2024.11.21, Csütörtök
A szemlélet, amire szükség van a hazai építőiparban - az Edupark úttörő szerepet vállal az ágazati szakképzésben
Fotók: KÉSZ Csoport

A szemlélet, amire szükség van a hazai építőiparban - az Edupark úttörő szerepet vállal az ágazati szakképzésben

magyarepitok.hu

2023.05.20. 10:00 - Szabó Ákos

A KÉSZ Csoport kötelékébe tartozó Edupark új, projektalapú, felelős szemléletet segít elsajátítani tanulóinak szegedi és kecskeméti képzésein.

Hirdetés

Szakmai berkekben is ismert és elismert a KÉSZ Csoport szakképzési és utánpótlás-nevelési tevékenysége. Mi is beszámoltunk már korábban arról, amikor 2019-ben a magyar építőipar egyik meghatározó szereplőjeként ismert cégcsoport átadta kecskeméti Ipari és Innovációs Parkjában kialakított szakképzési műhelyét. Az idei évben egy hasonlóan modern létesítményt avatnak fel Szegeden is. Erről és a szakképzésben eddig elért eredményeikről, elvégzett munkájukról, oktatási stratégiájukról és jövőbeli konkrét terveikről kérdeztük Naderi Zsuzsannát, a KÉSZ Csoport kötelékébe tartozó Edupark Ágazati Képzőközpont Nonprofit Kft. ügyvezetőjét.

 

 

Stratégiai tervet alkottak

 „A KÉSZ Csoport kiemelt figyelmet fordít a jövő generációjára, a szakképzett utánpótlás kinevelésre, ezért 2016-ban átfogó szakképzési stratégiát alkotott a cégcsoport, ezzel is hozzájárulva a cégcsoport fenntarthatósági tevékenységéhez” – emlékszik vissza a kezdetekre a vezető oktatási szakember. „Ennek keretében stratégiai együttműködésre léptünk a Szeged-Csanád Egyházmegye által fenntartott Gál Ferenc Egyetemmel, és közösen létrehoztunk egy szakképző intézményt Szegeden, ahol a 2018-19-as tanévben indult el az oktatás. A kezdetek óta folyamatosan fejlődünk és keressük az új lehetőségeket. Jelenleg két helyszínen, Szegeden és Kecskeméten összesen mintegy 370 nappali tagozatos tanulónak és 200 felnőtt hallgatónak biztosítunk az építőipari hiányszakmák területén duális képzést és megfelelő szakképesítést” – mutat rá Zsuzsanna. Az Edupark öt szakmacsoportban nyújt képzést: gépészet, az épületgépészet, az elektronika és elektrotechnika, építőipar és specializált gép- és járműgyártás.

 

 

Felelősséget vállalnak a tanulóikért

A KÉSZ Csoport oktatási vezetője, aki immár lassan 30 éve van a pályán (és lapunkban legutóbb akkor szerepelt, amikor a Lechner Ödön díjat átvette az ÉVOSZ gáláján), beavat minket a cégcsoport oktatási koncepciójába, hitvallásába is.

Az Edupark a teljeskörű személyiségfejlesztést tűzte ki célul: egyaránt foglalkoznak a tanulók testi, lelki és szellemi fejlődésével.

„Ez a törekvés tetten érhető magában a módszertanban. Mi ugyanis a projekt alapú oktatásra koncentrálunk, hiszen a tanulók így már a képzés során megismerik a munka világában szükséges projektszemléletet. Ennek keretében előtérbe helyezzük a felelősségvállalást, a tervezést, a mérést, az ellenőrzést és a visszajelzést - egy olyan szemléletmódot alakítunk ki bennük, mely gyakran hiányzik a magyar munkaerőpiacról.”

 

 

„A másik fontos célunk – folytatja - a közösségépítés, aminek része a testi nevelés is. A tanműhelyeinkben, egyéb képzési helyszíneinken van például pingpongasztal, darts vagy akár focizni is lehet. Úgy tapasztaljuk, hogy a sport egyrészt oldja a tanulással együtt járó feszültséget, másrészt pedig a rövid kikapcsolódás során felszabaduló energia serkenti magát a tanulási folyamatot és hozzájárul a közösségformáláshoz is. A tanulók így átélik, hogy a munka nemcsak kötelesség, hanem egyben örömforrás is.”

