A vállalat elkötelezett abban, hogy a diákok piacképes, gyakorlati tudással lépjenek a munka világába, ennek érdekében duális képzés keretében együttműködik a környezetében működő szakképző intézményekkel.
Magyarországon az elmúlt években a szakképzés egyik legfőbb alappillére a duális képzés. A képzési forma az európai uniós tagállamok azon gyakorlatát építette be a magyar oktatási rendszerbe, amely szerint a vállalatokat az üzleti igényeknek megfelelően bevonja a gyakorlati képzésbe. Ez lehetőséget teremt arra, hogy vállalati igényeknek megfelelően felkészített, piacképes szakmai gyakorlattal rendelkező szakemberek kerüljenek a munkaerőpiacra.
A VAMAV Kft. mindig is fontosnak tartotta és tartja a fenntarthatóságot, és aktívan részt vesz a piacképes munkaerő-utánpótlás megteremtésében, ami hozzájárul a folyamatos magas színvonalú, vevői igényeket kielégítő működéshez. A vállalat duális képzés keretében együttműködik a környezetében működő szakképző iskolákkal, technikumokkal gépész, gépgyártástechnológiai technikus, mechatronikai technikus szakmákban.
A VAMAV Kft. vezetése elkötelezett amellett, hogy a diákok részére olyan szakmai gyakorlati alaptudást biztosítson, amellyel megállják a helyüket a munka világában, és emellett a szakmai képesítés megszerzését követően a vállalatnál folytathassák karrierjüket.
A vállalat műszaki képzésben együttműködik a gyöngyösi Vak Bottyán János Katolikus Műszaki és Közgazdasági Technikummal, a hatvani Damjanich János Technikummal, valamint 2023 augusztusától a gyöngyösi József Attila Technikummal. Idén 1 fő mechatronikai technikus végzett sikeresen, és nyártól gépész szakmai területen 12 fő tanuló kezdi meg duális képzés keretében a szakmai gyakorlatot.
A duális képzéshez csatlakozó 17-18 éves tanulók részére a vállalat olyan szakmai programot szervez életkoruktól függően napi 7 vagy 8 órában, amely a szakmai (szerelő, alkatrészgyártó) területeken túl bemutatja a kapcsolódó területek (karbantartás, minőségbiztosítás, minőség-ellenőrzés) működését. A tanulók a támogató területek mindennapi munkájában is részt vehetnek.
A diákok a szakképzés keretében 4 hetes nyári gyakorlatukat, vagy a képzési gyakorlatukat (amely a technikumokkal való megállapodás függvénye) a félév során tömbösítve 3 hónapig, vagy heti 3 napban teljesíthetik.
A szakmai gyakorlat első napjai az általános ismerkedéssel telnek: a diákok munkavédelmi oktatáson, általános cégismertetőn, üzemlátogatáson vesznek részt. A munkájukat tapasztalt mentor felügyeli, ő az, akihez kérdéseikkel fordulhatnak.
A nyári gyakorlatukat teljesítők részére ösztöndíj programot hirdetett a vállalat, amelyben a szakképzési munkaszerződés szerinti bér mellé, a jól teljesítő tanulók − tanulmányi eredményt és szakmai gyakorlat teljesítményt figyelembe véve − egyszeri, akár 50.000 Ft értékű ösztöndíj kifizetésben is részesülhetnek. Végzettségük megszerzését követően a vállalat nyitott álláslehetőség esetén részükre kitérőszerelő, forgácsoló munkakörökben tud állást felajánlani.
A VAMAV Kft. azon hallgatók részére, akik egyetemen folytatják tanulmányaikat, és érdekli őket a szakmai fejlődés − az egybefüggő 6 hetes kötelező gyakorlatot követően – gyakornoki lehetőséget biztosít. Egyetemisták részére a vállalat szakdolgozat témákat és írási lehetőséget is kínál. A cégnél jelenleg is dolgoznak olyan kollegák, akik a programot követően állásajánlatot kaptak, és a VAMAV mérnöki vagy pénzügyi csapatát erősítik.
2023 júniusában Erasmus program keretében a VAMAV Kft.-nél (a vállalat 50%-ban MÁV, 50 %-ban voestalpine Railway Systems leányvállalat) a voestalpine leányvállalatától, a WWG-től (Weichenwerk Wörth GmbH) gépésztechnikusok − egy tanuló és a mentora − szerezhettek gyakorlatot a gyöngyösi kitérőgyár üzemében. Gyakorlati tapasztalatukat hegesztési és kitérőszerelő munkafolyamatokon mélyíthették el.
Ez az kooperáció mind a vállalatnak, mind a náluk dolgozó osztrák tanulónak és mentorának olyan tapasztalatcserét jelentett, amely fejlődésükhöz nagyban hozzájárul. A diákok széles körű tapasztalattal, más technológiák gyakorlati megismerésével gyarapodtak.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.