A Duna Aszfalt által kivitelezett szakasszal immár 80 kilométeres, egybefüggő gyorsforgalmi úton közlekedhetünk Békéscsabáról a főváros felé.
Pénteken a déli órákban megnyitják a forgalomnak az M44-es gyorsforgalmi út Kondoros és Békéscsaba között elkészült szakaszát, amely a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében jött létre 17,6 kilométeren.
A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közleménye szerint az eredetileg tervezettnél másfél hónappal korábban vehetik használatba az autósok a szakaszt.
A NIF a járványhelyzet miatt nem tartott sajtónyilvános átadó ceremóniát. Lapunk értesülése szerint péntek délután 2-től már teljes mértékben megindulhat a forgalom az új szakaszon, mely kapcsolódik a Tiszakürt és Kondoros közötti 62 kilométeres, tavaly októberben átadott szakaszhoz.
A két projekt eredményeként Békéscsabáról indulva már mintegy 80 km hosszú, egybefüggő gyorsforgalmi úton közlekedhetünk Kecskemét és Budapest felé.
Hozzávetőleg 25 perccel csökkentik a menetidőt az új szakaszok, melyek a személygépjárművel közlekedők számára térítésmentesen használhatók.
A 17,6 kilométeren egy bazaltbeton pályaszerkezettel készült turbó körfogalom, egy különszintű csomópont, két vadátjáró és hét híd épült meg. Kétsoprony térségében új pihenőt alakítottak ki, Békéscsabán pedig bővült a mérnökségi telep, amelynek feladata az elkészült szakasz üzemeltetése lesz.
A kivitelező Duna Aszfalt Kft. január végéig, a szerződésben szereplő befejezési határidőig a Kondorosnál lévő ideiglenes csomópont elbontásán, a Fürjesi csomópontban a 44-es számú főút melletti kerékpárút korrekciójának befejezésén, valamint a felvonulási területek rendezésén, rekultivációján dolgozik majd.
A közlemény idézte Nyul Zoltánt, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettesét, aki az M44-es további munkáiról számolt be. A Duna Aszfalt Zrt. generálkivitelezésével épülő Lakitelek-Tiszakürt közötti szakaszon a főpályán - a műtárgyak kivételével - már végig aszfaltréteg van. A Tisza felett épülő 556 méter hosszú híd alépítményi munkálatai elkészültek, az előregyártott vasbeton hídgerendákat beemelték, a mederhidat tartó pilonok építése a befejezéséhez közeledik. Erről a hídról legutóbb akkor számoltunk be, amikor összeért a hídszerkezet két oldala.
A vezérigazgató-helyettes szavai szerint elindult az előkészítő munka Szentkirály és Lakitelek között is, ahol a Közgép Zrt. a kivitelező. A Kecskemét és Szentkirály közötti szakaszon pedig megkezdődött a területszerzés - olvasható a közleményben. Ez a 33 kilométeres szakasz Szentkirályt az M5-ös autópályával köti majd össze. A NIF októberi közlése szerint a tervei és engedélyei elkészültek, a régészeti munkákra és a területszerzésre a forrás rendelkezésre áll.
Az M44-es gyorsforgalmi út 110 kilométer hosszú lesz, ebből 54,6 kilométernyi fejlesztés Békés megyében valósul meg.
A NIF közleményében Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) államtitkára hangsúlyozta, 2025-re Magyarország mind a 23 megyei jogú városa kivétel nélkül elérhető lesz négysávos úton. "A hazai települések háromnegyede, azaz az ország lakosságának 90 százaléka 30 perces közelségben lesz egy négysávos úthoz" - tette hozzá.
Herczeg Tamás országgyűlési képviselő szerint az M44-es "konkrét vállalkozói, befektetői érdeklődéseket hozott", ami meghatározó a megye gazdasági fejlődése szempontjából. Takács Árpád Békés megyei kormánymegbízott is azt emelte ki, hogy a fejlődő ipar és mezőgazdaság vonzza a szakképzett munkaerőt, a magasan képzett humán erőforrást, ami Békés megye népességmegtartó erejének záloga.
Összesen 14,1 kilométernyi 2x1 sávos pálya kivitelezési dokumentációjának elkészítésére írtak ki feltételes közbeszerzést.
Székelyudvarhely és Székelykeresztúr között több mint 20 kilométer hosszan, négy új hidat is építettek.