A tervek és az alapanyagok a száz évvel ezelőttiek, a funkció viszont egészen megújul.
Kihirdették a kivitelezőjét a budai vár megújítását célzó Nemzeti Hauszmann Terv egyik fő projektjének, melyben a várban korábban elbontott építményeket építenek újjá a Tabán felöli oldalon. A kisalföld.hu azt írja,
felépítését célzó két közbeszerzést a West Hungária Bau Kft. nyerte meg összesen nettó 6,6 milliárd forintos ajánlattal.
Több mint százéves építmények születnek újjá
Az egykori díszes királyi lovarda 1899-1901-ben épült, de a főváros 1944-45-ös ostromakor találatot kapott. Bár meg lehetett volna menteni, de 1950-ben, a Rákosi-rendszerben inkább lebontották. A főőrségi épület 1909-ben épült, ugyancsak megsérült a második világháborús harcok során, a Kádár-érában elbontották. Az egyik épülettől a másikig az Ybl Miklós által tervezett, 1896-ban készült Stöckl-lépcsőn lehetett eljutni.
Eredeti tervek és eredeti alapanyagok
A Westbaunak a királyi lovarda átadására 340, a lépcső és a főőrségi épület befejezésére 420 napja van. A győri cég az eredeti tervek szerint állítja helyre az építményeket, és arra törekszik, hogy ugyanolyan anyagokkal dolgozzon, mint amiket a múlt század elején az eredeti munkák során használtak.
Valamelyes kivételt a főőrségi épület jelent majd, amely kívülről korhű lesz, belül azonban kortárs építészeti megoldásokat alkalmaznak.
Bálok, kiállítások, vásárok és kiállítások kapnak otthont
A lovarda a tervek szerint nemcsak lovasprogramoknak, hanem báloknak, kiállításoknak, vásároknak is otthonául szolgálna. A főőrségi épületben az újjáalakuló palotaőrség, valamint kiállító- és vendéglátóhelyek kapnak helyet. Onnan lehet majd megközelíteni a középkori vár maradványainak feltárása után kialakítandó, térszint alatti régészeti bemutatóteret is.
(kép: kisalfold.hu)
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.