A Duna Aszfalt Építő Zrt. kivitelezésében megvalósuló Mátészalka-Ököritófülpös szakasz első 10 kilométerén már közel járnak a befejezéshez. Ugyanakkor a teljes szakaszon befejeződik idén a földmunkák döntő része; továbbá jelentős előrehaladást értek el az út- és hídépítésekben is.
Legutóbb tavasszal számoltunk be az M49-es gyorsforgalmi út kivitelezéséről, amikor a pályalemez épült a Kraszna-hídon. A projektben az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában, a Duna Aszfalt Építő Zrt. kivitelezésével 28,15 kilométeres négysávos út jön létre Mátészalka és Ököritófülpös között. Ennek folytatásaként épül majd meg az Ököritófülpös és Csenger közötti szakasz, megteremtve a gyorsforgalmi kapcsolatot az M3-as autópálya és a Szatmárnémeti közeli magyar-román határátkelőhely között.
A projekt részeként 4 különszintű és 5 körforgalmi csomópont, 22 műtárgy, kétoldali komplex és egyszerű pihenő, valamint a 3,3 kilométer hosszú győrteleki elkerülő (másodrendű főút) szakasz is megvalósul a szükséges közműépítésekkel együtt.
Az elmúlt hónapokban a kivitelezés ütemesen haladt: a 0+450-es és a 10+500-as kilométerszelvények közötti szakasz közel jár a befejezéshez.
Itt ugyanis már elkészült a kopóréteg, valamint a befejező munkák 80 százaléka, beleértve a burkolati jelek felfestését, a szalagkorlátok kiépítését és a vadvédő kerítések telepítését.
A főpálya 0+450-es és 1+700-as kilométerszelvényei közötti szakaszát, valamint a Jármi csomópont egy részét ideiglenesen forgalomba helyezték a 49-es főút burkolatmegerősítési munkái és korrekciója miatt.
A hídépítések szintén jól haladnak: hat híd teljesen elkészült, és már tizenöt műtárgyon készült el a pályalemez.
A Kraszna-hídon ütemezetten zajlik a munka: az év végéig elkészülnek a szegélyek, az úszó lemez és a dilatációs szerkezet, míg az aszfaltburkolat jövő tavasszal épülhet meg.
A pályaszerkezet építése jelenleg a 20+500-as és a 26+500-as kilométerszelvények között zajlik, míg a főpálya a 20+000 kilométerszelvényig már kötőréteg szinten elkészült. A cél, hogy még az idei évben a 26+500-as kilométerszelvényig elérjék ezt a készültségi szintet. Emellett a győrteleki csomópont már aszfaltburkolatot kapott, a 49-es és a 491-es jelű utak csomópontjában pedig zajlik a körforgalom építése.
Kiemelt fontosságú a Debrecent Mátészalkával összekötő 471-es főúthoz tartozó csomópont korrekciója. Ennek a két körforgalmat magában foglaló szakasza már elkészült, és jelenleg a forgalomtechnika kiépítése, valamint a meglévő út és az új szakasz összekötése folyik.
„Célunk, hogy még ebben az évben ideiglenesen forgalomba helyezzük ezt a szakaszt is, hogy a 471-es út alatt a főpályát össze tudjuk kötni” – mondta el Czeglédi Péter főépítésvezető.
Az év hátralévő részében a kivitelező tovább dolgozik a pályaszerkezeten, ameddig az időjárás engedi. A földmunkák döntő része befejeződik, párhuzamosan pedig a vízépítési feladatok is folytatódnak. A hangsúly emellett azokon a műtárgyakon lesz, ahol a cölöpözés az év második felében zajlott le.
A szerződés szerinti befejezési határidő 2026. szeptember, így a mostani előrehaladás fontos mérföldkő a projekt ütemtervében. „A téli időszak előtt minél több részfeladat lezárása a cél, hogy tavasszal zökkenőmentesen folytathassuk a kivitelezést” – tette hozzá a főépítésvezető.
Október végén indul a Flórián téri felüljáró második üteme, a munkálatokat a KM Építő végzi a HE-DO közreműködésével. A fejlesztés újabb lépés a városrész közlekedési infrastruktúrájának megújításában.
A 471-es út belterületi részének korszerűsítésén három cég dolgozik konzorciumban: a Debreceni Mélyépítő Holding, a KE-VÍZ 21 és Zemplénkő.