A hazai befektetési és építkezési szabályozás jövőjéről is szó esett az ágazati szervezet jubileumi kongresszusán. Az esemény kiemelt támogatója a Duna Aszfalt, további támogatói pedig a Colas, a STRABAG és a SWIETELSKY Magyarország Kft. voltak.
Október első két napján tartotta ötévente esedékes nemzetközi tudományos szimpóziumát a MAÚT (Magyar Út- és Vasútügyi Társaság). A hazai szakembereket tömörítő szervezet idén különleges jubileumra, alapításának harmincadik évfordulójára hívta meg tagjait, az ágazat hazai vezetőit és szakértőit, illetve számos nemzetközi szakembert.
A fővárosi Hotel Héliában megszervezett tanácskozás fő témáit idén nyolc terület szerint szervezték meg, ezek:
A rendezvényre a hazai előadók mellett olyan szervezetek képviselőit hívták meg, mint a European Union Agency for Railways, az FSV Austria, a TU Delft és a Czech Technical University Prague.
A konferenciát megnyitó Nyiri Szabolcs MAÚT-elnök beszédében üdvözölte a mintegy száz hazai meghatározó tagvállalat képviselőit, illetve az tárasaság mintegy félezer egyéni tagját is. Hangsúlyozta, hogy kifejezetten jelentős szakmai súlyú nemzetközi kör vesz részt a konferencián és kiemelte azt is, hogy mindez inspirációt nyújthat mind a külföldi, mind pedig a magyar meghívottaknak.
A házigazda ezt követően átadta a szót Csepreghy Nándornak, az Építési és Közlekedési Minisztérium miniszterhelyettesének, aki elsőként Lázár János tárcavezető üdvözletét tolmácsolta a jelenlevők részére.
Csepreghy Nándor beszédében mind beruházói, mind szabályozói oldalról kifejtette a kormány szempontjait. Hangsúlyozta: a 2022 utáni világ eltér a korábbi évtizedtől mind gazdasági, mind nemzetközi politikai perspektívát tekintve. Szavaiból kiderült, hogy a világjárvány és a háborús helyzet is negatívan változtatta meg a nemzetközi körülményeket és a kormány stratégiai újraírással reagált a kihívásokra: maga az Építési és Közlekedési Minisztérium is ennek jegyében is jött létre.
Visszatekintett a magyar és európai gazdaság korábbi pozitívumaira és ezek átalakulására: rámutatott, hogy az évtizedek óta fennálló nyugat-európai technológiai előny egyre inkább a Távol-Keletre helyeződik át, a korábban megbízható mennyiségű és képzettségű európai munkaerő is veszített vonzerejéből, az olcsón elérhető európai energiát pedig az orosz-ukrán háború kezdte ki.
Szavaiból kiderült: az elmúlt szűk másfél évtizedben a hazai gazdaság autóipari fókusza megerősödött. Ahogy a világgazdaságban kettős folyamatban a kínai szereplők jelentős pozíciókat foglalnak el, miközben egy technológiai váltás is lezajlik, minderre Magyarország is reagál. A miniszterhelyettes példaként itt említette a szegedi BYD-gyár építkezését, illetve a német autóipari márkák magyarországi jelenlétének növelésére és fenntartására is kitért – a debreceni BMW-gyár építkezéséről, valamint a Mercedes-ről és az Audiról is szót ejtett.
Szavaiból kiderült, hogy ezeknek a szereplőknek különösen fontos a közúti áruszállítás logisztikai háttere. Ezzel kapcsolatban kitért Magyarországon a gyorsforgalmi úthálózat 2010 óta lezajlott látványos fejlesztésére, illetve annak fennmaradó részére. Szintén beszélt a vasúti árufuvarozás jelentőségéről is: itt az épülő Budapest-Belgrád vasúti összeköttetést emelte ki, mely a görög kikötőből Budapesten keresztül Nyugat-Európáig vezetve reális alternatívát tud majd kínálni a távol-keleti áruk jelenleg németalföldi kikötőkön való importjához képest is.
Csepreghy Nándor a minisztérium beruházási koordinációs stratégiája mellett a szabályozásról is beszélt, kitérve az állami beruházási törvényre és a magyar építészeti törvényre is. Míg az előbbi azt rögzíti, hogy hogyan költi a közforrásokat közberuházásokra az állam a jövőben, a magyar építészetről szóló törvény sokkal inkább arról szól, hogy milyen műszaki és nem utolsó sorban esztétikai örökséget hagyunk magunk után - milyen szabályrendszert alkalmazunk az építészet egészére nézve, amit alkalmazva hasonlóan tekinthetnek majd vissza a jövőben vissza a mai építményekre, mint mi ma a Monarchia-korabeliekre.
A miniszterhelyettes felszólalását követően kezdődhetett meg a szekciókra bontott konferencia – a részletes programot itt olvashatják az érdeklődők.
Az esemény kiemelt támogatója a Duna Aszfalt, további támogatói pedig a Colas, a STRABAG és a SWIETELSKY Magyarország Kft.
A MAÚT támogatása nagyon fontos egy olyan, 33 éve a piacon lévő és fejlődő vállalat számára, mint a SWIETELSKY Magyarország Kft. – mondta lapunknak Hegyi Zoltán ügyvezető, aki a politika és az útépítési szakma közötti kapocsként tekint a szervezetre. „A MAÚT az elmúlt években nagyon sokat tett azért, hogy a vasút- és útépítésben résztvevő cégeknél meglévő szakmai tapasztalatot összegyűjtse. Azon dolgozik, hogy ezt a tudást és a folyamatosan fejlődő elméleti ismereteket, valamint az uniós előírásokat korszerű műszaki szabályozások, előírások megalkotásával a szakma támogatására bocsássa.” A SWIETELSKY a MAÚT több munkabizottságában is képviselteti magát. „Látjuk azt, hogy az összes útügyi szabályozás, amelyek jobbító szándékkal jönnek létre, részben elméleti meggondolásokon alapulnak. Ezekhez szükséges az a szakmai háttér, amelyet csak a vasút- és útépítésben jártas cégek tudnak hozzáadni” – folytatta az ügyvezető. „Célunk, hogy ez a tudás a MAÚT-ban gyarapodjon és hasznossá tudja tenni az ágazat.”
A SWIETELSKY Magyarország Kft. útépítési üzletága jelentős, ám volumene időszakonként változó: az elmúlt években mintegy 37-53 százalékot tett ki az útépítés aránya a társaság árbevételében. A vállalat jelenleg is fontos munkát végez például a 25-ös főút borsodi és hevesi szakaszain, ahol a hegyvidéki, kanyargós 2x1 sávos út kiszélesítése zajlik. Az M6-os autópálya Adony - Dunaújváros közötti szakaszán, valamint a kapcsolódó M8 autópályán a cég szakemberei végzik az aszfaltpálya kopóréteg komplett cseréjét. További útfelújításokban vesznek részt az északi országrészben a Magyar Közút megbízásából, magánberuházások keretében pedig ipari parkok, lakóparkok útépítésein dolgoznak. A vállalat a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft.-vel alkotott konzorciumban a közelmúltban fejezte be a MAHART Csepeli Szabadkikötőjének infrastrukturális fejlesztését.
A több mint 35 éves múltra visszatekintő Óbuda Group, a magyarországi építőipar egyik meghatározó szereplője egyesíti a tervezői és mérnöki működési területeit.
A lehető legkisebb zaj és rezgésterhelésű bontási technológiát alkalmazzák.