A KÉSZ Csoport szegedi képzőközpontjáról ültünk le beszélgetni Naderi Zsuzsanna ügyvezető igazgatóval, eközben egy olyan több éve működő képzési filozófiába nyertünk betekintést, amely az építőipar mellett akár más ágazatok számára is példaértékű lehet.
Több szempontból is figyelemre méltó szakképzést épített fel Szegeden a KÉSZ Csoport: ennek megfelelően az Edupark képzőközpont bejárása az ÉVOSZ éves szegedi konferenciájának külön programelemét képezte. A bejárás előtt Naderi Zsuzsanna, az Edupark Nonprofit Kft. ügyvezetője, részletesen beszámolt lapunknak a központban működő filozófiáról és az eddig elért eredményekről.
A KÉSZ Csoport 2017-től foglalkozik tudatosabban a képzési tevékenységével: a cégcsoportban a versenyképesség egyik fő tényezőjének az utánpótlásképzést tekinti. „Elmúlt az az időszak, amikor valaki egy megszerzett szakmunkás képesítéssel vagy szakmérnöki diplomával hosszú évekig tudott zavartalanul dolgozni: folyamatosan kell tanulni és alkalmazkodni a digitalizációhoz, változó világhoz” – hangsúlyozta az ügyvezető.
A szegedi képzés hátterére áttérve elmondta, a KÉSZ Csoport stratégiai szövetséget kötött a Csongrád-Csanád Egyházmegyével, és az utóbbi által működtetett középiskolával közösen kezdték el az építőipari képzés kiépítését. „Ők az elméleti oktatást biztosítják, mi pedig a korábbi szegedi hajójavító üzemben létrehoztunk egy képzőműhelyt.
Itt két évvel ezelőtt egy nagyszabású felújítást végeztünk el, amelynek keretében kettőről ötre növeltük a tanműhelyek számát, és több oktatótermet is létrehoztunk. A felújítás költségvetése meghaladta 700 millió forintot: a gépészet és a villamossági hálózat is megújult, az épületet napelemekkel láttuk el.”
Hozzátette, 2017 óta a szakmák köre is folyamatosan bővül. „Elsődlegesen a KÉSZ Csoport tevékenységi területei határozzák meg a szakmai portfoliónkat, de az ágazati trendeket is leképezi ez a szakmakínálat.”
Ahogy az Edupark bejárása előtti szegedi ÉVOSZ-konferencián is elhangzott, az épületenergetika és az épületgépészet egyre nagyobb arányt képviselnek az építésgazdaság teljesítményében. Ugyanakkor a KÉSZ Csoport hagyományosan a szerkezetépítésben jár élen. „Ennek megfelelően az első két szakmánk a hegesztő, illetve az épület- és szerkezetlakatos mesterségek voltak, ezeket rögtön követte a villanyszerelő képzés elindítása. Jelen pillanatban ugyanakkor az épületgépészeti és épületvillamossági képzésben látjuk a legnagyobb létszámnövekményt!”
Hangsúlyozta, mind a szegedi, mind pedig a kecskeméti központban jelentős súllyal bír a felnőttképzés. „Azt látjuk, hogy az épületek építésében a specializált munkák egyre nagyobb szerepet kapnak, így a különböző méretű cégek körében egyre nagyobb érdeklődés van az ilyen szakmákkal rendelkező munkatársak iránt.”
Évente mintegy 700 tanuló és felnőtt vesz részt az Edupark szegedi és kecskeméti képzésein, a két település között nagyjából fele-fele arányban oszlik meg ez a szám. A két központ közül Szegeden van nagyobb hangsúly a fiatalok képzésén: „Itt mintegy 200 diák tanul, annak köszönhetően, hogy a technikus képzés egyre nagyobb arányban van jelen. A felnőttek képzése kezdetben a KÉSZ Csoport dolgozói számára indult el, de most már bárki számára nyitva van a kapu.”
A magyar építőipari cég által kialakított rendszer sikerességét jelzi, hogy a lemorzsolódó tanulók száma mindössze 2 százalék volt az elmúlt tanévben, ami kiemelkedő eredmény. „Emellé társul a tanulók 87 százalékos elégedettségi mutatója és 97 százalékos sikerességi arány a vizsgákon.
Ez igazából a csapat érdeme, és az alapfilozófiánk eredménye. Amellett, hogy mindannyian profik vagyunk a szakmánkban, hiszünk a fejlődésben és az emberekben: ebből adódóan az emberek fejlődésében. Mindez azért is fontos, mert az építőipar egy kifejezetten együttműködésre utalt ágazat.”
Hozzátette, az ágazat gazdasági nehézségei kiégést okozhatnak, az Edupark műhelyeiben viszont kifejezetten odafigyelnek a tanulók folyamatos motiválására, a velük való kapcsolódásra. „Az, hogy rendszeresen beszélgessünk, adjunk visszajelzéseket a tanulóknak, talán nem tűnik a szakképzés fontos részének, viszont az úgynevezett softabb tényezők előtérbe helyezése ilyen eredményekhez vezet, amelyeket sikerült elérnünk.”