 

Megváltozik az tanuláshoz kötődő viszony

Naderi Zsuzsanna kifejezetten büszke a szakképzésbe 14-15 évesen, gyakran nehezebb sorból bekerülő diákokra. „Nagyon fontos eredmény és nagy büszkeség számunkra, hogy a tanulók alapvetően elégedettek a helyzetükkel, és az itt töltött idejük alatt egyértelműen megváltozik a tanuláshoz való viszonyuk, sikerélményeik vannak. A kulcskompetencia-fejlesztésben komoly eredményeket érünk el, és átlagosan 80 százalék feletti tanulói elégedettséget mérünk, ami kiemelkedő ezen a területen. Ezek a fiatalok gyakran frusztráltan, rengeteg iskolai kudarcélménnyel érkeznek hozzánk más iskolákból, és mi a negatív érzelmeik átformálásában nagyon sikeresek vagyunk.”

 

 

Ez többek között abban is megmutatkozik, hogy a szakmát szerzők fele olyannyira lelkessé válik az évek során, hogy a képzés befejeztével tovább folytatja a tanulást. Sokan közülük leteszik az érettségit és néhányan még valamilyen felsőfokú  képzést is elvégeznek, mielőtt munkába állnának. Akik pedig úgy döntenek, hogy rögtön belevágnak a nagybetűs életbe, közülük 90 százalék sikeresen el is tud helyezkedni az ágazatban szakmunkásként. Ez utóbbi tanulóknak körülbelül a fele a KÉSZ Csoportnál, a fele pedig a cégcsoporttal kapcsolatban álló kkv-knál talál munkát.

 

Stratégiai cél, hogy minél több nő is vonzónak találja az építőipart

Naderi Zsuzsanna arra is büszke, hogy a tanulók között növekszik a lányok aránya. „Szegeden folyamatosan gyarapodik a számuk. Hegesztőnek, villanyszerelőnek is tanulnak, illetve az épületgépészeti képzés iránt is érdeklődnek.

A jövőben még nagyobb arányban szeretnénk bevonni a képzésbe lányokat, mert jelenleg még nagyon alulreprezentáltak az ágazatban.”

 

 

Önköltséges beruházás a modern oktatáshoz

Ezt követően az Edupark hamarosan átadásra kerülő új szegedi oktatási központjára tereli a szót: „Idén a KÉSZ Csoport egy önerős tanműhelyfejlesztési beruházás mellett döntött.

Összesen 1200 négyzetméternyi tanműhely újult meg a barnamezős beruházásban.

A fejlesztés a teljes infrastruktúrát érintette, és energetikai, épületgépészeti, illetve villamossági szempontból is kifejezetten modern és fenntartható megoldásokat alkalmazunk.”

Hangsúlyozza:

„Itt már újraértelmezett, teljes mértékben a XXI. század szakmai követelményeinek megfelelő tanulási terek jönnek létre, ahol nem választjuk külön az elméletet és a gyakorlatot. Multifunkcionális tereket adunk át, melyek mind közösségi, mind pedig elméleti és gyakorlati oktatási helyszínként is tudnak majd működni.”

Naderi Zsuzsanna rámutat arra is: a modern oktatási beruházást a KÉSZ Csoport saját tőkéből finanszírozta. „A cégcsoport az ágazati szakképzések és a duális képzések feltételrendszerének kialakításában a magyar tulajdonú építőipari vállalkozások között az élen jár, úttörő szerepet vállalt. Szaktudást és erőforrást nem sajnálva próbálunk tenni azért, hogy szakképzett utánpótlást biztosítsunk a teljes építőipar számára. Bízunk benne, hogy idővel akár állami összefogásban is tudunk majd maradandót alkotni és sikereket elérni, hiszen azt gondolom már bebizonyítottuk, hogy az Edupark képes pozitív irányba befolyásolni a jelenlegi munkaerőpiaci helyzetet.”

