A Strabag vezette konzorcium munkájának köszönhetően az esztergomi vasútállomás is átépült az átfogó projektben.
Kedden délelőtt Esztergomban átadták az új autóbusz-pályaudvart. A projekt a Rákosrendező és Esztergom közötti vasútvonal átfogó fejlesztésében valósult meg. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházása 2016 nyarán kezdődött a Strabag Vasútépítő Kft. vezette konzorcium kivitelezésében, a Belfry PE Kft., az MVM OVIT Országos Villamostávvezeték Zrt. részvételével.
Ennek során többek közt 51 kilométer hosszan végezték el a vasútvonal villamosítását, és a teljes szakaszon kiépítették a kiegészítő biztosítóberendezéseket.
A most átadott új buszpályaudvar megépülése és a vasútvonal korszerűsítése mellett Esztergom vasútállomása is átépült.
A helyszínen kiosztott sajtóanyag szerint az új pályaudvar közvetlen kapcsolatot teremtett a vasúttal, könnyű átszállási lehetőséget biztosítva.
A 240 járatot kiszolgáló létesítménnyel intermodális közlekedési csomópont jött létre.
A régi pályaudvar évtizedeken át a belváros közelében volt. Innen augusztus 20-án költözik át a buszközlekedés az új helyre. A régi pályaudvar megszűnik.
Egy átlagos munkanapon mintegy ötezer utas keresi fel az autóbusz-állomást, amelyre több mint 230 helyi és helyközi autóbuszjárat érkezik majd, és csaknem ugyanennyi indul innen vagy halad itt át. A terület teljeskörűen akadálymentesített, biztosítva ezzel a mozgáskorlátozottak és a látássérültek önálló közlekedését. A bankkártyás fizetési lehetőséget is biztosító két pénztár, a mosdók és a váróterem a vasútállomás épületében található, ahogyan az egyéb szolgáltatások is ott érhetők el.
Esztergomban 50 évig egy családi házakkal és vendéglátóhelyekkel szegélyezett utca kiöblösödésében volt a buszpályaudvar. A forgalom, a járművek indítása és téli melegítése légszennyezéssel és zajjal járt, hosszú ideje zavarta az ott élőket.
További jelentősége a fejlesztésnek a belváros tehermentesítése. A beruházásban mindezek mellett vasútüzemi területek szabadultak fel, ezek helyett utasforgalmi létesítmények és zöldfelületek jöttek létre.
Az átadón Kikina Artúr, a NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatója elmondta, az új buszpályaudvar, valamint a forgalmi irodák, a buszparkoló kialakításához használaton kívüli vasúti területeket vettek igénybe, felújították az oda vezető utakat és két körforgalmat is építettek.
Hernádi Ádám, Esztergom polgármestere kiemelte, hogy a közösségi közlekedés fejlesztésének következő lépésében a város új, zéró káros anyag kibocsátású járművek beszerzésére pályázik a Zöld Busz Program keretében. Erről a napokban írtak alá megállapodást az Innovációs és Technológiai Minisztériummal.
Kerékgyártó József, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója rámutatott, a komplex fejlesztések nagy vonzerőt jelentenek.
A Budapest-Esztergom vonalon hat év alatt hétszeresére nőtt a forgalom, az utasok létszáma évente meghaladja az ötmilliót.
A vezérigazgató bejelentette, augusztus 24-étől folytatódik a Stadler KISS emeletes motorvonatok próbaüzeme, először Vác felé, majd szeptembertől Szolnok irányába. Völner Pál (Fidesz), a térség országgyűlési képviselője emlékeztetett, az átfogó fejlesztésben Dorogon is intermodális csomópont épül és számos állomást tettek kényelmesebbé, biztonságosabbá.
A NIF Zrt. beszámolójából kiderült, a Rákosrendező-Esztergom közötti vasútvonal villamosítási és kapcsolódó építési munkálatai várhatóan az év végén fejeződnek be. Jelenleg a projekthez kapcsolódó befejező munkák − többek között a passzív zajvédelem, a növénytelepítés, valamint a dorogi autóbuszforduló és hozzátartozó megközelítő utak építési munkái − vannak folyamatban.
A számos elemből álló beruházás során többek közt az alábbi fejlesztések valósultak meg az 51 kilométernyi felsővezeték kiépítése mellett:
A Sopron-Ágfalva vasútvonalon, két darab 10,70 méteres köracélbetétes vasbeton híd részleges felújítására írt ki közbeszerzést a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV Zrt.).
A Soroksár-Kunszentmiklós-Tass-Kelebia vasút kétvágányúsításán és villamosításán kívül, számos, az állomásokhoz és az utasforgalomhoz kapcsolódó infrastrukturális fejlesztés valósul meg a 150-es vonalon. A Colas egyebek mellett három gyalogos aluljárót épít, ezek közül a legnagyobb, Délegyházán valósul meg.