A tanulók a tanítási idő mintegy 40 százalékát töltik a terepen. Ezek egy része a KÉSZ Csoportnál valósul meg, ugyanakkor több mint 70 mikro-, kis- és középvállalkozás is segíti a munkát: utóbbiak az alvállalkozói körből és a régióból kerülnek ki. „A hatékony terepmunkát és a naprakész képzést segíti, hogy a KÉSZ Csoport élen jár az innovatív, modern megoldások alkalmazásában. Ugyanakkor azt látjuk, hogy olyan versenyképes vállalkozásokkal tudunk együttműködni, akik szintén komolyan veszik az utánpótlást. Ennek köszönhetően a képzésben résztvevők ezeken a munkahelyeken nagyon modern technológiákkal találkoznak, ami tapasztalataink szerint külön motiválja őket.”
Ez egyben kihívás is, hiszen a fiataloknak minden nap fel kell kelniük, és fizikailag is helyt kell állniuk. „Így viszont időben eljutnak ennek a szükségességének a felismeréséhez, hozzáedződnek, így ezzel nem az első munkáltatónak kell megküzdenie.”
Maga az oktatás sem mentes az innovatív megoldásoktól és az alternatív oktatási eszközöktől a KÉSZ Csoport szemléletének köszönhetően, amelyekről korábban Naderi Zsuzsanna már részletesen beszámolt lapunknak. „Nálunk megvalósul a projekt alapú oktatás és a folyamatos mérés-visszajelzés. Tanulói mappákban tesszük átláthatóvá a diákok többéves fejlődését, ezáltal teljesen transzparens a teljesítményük.”
Kiemelendő eredmény, hogy az Edupark oktatási módszereivel a Z generációt is sikerült megszólítani.
„Az a tapasztalatom, hogy a Z generáció tagjainak valós tevékenységekre van szükségük, továbbá nem áll közel hozzájuk a hagyományos hierarchikus, hatalomorientált szervezeti kultúra, hanem inkább az emberközpontú cégkultúra vonzza őket. Mi tulajdonképpen ezt az emberarcú szervezetet tudtuk megvalósítani a képzőközpontunkban: éppen ezért nem is emlékszem olyan esetre az elmúlt években, hogy generációs különbségekkel kellett foglalkoznunk.”
A fenti értékek érvényesüléséhez természetesen a megfelelő tanárok is szükségesek. „Az oktatóink olyan karakterek, akik imádják a szakmájukat, tisztelettel, alázattal kezelik a szakmát, minezt egy szilárd értékrenddel és önbizalommal egészítik ki – tehát pszichológiai szempontból ideális apa karakterek. Egyébként nagyon jó humorérzékük is van, amivel jól tudnak ezekhez a srácokhoz kapcsolódni; ugyanakkor nem félnek szigorúnak lenni, ha azt kívánja a helyzet, és beleállnak a konfliktuskezelésbe, de ezt is transzparensen teszik.”
A fenti filozófiát komoly infrastruktúra egészíti ki: a szegedi központban 1300 négyzetméternyi terület áll rendelkezésre, jól felszerelt oktatási terekkel. „Van egy úgynevezett belépő ágazati műhelyünk, ahol a diákok gyakorlatban sajátítják el a szakma alapjait: az eszközhasználatot, anyaghasználatot és manuális műveleteket. Emellett van két modern épületgépészeti tanműhelyünk is, valamint egy hegesztő-lakatos és egy villanyszerelő tanműhelyünk. Ezt egészíti ki négy oktatóterem, továbbá közösségi terek.”
Különleges adalék, hogy a szegedi központot egy barnamezős terület kellős közepén, mégis zöld környezetben alakították ki. A Tisza magyarországi szakaszán ez az egyetlen olyan hajójavító műhely, amelyben akkora sólyapálya van, ami nagy hajók kihúzására is alkalmas – régen a Mahart hajójavító műhelye volt. „Fontos hozzátenni, hogy a Tisza árterében vagyunk, zöld környezetben, víz mellett: én azt szoktam mondani, hogy maga a hely is eleve gyógyító energiával bír. Bár a töltésen keresztül a város nagyon hamar megközelíthető, mégis nagyon természetközeli a közeg.”
A szegedi központ amiatt is jó földrajzi adottságokkal bír, mert a BYD most zajló beruházása, valamint további óriási léptékű fejlesztések alapvetően át fogják írni a térség foglalkoztatási szerkezetét. „Azt várjuk, hogy a technológiai megújulásban elengedhetetlen lesz a folyamatos tanulás és szakmai továbbképzés.
Az ágazatban sok olyan tevékenységek, képesség van, amelyek nagyfokú manualitást igényelnek, s amelyeket nem lehet csak digitálisan elvégezni. Ezek elsajátításához korszerűen felszerelt tanműhelyekre van szükség. Emiatt fontos az az adottságunk, hogy mindkét képzőközpontunk további műhelyekkel bővíthető. Állunk rendelkezésére tehát minden olyan cégnek, amelynek képzési igényei vannak a munkaerőpiacon!”
Összesen hat kéregelemet helyeznek egymásra a folyóban a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében épülő mohácsi híd mederpillérének építésekor. Egy hazánkban először alkalmazott technológia milliméter pontosságot biztosít az első kéregelem beállításához.
A mohácsi Duna jobb- és a bal partján gőzerővel zajló hídépítésről, valamint a közel 30 kilométernyi útépítésről is átfogó beszámolóval jelentkezünk. A Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében zajló projektben egyre izgalmasabb fázisok következnek.