Létrejött az új, közös építőanyag-adatbázisra épülő standard, a DTLS (Digitális Terep-Logisztika Standard).
Kerekasztal beszélgetésen vitatták meg a DTLS (Digitális Terep-Logisztika Standard) alapú Intelligens Szállítólevél előnyeit gyártói és kivitelezői szempontból a standardot támogató legnagyobb építőipari cégek vezetői. A DTLS Kerekasztal megbeszélésen részt vett:
A megszólalók mindegyike élesben teszteli a BauApp Intelligens Szállítólevelét, így közvetlenül érintettek annak alkalmazásában, előnyeinek kihasználásában.
A digitalizáció az építőipart érintő egyik legsürgetőbb kihívás. A BauApp által vezetett standardot támogató cégek közel egy éve felismerték, hogy az egyik legnagyobb általános probléma az anyaggazdálkodás terén adódik. És a sok szereplős, dinamikus építőipari ágazatban csak úgy lehet digitalizálni az anyaggazdálkodást, ha egy közös építőanyag-adatbázisra épülő standard jön létre. A megoldás fejlesztésében a BauApp az elmúlt évben rengeteget haladt, közösen együtt dolgozva partnereikkel fejlesztettek. A konstruktív visszajelzéseket a nagyjából kéthavonta frissülő alkalmazásba folyamatosan építik be.
Ilyen felhasználói visszajelzésekre alapuló fejlesztés az is, hogy már idén májustól a beszállítóknak lehetősége nyílik integráltan, saját vállalatirányítási rendszerből kiállítani a QR kódos intelligens szállítóleveleket, ingyenessé tették a csatlakozást a gyártók és kereskedők számára, továbbá az adatvédelem még kiemeltebb, független audittal biztosított szerepet kapott, és több lépcsőt is beépítettek a rendszerbe.
A vállalat mára eljutott oda, hogy a DTLS alapú Intelligens Szállítólevelet a napokban 20 - összesen közel 500 milliárd összértékű - projekten kezdik el használni.
A BauApp a helyszíni munkavégzést segítő szoftvereivel (hibajegykezelés, tervkezelés, eszközraktár) az elmúlt években a piac meghatározó szereplője lett, több mint 100 generálkivitelező ügyféllel és 2000 projekttel. A BauApp egy teljes alkalmazás családot fejleszt az anyaggazdálkodás hatékonyságának növelése érdekében is, melyekkel megvalósulhat az úgynevezett Digitális Terep-Logisztika Standard (DTLS). A Digitális Terep-Logisztika Standard egységes anyagazonosítást, intelligens szállítólevelet és raktár alkalmazásokat valósít meg minden résztvevő - építőanyag gyártók, kereskedők és kivitelezők - bevonásával. A BauApp megoldása tehát abban rejlik, hogy képes összefogni az építőipari szereplőket, és számukra egy egységes rendszert kiépíteni. |
Az Intelligens Szállítólevelet a beszállító (vagyis az építőanyag gyártó vagy kereskedő) állítja ki, és lehetővé teszi mobileszközön, illetve a helyszínen az áru gyors átvételét, készletre vételezését.
A QR-kódot tartalmazó szállítólevél segíti a kivitelezőnek a digitális építést és az építőanyag gazdálkodást, melyből minden szereplő profitál, hiszen a szállító azonnal értesítést kap az áru átvételéről. Ennek köszönhetően
A beszélgetésben résztvevők egyhangúlag egyetértettek abban, hogy digitalizáció tekintetében az építőipar nagy mértékben le van maradva más iparágakhoz képest. Báthory Balázs ezt úgy fogalmazta meg,
„a 21. századra el kell szakadnunk a galambpostától. A kézzel írt és pecsételt levelek ideje lejárt.”
Az anyaggazdálkodás digitális használata kapcsán elmondta, a BauApp szolgáltatásai a magyar piacon egy innovatív lépést jelentenek, segítségükkel áttekinthetőbb, transzparensebb, minőségében biztosítottabb lehet a Market működése is, ezzel az egész iparág fejlődését elősegítik.
Peterka Attila is bízik a BauApp felhasználásában. „Ez egy jó innovatív megoldás, hiszünk benne, hogy az átláthatóságát tudja biztosítani az anyagszállításoknak, általa logisztikai folyamatokat tudunk gyorsítani, illetve a beszállítók felé a számla igazolások és a finanszírozási időket tudjuk lerövidíteni.”
A gyártók és a kereskedők is profitálnak ebből az innovatív megoldásból, erről így vélekedett a WHB stratégiai igazgatója.
„Kevesebb lesz a reklamáció, de a reklamációk kezelése és feldolgozása is gyorsul, ezáltal a kifizetések is gyorsabbak lesznek. Illetve a számla igazolásoknál is gyorsabban tudunk reagálni, tehát hamarabb jutnak kifizetéshez a beszállítók.”
Kiss Gábor véleménye szerint a BauApp terep logisztikai megoldása nagy változásokat hoz az építőiparban. „Ma még a gyártók, a kereskedők és a kivitelezők vállalatirányítási szoftverei között nincsen átjárhatóság, ezért szükséges egy olyan közös platform, egy olyan közös standard, amivel tudunk kommunikálni egymással, és teljes mértékben digitális folyamatokat tudunk véghez vinni anélkül, hogy az egyik rendszerből a másikba kézi vagy külön importálási módszerekkel kellene dolgozni.” A Metrodom ügyvezetője körforgásként értelmezi a BauApp szoftverének alkalmazását egy építési projekt lebonyolításánál, vagyis az összes résztvevő esetében szeretné bizonyítani, hogy ez a szoftver mindenki munkáját támogatja.
