A 86 éve alapított SWIETELSKY csoport zászlóshajója lett a vasútépítési üzletág a külföldi piacokon. Az AG Bahnbau az ágazatban elért sikerét a fenntarthatóságra való törekvésének és a nagyméretű gépek fejlesztésének köszönheti.
"A SWIETELSKY a nagyméretű gépek fejlesztésével és használatával forradalmasította a vasútépítést a hatékonyság és a munkabiztonság terén. Ma Európában vezető szerepet töltünk be ebben a szektorban és Ausztráliában is aktívak vagyunk."
Ezek Christian Hild, a Swietelsky AG Bahnbau Nemzetközi Vasútépítési vezetőjének szavai, aki a magyar leányvállalat, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. egyik ügyvezetője is. A vele készített interjúból kiderül, hogy az osztrák cég pótolhatatlan jelentőségű a vasútépítésben, sikereiben nagy szerepet játszik a fenntarthatóság és a környezettudatosság.
A Swietelsky cégcsoport története csaknem 90 évre nyúlik vissza. Hellmuth Swietelsky okleveles mérnök 1936-ban alapította meg építőipari cégét Ausztriában, néhány munkatársa segítségével. A társaság mára tizenkilenc országban működtet fióktelepeket és leányvállalatokat, illetve több ezer szakképzett munkatársat foglalkoztat.
Hazánkban 1991-ben kezdte el tevékenységét a SWIETELSKY Magyarország Kft., a Swietelsky Vasúttechnika Kft.-t pedig 2008-ban alapította az osztrák anyavállalat, amely a vasútépítés úttörője volt Európában.
„A cég száz százalékban családi tulajdonban van. Menedzsment struktúrája „lapos”, ami azt jelenti, hogy gyors és hatékony a döntéshozatal mind a gazdasági, mind a műszaki területeken, ami segíti a produktivitást, vagyis a termelőképességet.”
– kezdi az ismertetőt Christian Hild.
„A Swietelsky AG Bahnbau széleskörű nemzetközi jelenlétével a Swietelsky csoport zászlóshajója a külföldi piacokon. A világ 27 országában volt vagy van jelen ma is. Jelenleg Közép-Európa összes országában, Nyugat-Európa nagy részében és a skandináv országokban tevékenykedik. Kivételt képeznek azok az országok, ahol az 1435 mm-es normál nyomtávtól eltérő nyomtávot alkalmaznak, mint pl. Spanyolország, Portugália, Finnország és a volt Szovjetunió utódállamai.”
Saját hazájában, Ausztriában jelentős a vállalat ágazati szerepe: az osztrák piac vasútépítési munkáinak mintegy ötödét végzi a Swietelsky AG Bahnbau, de kifejezetten a vasúti felépítményi munkák tekintetében a 30%-ot. Ha pedig a SWIETELSKY cégcsoporton belüli jelentőségét nézzük, az is igen komoly, hiszen a teljes vállalati árbevételnek - amely évente meghaladja a 3 mrd. eurót -, kb. 20%-át teszi ki.
Az okleveles mérnök végzettségű cégvezető a vállalat kiemelkedő szerepét a műszaki innovációk megvalósításában látja.
„Ezt támasztja alá a megrendelők maximális elégedettsége is. De nagy hangsúlyt helyezünk a határidők pontos betartására, ha lehetőség van rá a kivitelezési idők csökkentésére, valamint arra is, hogy a kivitelezés kifogástalan minőségben valósuljon meg.”
A vállalat a vasúti ágazatban betöltött szerepével eleve sokat tesz a környezettudatosság növeléséért, hiszen – mint Christian Hild mondja – minden egyes megépített, felújított vagy karbantartott vágánykilométerrel hozzájárulnak a közúti forgalom csökkentéséhez.
