2019.03.23, Szombat

Aláírt szerződés: 667 milliárd az EU által nem támogatott útépítésre

Hegedűs Gergely

2016.03.02

Újabb megállapodás született a magyar úthálózat fejlesztésének finanszírozásához, az NFM minisztere 667 milliárd forint összértékű támogatási szerződést írt alá. A kormány a következő évek egyik alapalapfeladatának a gyorsforgalmi összeköttetések megteremtését nevezte meg.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Magyar Közút keddi, útfelújításokra megkötött megállapodása után egy nappal újabb szerződés született a magyar úthálózat fejlesztésének finanszírozásához.

Az NFM sajtóközleménye szerint Seszták Miklós miniszter 667 milliárd forint összértékű támogatási szerződést írt alá szerdán. A közlemény úgy fogalmaz, ezzel több, mint 300 kilométernyi kiemelt közúti fejlesztés megvalósítása érkezett újabb fontos mérföldkőhöz.

Seszták Miklós miniszter, Nagy Róbert Attila, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgatója és Hadházi Tibor, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ főigazgatója (fotó: mti)

A közlemény leszögezi, a következő évek egyik alapvető közlekedésfejlesztési feladata a gyorsforgalmi összeköttetések megteremtése a magas színvonalú közúti kapcsolatot még nélkülöző megyei jogú városokig, kiemelt gazdasági térségekig. Az Európai Bizottság azonban csak nagyon szigorú feltételekkel és korlátozott mennyiségben ad támogatást a transzeurópai közlekedési hálózaton (TEN-T) kívüli utak fejlesztéséhez. Több, hazai szempontból tovább nem halasztható projekt megvalósítása ezért kizárólag központi költségvetési pénzek felhasználásával képzelhető el. „A kormány a következő években ezért nemzeti forrásból is támogatja a közúthálózat nagyarányú, lendületes bővítését” – áll a közleményben.

A kormány tavaly áprilisban jelentette be, hogy 2018-ig mind a 23 megyei jogú várost elérhetővé kívánja tenni gyorsforgalmi úton. Az akkori hírek szerint ehhez kapcsolódóan mintegy 600 milliárd forintot biztosít megyei jogú városok, fontos ipari centrumok, valamint az országhatá­rok elérhetősége érdekében – azon projekteknél, melyeket különböző jogszabályi előírások miatt nem lehet uniós forrásból fedezni.

Tasó László, az NFM államtitkára tavaly decemberi évértékelőjén elmondta, 2016-ban közúton mintegy 300 kilométeren indul fejlesztés 520 milliárd forintból. Ugyanakkor arról is beszámolt, uniós és hazai forrásokból 2007 óta 853 kilométernyi új út épült, további 2800 km újult meg. 2015-ben 63 kilométernyi új gyorsforgalmi szakaszt adtak át.

A gyorsforgalmi fejlesztésekhez kapcsolódóan a kormány tavaly ősszel vezette be a gyorsút fogalmát. Ez 2x2 sávos, fizikai elválasztással rendelkező, leállósáv nélküli gyorsforgalmi út 110 km/órás sebességhatárral, amelyen lehet kereszteződés (vagyis hidak, felüljárók helyett egy szintben összefutó utak). Az új kategória az autópályához képest szerényebb, a hagyományos főútnál azonban gazdagabb műszaki tartalmú. A kormány számításai szerint, míg egy kilométer autópálya 2,5–4 milliárd forintból épül, addig a gyorsút kilométere 1,5–2,5 milliárd közötti összegből jön ki.

(NFM, Magyar Építők)

Galéria

Útépítésútépítés