Ezt a nézetet osztotta Szalados László is, aki elmondta, a digitalizációt nem lehet egyéni, elszigetelt üzemmódban végrehajtani. Úgy gondolja,
a hálózatosodás nagyon hiányzik az építőiparból, de a BauApp erre teremt lehetőséget.
A KÉSZ-nél raktárkezelő modulokat fejlesztettek két éve, amivel eljutottak odáig, hogy raktárakat tudnak kezelni különböző projekteken. „A BauApp megoldásával teljesebbé tudjuk tenni a rendszereinket, és ezáltal egységes platformon tudjuk majd kezelni a dokumentumainkat, így valós idejű információkkal rendelkezünk a projektjeinkre kiszállított anyagainkról.”
A Futureálnál is zajlik a digitális integráció, amely Szulyovszki Gábor szerint a jövő egyik alappillére. „Nálunk most folyik egy raktározási program rendszer kiépítése, illetve jelenleg modernizáljuk a könyvelési rendszerünket is.”
„A Futureálnál azok a beszállító partnerek részesülnek előnyben, akik szintén digitális rendszerekkel operálnak, mert könnyebb lesz velük dolgozni, és ebből kifolyólag a tendereztetés során, amit szintén most fogunk kialakítani súlyozási rendszerben, figyelni fogunk azokra, akik szintén ilyen digitális szállítóleveleket használnak. Számukra komoly pontokat fog jelenteni ez a fajta új dokumentáció kezelés.”
Vincze Gábor a költséghatékonyságot, mint az anyaggazdálkodás kiemelten fontos területét helyezte előtérbe a BauApp használatakor. „Egy kivitelezési projekt meghatározó része a beszerzés költségének megtervezése, ennek figyelése és ellenőrzése. A BauApp-pal mi is azt szeretnénk elérni, hogy szoftveres szinten mindent meg tudjunk tervezni, minél hatékonyabban. És ehhez képest, az anyagok beazonosítása mellett, a beszerzés logisztikáját minél hatékonyabban tudjuk megvalósítani.”
„Az információ hatalom, és ez igaz az építési projektekre is” – zárta a beszélgetés gondolatát Gál Zoltán.
„Saját bőrünkön tapasztaltuk meg, mennyire fontos, hogy naprakész és pontos információink legyenek arról, hogy mikor, milyen mennyiségben, milyen anyag, melyik beszállítótól érkezik ki az építési helyszínre, illetve adunk át valamelyik alvállalkozónak. A BauApptól egy költséghatékonyabb és kiszámíthatóbb működésre számítunk.”
Folyamatosan várják az építőanyag gyártó és kereskedő partnerek csatlakozását a
standardhoz. Eddig csatlakozott beszállítók: Új - ház centrum Budapest, Akker plusz, BauSys92, Palatinus, Hobler, Göbész, Witzing Tüzép, Masterplast, Gevirexol, Fribo, Celsius, Mátrix Materials, Tegola, Hilti, Ravago.
A Market a MOL Campus építkezésénél, ahol Magyarország első toronyházát építik, illetve a BudaPart-i fejlesztésnél használja az alkalmazást.
A WHB három vidéki projektjén; két új bevásárlóközpont építkezésén, illetve egy hotel felújításánál indítja el a tesztelést.
A Metrodom az alkalmazás bevezető projektjeként a 13. kerületi Teve utcában épülő, 200 lakásos társasházat és a Bosnyák téri projektjüket választotta. Mivel az építkezés kezdeti fázisában tartanak, így az összes munkafolyamatot egyidejűleg tudják tesztelni a projekt életciklusa alatt.
A KÉSZ három pilot projektje a Duna Terasz, amelynek része a Marina parton lévő 800 lakásos társasház, ezenkívül a 13. kerületi Duna Pearl lakóépület és hotel, valamint a szegedi egyetem infektológiai tömbje is alkalmas arra, hogy teszteljék az Intelligens Szállítólevelet.
A Futureal Group megfordította a sorrendet, ők nem projektet, hanem olyan partnereket keresnek, akik már digitális szállítólevelekkel dolgoznak a Cordia lakás építésein. Valamint saját belső szállításaikhoz is használják a BauApp szállítólevelét.
A Magyar Építő két nagy építkezésen próbálja ki a digitális szállítólevél működését: a Városligetben épülő Zene Házánál, illetve a Nyugati pályaudvar felújításánál. A továbbiakban majd a Nemzeti Atlétikai Stadion fejlesztésén is be tervezik vezetni.
A GroundUp pilot projektjéül a 3. kerületi WaterFrontCity beruházásban megvalósuló 668 lakásos épületet és a West Side Residence projektet választotta.
A kerekasztal résztvevői egyetértettek abban, nagy változásokat hozhat az építőiparon belül a BauApp alkalmazása abban az esetben, ha minden piaci szereplő felismeri annak szükségességét, és használata beépül a mindennapokba.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.