Januártól folyamatosan érkeznek a celldömölki műhelybe karbantartásra és vizsgálatra a vasúti munkálatokhoz használt nagygépek.
A Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a Swietelsky AG január második hetében megkezdte a vasúti járművek és vagonok karbantartását a 3 éves gördülő terv alapján. Tavaly részletes cikkben számoltunk be a vasútépítő vállalat celldömölki szerelőműhelyéről, amely az alkalmazott legmodernebb technológiáknak - átépítő vonattal történő vágányépítés, vasúti nagygépes alépítmény-javítás - köszönhetően meghatározó szereplője a magyarországi vasútfejlesztéseknek. A csarnokban készített friss fotógalériánk ITT tekinthető meg.
Mint azt Horváth László műhely és karbantartási vezető lapunknak elmondta: a Swietelsky Vasúttechnika Kft. celldömölki műhelye 2014-ben készült el a jelenlegi infrastruktúra szerint. Így közel 10 éve adottak a feltételek a magas szintű karbantartási tevékenységek végzéséhez. Ezen munkálatokba a járművezetőket is bevonják: a „jógazda” szerepét töltik be, hiszen műszaki és szakmai tapasztalatokat szereznek az általuk üzemeltetett gépeknél, ismerik azok szerkezetét és felépítését. Így, ha előfordul, hogy kint terepen, a munkafolyamat közben meghibásodik egy gép, a kezelője el tudja végezni az alapvető javításokat.
A Swietelsky Vasúttechnika igyekszik lépést tartani a vasútépítés és az ehhez szükséges technológia fejlődésével. Horváth László kifejtette: „Az éves beruházási tervekben törekszünk arra, hogy az infrastruktúrát folyamatosan fejlesszük, ezáltal biztosítva, hogy karbantartáshoz, vizsgálatokhoz és mérésekhez a piacon lévő legmodernebb eszközöket használjuk. A villamos gépeket lecseréltük akkumulátoros gépekre, mérőeszközeinket számítógéppel támogatott rendszerekkel egészítettük ki (Calipri kerékmérő, MI8 fékmérő, mobil járműmérleg). A jövőben szeretnénk még a háttérkiszolgáló, azaz irodai és oktató egységeket is fejleszteni.”
Mint azt korábban megírtuk: a celldömölki telephelyen nagy gondot fordítanak a képzésekre is. Ahhoz, hogy a folyamatosan megújuló szigorú előírásoknak megfeleljen a cég, illetve az itt dolgozó szakemberek is online képzéseket és vizsgáztatásokat is tartanak. Erre a célra alakították ki a mintegy száz fő befogadására alkalmas oktatótermet.
A csarnokban idén a fővizsgálatokon túl azokat az éves felkészítő karbantartásokat, közlekedésbiztonsági ellenőrzéseket is elvégzik, amelyek szükségesek a legjobb üzemkészség eléréséhez.
Ezáltal a gép már januárban meg tudta kezdeni a vágányátépítési munkálatokat. A kiszolgáló betonaljszállító vagonokon éves technológiai átvizsgálást és közlekedésbiztonsági méréseket végeznek.
A járművek fővizsgáztatásánál a fődarabokat és a közlekedésbiztonsági alkatrészeket a celldömölki műhelyben kiszerelik a járműegységekből, majd szakműhelyekbe és a SWIETELSKY AG fischamendi telephelyére szállítják. (A monumentális csarnokokban folyó munkáról szintén részletesen számolt be lapunk 2022 tavaszán.) Ide tartoznak a járművek kerékpárjai, forgóvázai, vonó- és ütközőkészülékei, féktechnikai berendezései.
„A részegységek feljavítása és ellenőrző vizsgálata után visszaépítjük a megjavított, ellenőrzött alkatrészeket a járművekbe, majd elvégezzük az ellenőrző mérési vizsgálatokat, közlekedésbiztonsági állóvizsgálatokat, futópróbákat. A különböző vizsgálatokról, mérésekről, ellenőrzésekről jegyzőkönyvek és feljegyzések készülnek, melyek a karbantartó szoftverben, a járművek gépkönyvébe, kocsikönyvébe kerülnek iktatásra” – részletezi a munkafolyamatot a karbantartási vezető.
A vasúti járművek karbantartását a 779/2019-es EU-s rendelet szabályozza, mely minden cég számára kötelező, aki járműkarbantartási tevékenységet végez. Az ECM minősítés mellet a Swietelsky Vasúttechnika celldömölki műhelye rendelkezik 3834-2 hegesztőműhelyi tanúsítással és 15085-2 vasúti szakterületi hegesztő tanúsítással CL1-es szinten.
A szerelőcsarnokban a 412/2020-as kormányrendeletnek megfelelően hatósági műszaki vizsgálatot is végeznek, mind a járműveken, mind a kiszolgáló vagonokon, ennek alapfeltétele a vasúti járművek karbantartását, javítását és időszakos vizsgálatát végző műhelyekről szóló 24/2016 (VII. 18.) NFM rendelet.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.