Folyamatosan halad előre az új Duna-híd projektje, melynek helyszínéről és támogatásáról a főváros és a kormány is megegyezett már.
Miután már korábban megkötötték a szerződést dél-budapesti új Duna-híd tervpályázatának nyertesével (a holland Van Berkel en Bos U.N. Studio B.V.-vel és a brit Buro Happold Consulting Engineers P.C.-vel), most a tervhez szükséges statikai munkálatokra kötöttek szerződést a Főmterv Zrt.-vel.
A projektet, melynek helyszínéről és megvalósulásáról nemrég a kormány és Budapest képviselőiből is álló Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa megegyezett, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. bonyolítja le.
A mintegy fél kilométer hosszú, 2x3 sávos híd kivitelezésének előkészítéséhez szükség van az engedélyezési és ajánlati tervek ellenőrzésére, illetve az ajánlati tervek független statikai számításainak elvégzésére is. A 7 – hazai és külföldi – pályázó között nyertes Főmterv ezeket a feladatokat nettó 58 millió forintért vállalta el - derül ki az uniós közbeszerzési adatokból.
A korábban Galvani hídnak is nevezett átkelő négy támasszal épül meg, melyek között a legnagyobb nyílás 220 méteres, a hajózási szélesség pedig minimum 180 méteres lesz.
Tegnap este hír érkezett arról, hogy az Európai Unió a állami nagyberuházásokban látja a koronavírus okozta gazdasági visszaesés egyik megoldását. Ennek elérésére a tagállamok költségvetési eszköztára bővül, a híd projektje is könnyen beleillhet ebbe a körbe.
A híd felépítésvel létrejövő, Dél-Pestet, Észak-Csepelt és Dél-Budát összekötő átkelőfolyosó kialakítása jelentős előrelépést jelent a főváros közlekedése, gazdasága és növekedése számára is.
Az új híd, melyen villamos is halad majd, az előzetes hatástanulmányok szerint naponta 55 ezer autóval tehermentesíti a belváros túlzsúfolt hídjait, illetve az Üllői út forgalmát is 6 ezer gépjárművel csökkentheti.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.