Üzemeltet, szállít, javít, felülvizsgál. A Swietelsky Vasúttechnika Kft. cégen belül gyakorlatilag minden gépparkkal kapcsolatos feladatot saját hatáskörben végez.
A Swietelsky Vasúttechnika Kft. az alkalmazott legmodernebb technológiáknak - átépítő vonattal történő vágányépítés, vasúti nagygépes alépítmény-javítás - köszönhetően meghatározó szereplője a magyarországi vasútfejlesztéseknek. De bármennyire is elnyűhetetlennek tűnnek a vasúti járművek, nehézgépek, bizony ezeknek is szükségük van a „regenerálódásra”. Mi több: külön előírások vonatkoznak a karbantartásukra. Bemutatjuk a Swietelsky Vasúttechnika Kft. celldömölki szerelőcsarnokát.
A cég celldömölki telephelyén a nagy javítóműhelyen túl egy kisebb szerelőegység, valamint egy irodaház is megtalálható. A teljes karbantartó bázist még 2013-ban építették át. Teljesen felújították a hozzá tartozó vágányhálózatot is, ami biztosítja a vasúti járművek kiszolgálását. A karbantartó csarnokot bővítették, az előző ugyanis már kicsinek bizonyult, továbbá a telephelyet összekötötték az országos pályahálózattal, így közvetlenül innen gurulhatnak be a vasúti járművek a szerelőcsarnokba.
A karbantartásra váró szerelvényeken kívül talán csak egy ember van, aki a végtelenségig tudna mesélni az itt folyó munkáról. Mi megtaláltuk. Horváth László feladata a teljes karbantartási és javítási rendszer irányítása, a megfelelő tanúsítványok szinten tartása, valamint auditok levezénylése, oktatások, képzések lebonyolítása. Épp a felújítás évében, 2013-ban került a MÁV gépészettől a Swietelsky Vasúttechnikához, azóta folyamatosan képezi magát. Időközben megszerezte a gépészmérnöki diplomáját és elvégezte a minőségirányítási menedzser képzést is. Alkalmanként persze ő is részt vesz a fizikai munkában és ha szükséges, a gépek javításában is.
A csarnokot a felújítás során bővítették mintegy 24 méter hosszú szerelőterülettel. Így minden egyes szerelővágány 60 méter hosszú lett. A cél ugyanis az volt, hogy az SMD 80-as átépítő vonat is - amely pont ilyen méretű - beférjen karbantartásra. A háromból két vágány aknával ellátott, hogy a gépek alsó részéhez is hozzá tudjanak férni a szakemberek. A csarnok teljes területén, mindkét vágánycsoport felett darupálya lett kiépítve. Mindkét helyen 5-5 tonnás rádiótávvezérléses daru biztosítja azt, hogy egyszerre akár egy 10 tonna súlyú járművet is fel tudjanak emelni.
A műhely rendelkezik továbbá egy olyan mobil vasúti csoportemelő berendezéssel, amely alkalmas nagy tömegű vasúti kocsik, mozdonyok, tehervagonok emelésére. Az összesen 8 darab, PLC vezérlésű emelőoszlop lehetővé teszi, hogy szinkronizált emelést hajtsanak végre. Ezzel a nagy pályakarbantartó gépeket, pl. a KIAG-okat (kitérő-aláverő gépeket) is fel tudják emelni. A mozgatás optikai szenzor segítségével történik, a benne lévő mérőműszer folyamatosan ellenőrzi a súlyt és a teherelosztást.
A Swietelsky Vasúttechnika mintegy 150 eszközös pályaépítő és karbantartó gépparkja valamennyi hazai nagy- és kisvasúti építkezéseken és felújításokon is bevethető.
Fontos azonban, hogy a gépek ne munkavégzés közben hibásodjanak meg, ezért itt a celldömölki műhelycsarnokban rendszeres és szigorú előírásoknak megfelelő ellenőrzésnek vetik alá őket, vagy végzik el javításukat meghibásodás esetén. Ha egy gép mégis munka közben megy tönkre, a telephely arra is felkészült. Ilyenkor szervizautó megy a helyszínre, hogy orvosolja a problémát.
