2022.06.28, Kedd
A legnagyobb vasúti járművek is igénylik a törődést - bemutatjuk a Swietelsky Vasúttechnika szerelőcsarnokát
Fotók: Kércz Viktor/magyarepitok.hu

A legnagyobb vasúti járművek is igénylik a törődést - bemutatjuk a Swietelsky Vasúttechnika szerelőcsarnokát

magyarepitok.hu

2021.12.20. 13:54 - Bíró Beáta

Üzemeltet, szállít, javít, felülvizsgál. A Swietelsky Vasúttechnika Kft. cégen belül gyakorlatilag minden gépparkkal kapcsolatos feladatot saját hatáskörben végez.

Hirdetés

A Swietelsky Vasúttechnika Kft. az alkalmazott legmodernebb technológiáknak - átépítő vonattal történő vágányépítés, vasúti nagygépes alépítmény-javítás - köszönhetően meghatározó szereplője a magyarországi vasútfejlesztéseknek. De bármennyire is elnyűhetetlennek tűnnek a vasúti járművek, nehézgépek, bizony ezeknek is szükségük van a „regenerálódásra”. Mi több: külön előírások vonatkoznak a karbantartásukra. Bemutatjuk a Swietelsky Vasúttechnika Kft. celldömölki szerelőcsarnokát.

 

 

A cég celldömölki telephelyén a nagy javítóműhelyen túl egy kisebb szerelőegység, valamint egy irodaház is megtalálható. A teljes karbantartó bázist még 2013-ban építették át. Teljesen felújították a hozzá tartozó vágányhálózatot   is, ami biztosítja a vasúti járművek kiszolgálását. A karbantartó csarnokot bővítették, az előző ugyanis már kicsinek bizonyult, továbbá a telephelyet összekötötték az országos pályahálózattal, így közvetlenül innen gurulhatnak be a vasúti járművek a szerelőcsarnokba.

 

Fotó: Kércz Viktor/magyarepitok.hu
A képre kattintva galéria nyílik 

 

A karbantartásra váró szerelvényeken kívül talán csak egy ember van, aki a végtelenségig tudna mesélni az itt folyó munkáról. Mi megtaláltuk. Horváth László feladata a teljes karbantartási és javítási rendszer irányítása, a megfelelő tanúsítványok szinten tartása, valamint auditok levezénylése, oktatások, képzések lebonyolítása. Épp a felújítás évében, 2013-ban került a MÁV gépészettől a Swietelsky Vasúttechnikához, azóta folyamatosan képezi magát. Időközben megszerezte a gépészmérnöki diplomáját és elvégezte a minőségirányítási menedzser képzést is.  Alkalmanként persze ő is részt vesz a fizikai munkában és ha szükséges, a gépek javításában is.

 

Horváth László 

 

A műhelycsarnokot a legmodernebb technikával szerelték fel

A csarnokot a felújítás során bővítették mintegy 24 méter hosszú szerelőterülettel. Így minden egyes szerelővágány 60 méter hosszú lett. A cél ugyanis az volt, hogy az SMD 80-as átépítő vonat is - amely pont ilyen méretű - beférjen karbantartásra. A háromból két vágány aknával ellátott, hogy a gépek alsó részéhez is hozzá tudjanak férni a szakemberek. A csarnok teljes területén, mindkét vágánycsoport felett darupálya lett kiépítve. Mindkét helyen 5-5 tonnás rádiótávvezérléses daru biztosítja azt, hogy egyszerre akár egy 10 tonna súlyú járművet is fel tudjanak emelni.

 

 

A műhely rendelkezik továbbá egy olyan mobil vasúti csoportemelő berendezéssel, amely alkalmas nagy tömegű vasúti kocsik,  mozdonyok, tehervagonok emelésére. Az összesen 8 darab, PLC vezérlésű emelőoszlop lehetővé teszi, hogy szinkronizált emelést hajtsanak végre. Ezzel a nagy pályakarbantartó gépeket, pl. a KIAG-okat (kitérő-aláverő gépeket) is fel tudják emelni. A mozgatás optikai szenzor segítségével történik, a benne lévő mérőműszer folyamatosan ellenőrzi a súlyt és a teherelosztást.

 

A javítás és karbantartás elengedhetetlen a precíz munkához

A Swietelsky Vasúttechnika mintegy 150 eszközös pályaépítő és karbantartó gépparkja valamennyi hazai nagy- és kisvasúti építkezéseken és felújításokon is bevethető.

