Aligha tartana ugyanitt az európai vasútépítés a SWIETELSKY csoport nélkül. Az osztrák építőipari vállalat dinamikusan fejlődő vasútépítési üzletága a legmodernebb gépparkkal rendelkezik: a cég az óriási járművek fejlesztésével és használatával tudta forradalmasítani a vasútépítést a hatékonyság és a munkabiztonság terén.
Az elmúlt hetekben külön sorozatot szentelt lapunk az osztrák SWIETELSKY vasútépítő vállalatának. Az AG Bahnbau fischamendi telephelyéről közöltünk már fotógalériát, videót, sőt egy interjút is Christian Hilddel, a részvénytársaság Nemzetközi Vasútépítési vezetőjével, aki a Switelelsky Vasúttechnika Kft. társügyvezetője is egyben. Tőle megtudhattuk, hogy mennyire tudatosan építik a céget, amelyben rendkívül fontos szempont a fenntarthatóság és a környezettudatosság.
A Swietelsky AG Bahnbau több száz, a legmodernebbek közé tartozó vasúti nagygép javítását, karbantartását végzi fischamendi telephelyén. Cikksorozatunk mostani, utolsó részében bemutatjuk az óriási, 24 hektárnyi területen fekvő telephely működését.
Ahogy az évek során bővült a SWIETELSKY AG gépparkja, úgy lett egyre szűkebb a hely: megoldást kellett tehát találni az óriásjárművek karbantartására. Jelenleg már öt csarnokban folyik a gépek javítása. Valamennyi csarnoknak van saját vágánya, amelyeken – összekötve az országos vasúti hálózattal – beérkeznek a járművek. A telephelyen összesen 17,7 kilométernyi vasúti pályát építettek, ebből a külső vágányok hossza 15,6 kilométer, a csarnokokban lévőké pedig 2,1 kilométer.
A gigantikus méretű műhelyekben Matthias Schauer, a pályaépítőgépek főépítésvezetője kalauzolt minket végig.
A fischamendi telephely működése nagyon hasonlít a Vasúttechnika celldömölki javítóműhelyéhez, amelyről tavaly közöltünk részletes beszámolót és fotógalériát. A magyarországi létesítmény egyébként a Swietelsky AG második legnagyobb szerelőműhelye az osztrák után.
A fischamendi telephelyre télen szinte valamennyi jármű bekerül egy ellenőrzésre, hiszen ilyenkor kevesebb a munka, van idő a karbantartásra. A cél, hogy tavaszra, amikor újra elkezdődik az építési szezon, készen álljanak a munkálatokra. Ezen felül 6 évente kötelező műszaki vizsgára érkeznek az óriásgépek. A logisztika persze nem egyszerű, az éppen folyó munkákkal kell összehangolni a sokszor 2-3 hónapig tartó nagyobb átvizsgálásokat.
A karbantartásokért, vizsgáztatásokért a kocsivizsgáló (Wagenmesiter) felel, aki a fischamendi helyszínen történetesen magyar. Valamennyi beavatkozásról dokumentáció készül, hogy később is vissza lehessen keresni a járművek történetét.
A cég összesen 82 féle, közel 600 gépet magában foglaló gigantikus járműparkja a vasútépítés során felmerülő munkák, igények széles skáláját lefedi.
Megtalálhatók köztük
Van néhány gép, amely másik nagy német vasútépítő vállalattal közös tulajdont képez, ezeket a két cég megegyezés szerint használja a különböző országok vasútépítési projektjeiben.
Az óriásgépeket a magyar vasútvonalakon is gyakran látni, de Európa több országában is folyamatosan van küldetésük: így Csehországban, Romániában, Horvátországban, Lengyelországban, Németországban, a Benelux államokban, Dániában, Svédországban, korábban Norvégiában is. A fő piac persze Ausztria.
A fischamendi telephely átépítése során a 3-as 4-es, egybeépített csarnok lett a legnagyobb befogadóképeségű műhely. Egyik részén a rövidebb gépeknek, a másik felén pedig a hosszabbaknak alakítottak ki vágányokat, szerelőaknákat.
Miután begördül a csarnokba a nagygép, „kibelezik”, vagyis kiszerelik belőle az összes mechanikus eszközt: motort, a futóművet, a fékeket, a forgóvázakat, kopó alkatrészeket és egyenként átnézik, ha szükséges, felújítják. Ami nem felújítható, azt új elemre cserélik. A vállalat hatékonyságához az is hozzájárul, hogy a telephelyen gyakorlatilag valamennyi javítási munkát el tudnak végezni, hiszen van esztergályos üzem, lakatos, keréktárcsa és esztergaműhely, elektrotechnikai műhely, szerelőműhely és asztalos műhely is. Egyedül a fékeket szállítják szakműhelyekbe és amikor visszakapják, akkor építik be újra a járműbe.
