A francia és svájci gyökerű LafargeHolcim 2003-ban hozta létre alapítványát, mely jól átgondolt elvek mentén küzd a fenntarthatóságért, s eszerint értékeli az építészeti pályázatára beérkező projekteket is: a gazdaság, a környezet és a társadalom szempontjait egyaránt figyelembe veszi.
Egy hét múlva, március 21-én zárul az 5. Nemzetközi LafargeHolcim Awards fenntartható építészeti pályázat. A 2 millió dollár összdíjazású verseny egyrészt az előrehaladott tervezési fázisú projekteket keresi az építészet, a magas- és mélyépítés, a tájépítészet és várostervezés, valamint az építőanyagok és technológiák területéről, másrészt nyitott a fiatal szakemberek és hallgatók ötletei számára is. A verseny első körben öt régióban – Európa, Észak-Amerika, Latin-Amerika, Közel-Kelet-Afrika és Ázsia-Csendes-Óceán – zajlik.
A LafargeHolcim Alapítvány egyetemekkel és szakemberekkel együttműködve határozta meg a fenntartható építészet öt fókuszterületét, melyek mentén nem csupán a LafargeHolcim Awards pályaműveit értékelik, hanem a versenyen kívül, mindennapi tevékenységük során is ezek szerint járnak el. Hogy az épített környezet hosszú távon is fejlődni tudjon, egyformán fontos figyelembe venni a gazdaság, a társadalom és a környezet egymásba fonódó szempontjait.
Az alapítvány angolul az öt P, azaz a Progress (Fejlődés), People (Emberek), Planet (Bolygó), Prosperity (Jólét) és Place (Helyszín) szavak mentén gyűjtötte csokorba a fenntarthatósági szempontokat.
A fenti öt kritériumnak leginkább megfelelő projektek minden régióból továbbjutnak a LafargeHolcim Awards 2018-as globális versenyére. A fenntartható építészet néhány, a verseny keretében is díjazott követendő példáját későbbi cikkünkben mutatjuk majd be.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.