Magyarország egyik legnagyobb ívű restaurálási feladatát kellett megoldani a Market Építő generálkivitelezésével megvalósult fejlesztésben.
Pénteken Budapesten sajtóbejárást tartottak a Market Zrt. generálkivitelezésével és az Archikon Építésziroda generáltervezésével felújított, hotelként újjászülető Párisi Udvarban. A historizáló stílusú, arab, mór és gót jegyeket ötvöző eklektikus ház Schmahl Henrik tervei alapján épült, 1913-ban adták át. A világháborúban és a többszöri átalakításokban erősen leamortizálódott műemléképületben a tervezéssel együtt a restaurátori és rekonstrukciós munkálatok mintegy négy és fél évig tartottak.
A Párisi Udvar Hotel Budapest a Mellow Mood Hotels ötcsillagos komplexuma, a The Unbound Collection by Hyatt szállodalánchoz tartozik, melyet kifejezetten azzal a céllal hoztak létre, hogy az építészete, történelme vagy lokációja miatt különleges épületekből kialakított szállodákat gyűjtse egybe. A szálloda jelenleg próbaüzemben működik, a tervek szerint júniusban nyílik meg.
A Párisi Udvar számos építészeti különlegességel bír, így a helyreállítása Magyarország egyik legnagyobb ívű restaurálási feladata volt. Építésekor Európa egyik legnagyobb egybefüggő kerámiahomlokzatával büszkélkedhetett, amely részben a pécsi Zsolnay-gyárból származott. Az épület páratlan értékeit képezi többk közt az eklektikus motívumrendszere; a színes ólomüvegablakai; a speciális fém- és üvegportálai, üvegtetői és nyílászárói; illetve nagymennyiségű kovácsoltvas eleme.
Fő ékessége, a Ferenciek tere és a Petőfi Sándor utca között átvezető hatszögletű passzázs, melyeket egyedi díszítésű, speciális préselt üvegelemekkal, úgynevezett fényhozó Luxfer-prizmákkal (lux=fény, fero=hozni) fedték le.
A fentieknek megfelelően a 2015 szeptemberében kezdett kivitelezésben csak a kerámia-helyreállítási munkák 85 000 órát vettek igénybe, és nagyságrendileg 100 szakértő bevonásával folytak. Közel 10 000 kerámiaelemmel pótolták a tönkrement darabokat. Nemcsak a historizáló és eklektikus építészeti motívumok rekonstruálása jelentett kihívást, hanem az esetenként speciális ismereteket igénylő, különleges anyagok is.
Tekintettel a téma érdekességére és az európai szinten is páratlan projekt méretére, a Párisi Udvar fejlesztéséről két anyagban számolunk be: a szombati képgaléria után jövő héten interjúkkal és a bejáráson megtudott háttérinformációkkal jelentkezünk.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.