Fontos azonban, hogy a gépek ne munkavégzés közben hibásodjanak meg, ezért itt a celldömölki műhelycsarnokban rendszeres és szigorú előírásoknak megfelelő ellenőrzésnek vetik alá őket, vagy végzik el javításukat meghibásodás esetén. Ha egy gép mégis munka közben megy tönkre, a telephely arra is felkészült. Ilyenkor szervizautó megy a helyszínre, hogy orvosolja a problémát.

 

 

A műhely ECM rendszer szerint működik, vagyis rendelkezik a legújabb karbantartásért felelős szervezeti tanúsítvánnyal, amely az Európai Unió jogszabályainak is megfelel. 

Bár ezeket a gépeket az előírások alapján csak hat évente kellene felülvizsgálatnak alávetni, a közlekedésbiztonsági ellenőrzéseket mégis évente elvégzik.

Általában akkor szervizelik őket, amikor két munka között vannak, hogy felkészítsék őket a dolgosabb időszakra. Ilyenkor szemrevételezik a kerekeket és a fékeket, valamint egy ellenőrző lista alapján megnézik, hogy a jármű különböző kenési helyei, alkatrészei milyen műszaki állapotban vannak. Ha hibát észlelnek, leszerelik az alkatrészt és szakműhelyben megszerelik, indokolt esetben cserélik.

 

 

A cég műhelycsarnoka a legszigorúbb előírásoknak is megfelel

A celldömölki telephelyen vasúti járművek műszaki vizsgáztatást is végzik. Az ECM rendszeren túl, az ITM (Innovációs és Technológiai Minisztérium) 24/2016. rendelete előírja, hogy a magyar pályaszámmal rendelkező járműveket műszaki vizsgálatnak kell alávetni.

Ezt vasúti vizsgabiztosok végzik, akik ellenőrzik, hogy a megfelelő vizsgálatokat elvégezték-e és a dokumentációban szereplő tények, valamint a járműveken lévő alkatrészek egyeznek-e. Áttekintik az ütközőket, vonókészülékeket, kerékpár forgóvázakat, féktechnikai elemeket. Erről egy fotókkal alátámasztott vizsgálati jegyzőkönyvet állítanak ki, majd egy felhelyezett matricával igazolják, hogy a vizsgálat elkészült - csakúgy, mint a közúton közlekedő járművek esetében.

Itt minden gépnek van egy kocsikönyve, amelyből évről évre nyomon tudják követni, hogy milyen alkatrészeket javítottak, cseréltek és milyen állapotban van a jármű. Ezeket a dokumentumokat az irodában őrzik, ahol megtalálható valamennyi kocsikönyv, mozdonykönyv, vizsgálati jegyzőkönyv, amely az éves karbantartási munkálatokat tartalmazza.

 

 

A korábbi ECM rendelet új, kiterjesztett változatára (779/2019) a Swietelsky Vasúttechnika Kft. celldömölki telephelyén működő szerelőcsarnok nemrég kapta meg a tanúsítást. Így már valamennyi vasúti jármű vizsgáztatását elvégezhetik, nem csak a tehervagonokét.

A rendszer megvalósításában nagy segítség volt az osztrák anyavállalat által nyújtott minta. A külföldi példákat rendszeresen figyelik a magyar szakemberek és honosítják az ottani eljárásokat.

 

De nem minden a nehézgépekről szól. A kisebb szerelőcsarnokban épp egy, a MÁV pécsi Pályavasúti Területi Igazgatósága által ma is használt veterán sínautót javítottak

 

Nagy gondot fordítanak a képzésekre is

A csarnokban hegesztőműhely és esztergaműhely is található, ahol minden olyan forgácsolási műveletet és hegesztést el tudnak végezni, ami szükséges a karbantartáshoz.

Ahhoz, hogy a folyamatosan megújuló szigorú előírásoknak a cég, illetve az itt dolgozó szakemberek is megfeleljenek, gyakran tartanak online képzéseket, sőt vizsgáztatásokat is. Erre kitűnő helyszínt biztosít a mintegy száz fő befogadására is alkalmas celldömölki oktatóterem, ahol internet, projektor, kivetítő és hangosítás biztosítja a komfortos tanulást.

 

 

 S hogy ezt a komoly munkát jókedvvel végzik, mi sem bizonyítja jobban, mint az a saját tervezésű hajtány, amelyet a műhely dolgozói építettek. Mi is felpattantunk rá és elárulom, nem csak a hideg akadályozott meg minket abban, hogy egészen Budapestig hajtsunk vele…

 

 

Galéria

VasútfejlesztésSwietelsky Vasúttechnika Kft.Celldömölkszerelőcsarnokvasútfejlesztésvasútépítés

Hírlevél