A gépeket általában a saját gépkezelőik javítják, hiszen közös érdek, hogyha valami egy építési munka közben meghibásodik, azt – amennyiben lehet – helyben tudják orvosolni. Így maximálisan érvényesül a szakmai kompetencia, ami a kiszámíthatóságot és a megbízhatóságot, egyúttal a minőséget is jelenti a cég működésében.
A Swietelsky AG esztergaműhelyében a futóműveket javítják. Ennek legfontosabb elemei a keréktárcsák és a tengely. Az esztergával tulajdonképpen új profilt kap a keréktárcsa, amely így biztonságosabb lesz. A végeredményt ultrahangos vizsgálattal ellenőrzik, csak ezután a minősítés után szerelik vissza a gépbe.
A Swietelsky Vasúttechnika celldömölki telephelyéről is ide érkeznek javításra az ott kiszerelt tengelyek és kerekek.
A 3-as csarnokban ottjártunkkor a RU 800-as gép egy része volt javítás alatt, amely egy 177 méteres, multifunkcionális vágányátépítő és zúzottkő ágyazatrostáló gép. A másik, a PM 1000-URM alépítményjavító géplánc, amely olyan hosszú, hogy három részben fért be az amúgy is óriási szerelőműhelybe. E gép technológiája tekinthető a világ legkorszerűbb alépítmény-javítási eljárásának, amely minőségben, hatékonyságban és gazdaságosságban is egyedülálló. Rendkívüli teljesítményével új távlatokat nyitott meg a vasútépítésben. Ha a PM 1000-UM géphez hozzácsatolják az összes kiszolgáló kocsit, ami egy munkához szükséges (betonaljszállító, anyagszállítógépek), a járműlánc teljes hossza akár a 2 kilométert is elérheti.
Az 5-ös csarnok a legújabb egység a Swietelsky AG telephelyén, vizsga- és ellenőrzési, mérési csarnoknak épült két évvel ezelőtt. Épp a vállalat legújabb géplánca, a RUS 1000 S ellenőrzési munkáit végzték, amikor ott jártunk. Ez a kombinált vágányfelújító gép az RU 800 S nagygép egy új változata, amelynek kifejlesztésében a Plasser & Theurer, valamint az ÖBB (Osztrák Szövetségi Vasutak, Ausztria állami vasúttársasága) mellett a Swietelsky is részt vett.
A fejlődés kulcsa a gazdaságosság és a hatékonyság: az AG abban hisz, hogy a széleskörű tevékenység gyorsabb és olcsóbb, valamint igény szerint alakíthatók a technológiai fejlesztések, amelyre minden évben van lehetőség a vállalatnál. Nemrég például új CNC gépek érkeztek: Fischamendben külön műhelyben készülnek a nagygépekhez szükséges új kopóalkatrészek. Itt helyben olcsóbban és rövid időn belül le tudják gyártani a szükséges darabokat saját felhasználásra és nem kell hosszú ideig várni a megrendelésre.
Kivételt képez ez alól a futómű, annak előállítása ugyanis nem térül meg, ezért külső gyártótól vásárolják.
Az AG a vasúti nagygépek fejlesztésében is élen jár. Nemrég egy Angliából vásárolt járművet újítottak fel, most pedig egy teljesen új szalagsoros, anyagszállító járművet építenek a szakemberek. Egy hasonló gép ugyanis megrendeléstől számítva 3 év múlva érkeznemeg, saját erőből ennél gyorsabban és jóval kedvezőbb áron elkészül.
Fontos a munkaerő szakértelme és hozzáállása
A Swietelsky AG céltudatosan keresi azokat az embereket, akik elhivatottak, lojálisak tudnak lenni a vállalathoz. A munkavállalói ajánlási program tökéletesen működik: számos dolgozó hozza rokonát, ismerősét a céghez. Emellett a fiatalokra is számít a vállalat: a tapasztalt szakemberek mini oktatóműhelyben tanítják be és készítik fel a frissen végzett szakiskolásokat a szerelőműhelyben végzendő speciális feladatokra.
Hitelből és saját forrásból 800 milliárdot fordíthatnak jövőre a vasúti pályák és a gördülőállomány felújítására.
A MÁV 80-as vonalán dolgoznak, december 4-re készül el a modernizálás.