendelkezik dedikált mérési rendszerrel, és a mérések nem folyamatosak, de a korábbi felméréshez képest mindenképpen nőtt a vállalkozások mérési tudatossága.
A legtöbb vállalatnál (78%) nem történt létszámváltozás az elmúlt 3 évben kommunikációs/PR/marketing területen, csak néhány helyen nőtt. Bár a létszám többnyire nem változott, a kommunikációs igények jelentősen nőttek (összesen 78% tapasztalt növekedést), vagyis a vállalatok nagyobb kommunikációs terhelést kezelnek azonos vagy alig növelt erőforrással.
A két évvel korábbihoz képest a válaszadók többsége (74%) szerint nőtt a kommunikáció fontossága, 60%-uk jelentős növekedést tapasztal.
A jövőben a vállalkozások a social media jelenlét, a videós tartalmak és tartalommarketing erősítését tervezik. Az AI-megoldások megjelenése is egyre hangsúlyosabb.
A belső kommunikációban az intranet fejlesztése és a személyes kapcsolódások bővítése szerepel a tervek között.
A teljes építőipari szakma vállalatok közötti (B2B) kommunikációjában a válaszadók többsége szerint van fejlődés, de hiányzik a tudatosság, a szervezettség és a stratégiai szint. A szektor még mindig reaktív, nem stratégiai szemléletű. A kommunikáció sokszor személyfüggő, nem rendszerszintű. Hiányosság az alulfinanszírozottság és a tudatosság.
A vevői, lakossági (B2C) kommunikáció sokszor ad hoc jellegű és alulfinanszírozott, a fókusz a cégeknél inkább a B2B kommunikáción van. Sokszor reaktív és nem stratégiai szintű. Hiányzik a lakossági edukáció és a hiteles tartalom. A javuláshoz mindkét területen szükség van:
A felmérésben részt vevő cégek átlagosan 8,3 pontra értékelték az ÉVOSZ kommunikációját. A leggyakrabban használt csatornák az ÉVOSZ Hírlevél, a weboldal és a Facebook. A fejlesztési igények között a digitális láthatóság növelése és a proaktív szakmai kommunikáció szerepel.
Folyamatos fejlődés és innováció jellemzi a PERI magyarországi történetét: a vállalat a kezdeti termékfókuszból mára mérnöki tudásra és digitalizációra építő szakmai központtá vált, amely az építőipar minden szintjén képes értéket teremteni.
A SWIETELSKY Magyarország Kft. sokévtizedes tapasztalattal bíró mérnökei a magasépítés szinte teljes skáláját ismerik. Munkájuk megoldásközpontú és a felmerülő nehézségek során a pozitív szemlélet, az elhivatottság vezérli őket. Barna Ágnes főépítésvezető, Medgyesy Bálint, projektvezető, valamint Kocsis Zsolt installációs főmérnök olyan összefüggéseket tárt fel előttünk az egyes szakágak összekapcsolódása terén, amelyekre ritkán látunk rá külső szemmel.