Az elmúlt két évben 65 százalékos növekedést mutatott az ágazat – mindezt úgy, hogy idén egyelőre csak az első 11 hónap adatai ismertek.
Novemberben 27,3%-kal emelkedett az építőipari termelés volumene a Központ Statisztikai Hivatal adatai szerint.
A novemberben elért 369,7 milliárd forintos kibocsátással az ágazat összességében már 2941 milliárd forintig jutott 2018-ban.
Ez kimagasló érték a korábbi évek adataihoz képest, és 65 százalékos növekedést jelent a 2016-os éves összkibocsátáshoz viszonyítva. Mindezek alapján az építőipar jócsckán túllépi idén az ÉVOSZ évzáróján prognosztizált 3000 milliárdos kibocsátást.
Mindkét építményfőcsoport termelése nőtt: az épületek építésének volumene 17,8, az egyéb építményeké 40,2%-kal. A szezonálisan és munkanaphatással kiigazított indexek alapján az építőipar termelése 4,4%-kal emelkedett az előző havihoz mérten.
A megkötött új szerződések volumene 30,4%-kal bővült, ezen belül az épületek építésére kötött szerződéseké 14,0, az egyéb építmények építésére vonatkozóké 45,6%-kal volt nagyobb az egy évvel korábbinál. Novemberben ipari épületekre, illetve út- és vasútépítésekre kötöttek nagy értékű szerződéseket.
Az építőipari vállalkozások november végi szerződésállományának volumene 37,9%-kal meghaladta az egy évvel azelőttit. Az épületek építésére vonatkozó szerződések volumene 4,0%-kal kisebb, az egyéb építményeké 51,6%-kal nagyobb volt, mint 2017 novemberében.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.