2025.08.27, Szerda
Cinkotáig vezetnék az M2-es metrót a HÉV-fejlesztésekhez
Fotók: MTI/Koszticsák Szilárd

Cinkotáig vezetnék az M2-es metrót a HÉV-fejlesztésekhez

mti, magyarepitok.hu

2025.08.27. 09:45 - Szabó Ákos

Értékét tekintve az ország legnagyobb kötöttpályás vasúti tervezői szerződése van közbeszerzés alatt, a tervezés rendkívül összetett feladatot jelent majd, melyre 7,5 milliárd forintot szánnak.

Hirdetés

A Gödöllő-Budapest (H8) és Csömör-Budapest (H9) HÉV-vonalak fejlesztésének, valamint egy új járműtelep kialakításának tervezésére vonatkozó közbeszerzési hirdetmény - mondta Pántya József, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) út- és vasútépítésért felelős helyettes államtitkára kedden sajtótájékoztatón, Budapesten. Minderről az uniós közbeszerzési adatok megjelenésekor is beszámoltunk múlt héten, most további információkat is közöltek.

Pántya József kiemelte, a projekt célja, hogy

modern, letisztult városi-elővárosi vasúthálózat jöjjön létre, a jövőben a metró Cinkotáig közlekedhessen, P+R parkolók épülhessenek a vonal mentén, valamint megszűnjenek a szintbeli kereszteződések, biztosítva ezzel a belvárosba történő gyorsabb és kényelmesebb eljutást.

A helyettes államtitkár hangsúlyozta, értékét tekintve az ország legnagyobb kötöttpályás vasúti tervezői szerződése van közbeszerzés alatt, a tervezés rendkívül összetett feladatot jelent majd.

 

 

Metró Cinkotáig, rekonstrukció 27 kilométeren, villamosítás 2 kilométeren

Részletezte,

tervezési feladat a két HÉV-vonal mintegy 27 kilométeres szakaszának teljeskörű rekonstrukciója, amely magában foglalja azt is, hogy Cinkotáig mintegy 8 kilométer vonalon HÉV helyett metró üzemelne.

A tervezési feladat része továbbá a csömöri ág jelenleg villamosítással el nem látott 2 kilométeres szakaszának villamosítása, valamint egy teljesen új járműtelep megtervezése az M0-ás autóút környezetében - tette hozzá. Kiemelte,

az egyik legnagyobb kihívás lesz az Örs vezér téri műtárgyak külön szintű átvezetésének megtervezése, a HÉV XVI. kerületet kettévágó hatásának megszüntetése, továbbá a meglévő Cinkotai járműtelep hasznosításának újragondolása, valamint P+R parkolók megtervezése. Emellett ideiglenes létesítményekről, ütemezésről is gondoskodni kell.

Újra kell gondolni a teljes járműüzemet, hiszen Cinkotáig metró üzemről, utána pedig HÉV közlekedésről lenne szó - sorolta.

 

Jövő év márciusában kötnék meg a tervezői szerződést

A helyettes államtitkár kitért arra, hogy a tervezés során egyeztetéseket tartanak az érintettekkel, a projekt érinti a XVI. kerületen kívül a X. kerületet, a XIV. kerületet, valamint a Pest vármegye keleti agglomerációjában élőket.

A tervezési munkára a tárca nettó 7,5 milliárd forintot szán, a tervezői szerződést a remények szerint jövő év első negyedévében, márciusig kívánják megkötni, ettől számítva a tervezőnek 44 hónap áll rendelkezésére a tervezési feladat elvégzésére és az engedélyeztetésére - mondta Pántya József.

 

Ha lesznek források, 2030-ig megindulhat a kivitelezés

 

 

Szatmáry Kristóf országgyűlési képviselő a sajtótájékoztatón elmondta, a projekt, és a 2-es metró Cinkotáig közlekedtetése a kerület számára óriási változás lesz. A kiviteli tervek és a források rendelkezésre állása esetén a beruházás 2030-ig megindulhat.

Kovács Péter XVI. kerületi polgármester kiemelte, már a tervezés során lehetősége lesz az önkormányzatnak a véleményét, javaslatait, észrevételeit elmondani. Hozzátette, a kerület legnagyobb közösségi közlekedési beruházása lesz majd a projekt megvalósítása európai uniós támogatással.

Kötött pályaHÉVH8-H9-es HÉVHÉV-fejlesztésÉpítési és Közlekedési MinisztériumM2-esmetrófejlesztésCinkotaGödöllőCsömör

Hírlevél

Hirdetés