2025.08.05, Kedd

Hirdetés

A legforgalmasabb csomópontjának egyikét építi át Nagykanizsa
Fotó: illusztráció (magyarepitok.hu), nagykanizsa.hu és Horváth Jácint fb oldala

A legforgalmasabb csomópontjának egyikét építi át Nagykanizsa

magyarepitok.hu

2025.08.05. 07:00 - Sándor Csilla

Évek óta téma a zalai városban a Hevesi Sándor és a Rózsa utca kereszteződésének átalakítása és biztonságosabbá tétele. A munkaterület átadásával elkezdődhet a körforgalom építése.

Hirdetés

Nagykanizsa közlekedési infrastruktúrájának fejlesztésének régóta várt eleme a Hevesi Sándor utca (6101 sz. összekötő út) és a Rózsa utca kereszteződésének korszerűsítése. A projekt megvalósítása során egy körvárta, vagyis előregyártott elemek telepítésével kialakított körforgalom épül, ezenkívül felújítják a burkolatot is.

 

Fotó: Horváth Jácint fb oldala

Egy projekt, két építtető

A kivitelezés különlegessége, hogy a fejlesztéssel érintett közterületek részben állami, részben önkormányzati kezelésben vannak. Emiatt az építési engedélyben Nagykanizsa Megyei Jogú Város Önkormányzata és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. közösen szerepel építtetőként.

A két fél Konzorciumi Együttműködési Megállapodást kötött, hogy az önkormányzati és állami útszakaszok átépítését, modernizálását egyidőben megvalósíthassák.

A finanszírozást teljes egészében az önkormányzat biztosítja, míg a Magyar Közút feladata az országos közútra vonatkozó műszaki előírások és minőségi elvárások érvényesítése, valamint a kivitelezés szakmai ellenőrzése.

 

Előregyártott elemek csökkentik a kivitelezési időt

A munkálatok önkormányzati tulajdonú és állami kezelésű területeket egyaránt érintenek. A Hevesi és Rózsa utcák találkozásánál épülő új körforgalom külső átmérője 12,75 méter, a körpálya szélessége 6,0–7,5 méter között változik, a járható körgyűrű szélessége 2,5 méter. A középsziget előregyártott elemekből készül, külső sugara 3,5 méter. Ezt nem pontosan középen, hanem 75 cm-rel délkelet felé eltolva helyezkedik el. A körforgalomhoz tartozó szigetek, szegélyek és gyalogátkelőhelyek az aktuális szabványoknak megfelelően kerülnek kialakításra.

 

Fotó: Illusztráció / magyarepitok.hu / Nagy Mihály

Többféle technológiával újulnak meg az útszakaszok

A csomópont esésviszonyait úgy tervezték, hogy a víztelenítés biztosított legyen: a körforgalom a Rózsa utca keleti oldalától nyugati irányba lejt a meglévő 2,5%-os eséssel, a pályaszerkezet magassági kialakítása pedig csak minimálisan tér el a jelenlegitől.

A kivitelezés során többféle aszfaltburkolat-felújítási technológiát alkalmaznak:

  1. Marás + új kopó- és kötőréteg építés – 45 mm kopóréteg marás után, 55 mm vastagságú aszfaltbeton kopóréteget, valamint 25-60mm kötőréteget alakítanak ki.  
  2. Marás nélküli szőnyegezés – a meglévő burkolatra új kopó- és kötőréteg kerül.
  3. Csak kopóréteg csere – a régit 0–55 mm vastagságban eltávolítják és hasonló vastagságú réteget alakítanak ki.

Minden technológiai változatban PmB 45/80-65 polimerrel modifikált bitumen és C 60 B 3 RG jelű bitumenemulzió biztosítja a burkolat tartósságát.

Közlekedésbiztonsági projekt a nagykanizsai és az átmenő forgalomra szabva

A beruházás a forgalom folyamatosságát és biztonságát növeli. A kivitelezés a tervek szerint 2,5 hónapig tart. Erről a település vezetője közösségi oldalán számolt be. Horváth Jácint kitért arra is, hogy aláírták a közbeszerzési eljárás során a megbízást elnyerő Magyar Aszfalt Kft.-vel a szerződést.

ÚtépítésNagykanizsaZala megyekörforgalomMagyar Aszfalt Kft.Magyar Közút Nonprofit Zrt.burkolatközlekedésbiztonság

Hírlevél

Hirdetés