„A saját fejlesztésű, csúcstechnológiai vasúti gépeinknek és eljárásainknak köszönhetően tovább tudjuk növelni a projektek fenntarthatóságát. Erre egy példa a sok közül: munkagépeink a vágányon történő újrahasznosítás révén csökkenteni tudják az építési és hulladék anyagok szükséges közúti oda- és elszállítását. Ezen kívül részt veszünk olyan meghajtások kifejlesztésében, melyek a gépeink széndioxid kibocsátását csökkenteni hivatottak. Előbb-utóbb ezen a téren is az elektromobilitás fog érvényesülni.”
Külön figyelmet érdemel a SWIETELSKY cégcsoport vállalati kultúrája, amely tökéletesen mutatja, hogy milyen értékek mentén működik a társaság.
„Cégünk szlogenje „Mi swietelskysek”, melynek megvalósításával erősítjük a cég összes strukturális szintje között az összetartozás érzését. Dolgozóinktól elvárjuk a sikerre való törekvést, a rugalmasságot a munka világában és teljes lojalitást a Swietelskyhez.”
–magyarázza Christian Hild. Hozzáteszi: a munkaerő biztosítása nem egyszerű, hiszen ők is szembesülnek az egész európai térségben, ezen belül Ausztriában különösen súlyos szakemberhiánnyal. A cég, nemzetközi jelenlétének köszönhetően azonban ezt valamelyest enyhíteni tudják.
„Vállalatunk támogatja a fiatal és motivált munkatársakat a szakspecifikus műszaki vagy gazdasági területeken. Azonban elsőként a nyelvtudás javítását kell előtérbe helyezni, mivel a nemzetközi piacokon az angol nyelv egy „must have”, tehát létfontsságú feltétel, és az iskolai képzés ezen a területen nagy hiányosságokat hagy maga után.”
A Swietelsky Vasúttechnika Kft. már jóideje kinőtte az ország határait. Christian Hild, a magyar leányvállalat egyik ügyvezetőjeként úgy látja: a cég ereje a nagygépekkel végzett vasútépítésben rejlik.
„Bízom abban, hogy a következő nagy projekteknél a gépesített módszereinkkel a kivitelezési idő és az ár tekintetében is versenyképes ajánlatokat tudunk majd adni annak érdekében, hogy továbbra is része lehessünk a magyar vasúti hálózat modernizálásának és kiépítésének. A jövőben azonban nem csak Magyarországon látom a Swietelsky Vasúttechnika munkaterületeit, hanem mint már eddig is, de még nagyobb mértékben, a nemzetközi piacon: például Ausztriában, Németországban, Belgiumban, Dániában, Svédországban, Romániában és Horvátországban.”
Mint mondja, a leányvállalat sikere az anyacéggel való stabil kapcsolatban is rejlik és egyenrangúnak tekinthető a Swietelsky csoport többi külföldi telephelyével.
„A Swietelsky Vasúttechnikának erős támasza a Swietelsky cégcsoport vasútépítési ágazata, de ez kölcsönös. Több évig tartó folyamat volt, amíg felépült, kiforrott a magyar cég, illetve folyamatosan megfelelő képzésben részesültek a munkatársak is. Ma már elmondhatjuk, hogy a Vasúttechnika a Bahnbau többi – ausztriai, németországi, benelux, skandináv, angol vagy lengyel – vállalatival egyenrangú műszaki tekintetben és személyi állományát nézve is - zárja gondolatait Christian Hild, a Swietelsky Vasúttechnika társügyvezetője.
A Swietelsky AG Bahnbau több száz, a legmodernebbek közé tartozó vasúti nagygép javítását, karbantartását végzi fischamendi telephelyén. Erről készült galériánk itt tekinthető meg, a napokban pedig látványos videot is közzé tettünk a hatalmas szerelőcsarnokokban folyó munkáról. Cikksorozatunk ezután következő, utolsó részében hamarosan bemutatjuk az óriási, 24 hektárnyi területen fekvő telephely működését.
Hitelből és saját forrásból 800 milliárdot fordíthatnak jövőre a vasúti pályák és a gördülőállomány felújítására.
A MÁV 80-as vonalán dolgoznak, december 4-re készül el a modernizálás.