Ugyanakkor már látszik az ágazat növekedésének lassulása is, a második félévben jóval kevesebb projektnyitást jegyeztek.
Nyilvánosságra hozták az EBI Építésaktivitási Jelentés 2018 negyedik negyedévére vonatkozó adatait. Ebből kiderült, a tavalyi év összességében rekordot hozott a hazai építőiparban: soha ilyen összegben nem kezdődtek meg kivitelezési munkák Magyarországon.
Az építőipar lassulását jelzi, hogy a több mint 2400 milliárd forintnyi éves Aktivitás-Kezdésből csak 953 milliárdot tett ki a második félévre jutó. Azt azonban hozzá kell tenni, hogy a második félév, illetve a negyedik negyedév hagyományosan gyengébb számokat hoz.
A jelentés külön kitér a két fő ágazat teljesítményére is, számokkal alátámasztva az elemzést. Eszerint a magasépítésben tavaly közel 1400 milliárd forint értékben kezdődtek meg kivitelezési munkák hazánkban. Ez a 2017-es rekordhoz képest további 4 százalékos bővülést jelentett. A szektor annak ellenére teljesített ilyen jól, hogy a lakásépítések Aktivitás-Kezdés mutatójában nagyon jelentős, több mint 20 százalékos visszaesés volt tapasztalható.
Ezt a visszaesést a nem lakáscélú magasépítések folyamatos növekedése kompenzálta. Ezeknél tavaly július és december között közel 538 milliárd forint értékben indultak meg építkezések.
A mélyépítéseknél 2018 első felében eddig soha nem látott összegben indultak el kivitelezési projektek. A második félév viszont jóval szerényebb Aktivitás-Kezdést hozott az egy évvel korábbinál. Így ha nem is sokkal, de elmaradt a 2017-es rekord értéktől a 2018-as. 1021 milliárd forint értében léptek építési fázisba mélyépítési projektek az egy évvel korábbi 1025 milliárd forinthoz képest. A második félév Aktivitás-Kezdés mutatója bár szerényebb volt az előző évinél, de így is magasabb szinten állt, mint a 2014-2016-os időszakot jellemző összegek.
A mélyépítéseken belül különösen az út- és vasútépítések esetében indultak alacsonyabb összegben építési projektek az év második hat hónapjában, mindössze 84 milliárd forintot tett ki a megkezdett kivitelezési munkák értéke, az első félév 530 milliárd forintjával és a 2017 második félévének 336 milliárd forintjával szemben.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.