A műhely ECM rendszer szerint működik, vagyis rendelkezik a legújabb karbantartásért felelős szervezeti tanúsítvánnyal, amely az Európai Unió jogszabályainak is megfelel.
Bár ezeket a gépeket az előírások alapján csak hat évente kellene felülvizsgálatnak alávetni, a közlekedésbiztonsági ellenőrzéseket mégis évente elvégzik.
Általában akkor szervizelik őket, amikor két munka között vannak, hogy felkészítsék őket a dolgosabb időszakra. Ilyenkor szemrevételezik a kerekeket és a fékeket, valamint egy ellenőrző lista alapján megnézik, hogy a jármű különböző kenési helyei, alkatrészei milyen műszaki állapotban vannak. Ha hibát észlelnek, leszerelik az alkatrészt és szakműhelyben megszerelik, indokolt esetben cserélik.
A celldömölki telephelyen vasúti járművek műszaki vizsgáztatást is végzik. Az ECM rendszeren túl, az ITM (Innovációs és Technológiai Minisztérium) 24/2016. rendelete előírja, hogy a magyar pályaszámmal rendelkező járműveket műszaki vizsgálatnak kell alávetni.
Ezt vasúti vizsgabiztosok végzik, akik ellenőrzik, hogy a megfelelő vizsgálatokat elvégezték-e és a dokumentációban szereplő tények, valamint a járműveken lévő alkatrészek egyeznek-e. Áttekintik az ütközőket, vonókészülékeket, kerékpár forgóvázakat, féktechnikai elemeket. Erről egy fotókkal alátámasztott vizsgálati jegyzőkönyvet állítanak ki, majd egy felhelyezett matricával igazolják, hogy a vizsgálat elkészült - csakúgy, mint a közúton közlekedő járművek esetében.
Itt minden gépnek van egy kocsikönyve, amelyből évről évre nyomon tudják követni, hogy milyen alkatrészeket javítottak, cseréltek és milyen állapotban van a jármű. Ezeket a dokumentumokat az irodában őrzik, ahol megtalálható valamennyi kocsikönyv, mozdonykönyv, vizsgálati jegyzőkönyv, amely az éves karbantartási munkálatokat tartalmazza.
A korábbi ECM rendelet új, kiterjesztett változatára (779/2019) a Swietelsky Vasúttechnika Kft. celldömölki telephelyén működő szerelőcsarnok nemrég kapta meg a tanúsítást. Így már valamennyi vasúti jármű vizsgáztatását elvégezhetik, nem csak a tehervagonokét.
A rendszer megvalósításában nagy segítség volt az osztrák anyavállalat által nyújtott minta. A külföldi példákat rendszeresen figyelik a magyar szakemberek és honosítják az ottani eljárásokat.
A csarnokban hegesztőműhely és esztergaműhely is található, ahol minden olyan forgácsolási műveletet és hegesztést el tudnak végezni, ami szükséges a karbantartáshoz.
Ahhoz, hogy a folyamatosan megújuló szigorú előírásoknak a cég, illetve az itt dolgozó szakemberek is megfeleljenek, gyakran tartanak online képzéseket, sőt vizsgáztatásokat is. Erre kitűnő helyszínt biztosít a mintegy száz fő befogadására is alkalmas celldömölki oktatóterem, ahol internet, projektor, kivetítő és hangosítás biztosítja a komfortos tanulást.
S hogy ezt a komoly munkát jókedvvel végzik, mi sem bizonyítja jobban, mint az a saját tervezésű hajtány, amelyet a műhely dolgozói építettek. Mi is felpattantunk rá és elárulom, nem csak a hideg akadályozott meg minket abban, hogy egészen Budapestig hajtsunk vele…
A Sopron-Ágfalva vasútvonalon, két darab 10,70 méteres köracélbetétes vasbeton híd részleges felújítására írt ki közbeszerzést a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV Zrt.).
A Soroksár-Kunszentmiklós-Tass-Kelebia vasút kétvágányúsításán és villamosításán kívül, számos, az állomásokhoz és az utasforgalomhoz kapcsolódó infrastrukturális fejlesztés valósul meg a 150-es vonalon. A Colas egyebek mellett három gyalogos aluljárót épít, ezek közül a legnagyobb, Délegyházán valósul meg.