 

 

Friss sikerek a Szakma Sztáron

Egy nemrég lezajlott eredményre is kitér: „Nagy büszkeségünk és pozitív visszajelzés erőfeszítéseinkre – meséli -, hogy az egyik kecskeméti épület- és szerkezetlakatos szakmát tanuló diákunk idén az országos Szakma sztár versenyen második helyezést ért el, egy villanyszerelő tanulónk, pedig országos hatodik lett. Szeretnénk a versenyeken a jövőben még aktívabban részt venni. A sikeres tanulók motiválók az egész közösség számára."

 

Nemzetközi tapasztalatok, lehetőségek a határon túli magyarok számára

A szakmai vezető elmondja azt is, hogy már a Romániában és Szerbiában élő magyar közösségekkel, magyar intézményekkel is van élő kapcsolata az Eduparknak, rendszeres beiskolázási rendezvényeket tartanak a határokon túl. A jövőre nézve emellett más nemzetközi céljaik is vannak:

„szeretnénk összegyűjteni az építőiparban bevált külföldi oktatási tapasztalatokat és meghonosítani az ottani jó gyakorlatokat.

Ausztriában, Németországban és Franciaországban is tanulmányoztuk már az építőipari szakképzési rendszereket, most pedig Londonban vettünk részt a BETT-en, ahol szintén találkoztunk adaptálható nemzetközi mintákkal, megoldásokkal. (The BETT Show - korábbi nevén British Educational Training and Technology Show - az egyik legjelentősebb oktatástechnikai szakkiállítás - a szerk.) Az így összegyűjtött tudást, ismeretanyagot szeretnénk folyamatosan beépíteni a magyarországi és a határon túli fiatalok szakmai képzésébe is - teszi hozzá -, és ezt elősegíti az is, ha részt tudunk venni nemzetközi vagy összeurópai képzési projektekben is.”

 

 

Az oktatók is folyamatosan fejlődnek

Áttérve az Edupark oktatói csapatára, kifejti: „Említésre méltó az a tény is – szerintem ez nagy erősségünk -, hogy főállású oktatóink fiatalok, átlagos életkoruk negyven év körül van. Néhányan a KÉSZ Csoportnál végzett munkájuk mellett tevékenykednek nálunk oktatóként, mások az eredeti munkájukat feladva váltak főfoglalkozású oktatóvá, és van köztük olyan is, aki kívülről jöttek, főleg a versenyszférából.

Az oktatóink és saját magunk továbbképzésére is nagy figyelmet fordítunk, hiszen ahogy mi fejlődünk, úgy fejlődnek a tanulóink is. Nálunk is ugyanúgy folyik szervezeten belüli közösségépítés, szakmai-pedagógiai fejlesztő munka, de a fejlesztéshez igénybe veszünk külső szakértőket is.”

 

A nyertes-nyertes helyzeteket mindenhol megtalálják

„Érdekes apróság, de talán jól mutatja törekvéseink sokszínűségét, - zárja szavait egy érdekes és tanulságos esettel -, hogy tavaly például matematikából is felzárkóztató képzést indítottunk a tanulóknak.  Kecskeméten megkerestünk egy alapítványt, amely az aktív időskorért, illetve az 50+ évesek munka világába való integrálásával, újraértelmezésével foglalkozik, és ez

az alapítvány nyugdíjas tanárokat közvetített ki felénk, akik sokat segítettek a tanulók matematikai felzárkóztatásában. A jó tapasztalatok alapján ezt az együttműködést a jövőben is folytatjuk – ez egy igazi nyertes-nyertes helyzet nekünk, a tanulók és a nyugdíjas pedagógusok számára is. Bízunk benne, hogy a jövőben még sok ehhez hasonló együttműködésre lesz lehetőségünk.”

Galéria

Iparági hírekKÉSZ CsoportEduparkSzegedszakmaszakképzésKecskemétinterjú

Hírlevél

Hirdetés