A mobilgátnak köszönhetően árvízveszély idején sem kell majd korlátozni a közúti és a vasúti forgalmat.
Megtartották a Csepeli Szabadkikötő mobilgátjának műszaki próbáját – derült ki az MTI híréből. A védelmi rendszer annak az 1 milliárd 43 millió forintos beruházásnak a része, amit a KÖTIVIÉP’B Közép-Tisza Vidéki Vízépítő és Telekommunikációs Kft. végez Csepelen a MAHART-Szabadkikötő Zrt. számára. Az összesen 1,1 kilométeres létesítmény feladata, hogy egy nagyobb árvíz ellen megvédje a kikötőt.
Az uniós támogatásból létrejött projekt a végéhez közeledik:
A MAHART a csarnok kivitelezésére a kecskeméti Horváth Építőmester Zrt.-vel szerződött, 139 millió forint értékben. Az épületben a raktározás funkció mellett egy szociális és kiszolgáló blokk is helyet kapott egy hőközponttal együtt. Utóbbi csak a wc-mosdó helyiségek fűthetőségét biztosítja, a raktár egyébként nem fűtendő.
Sztilkovics Szávó, a Mahart-Szabadkikötő Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy a gát létrejöttével a lehető legkisebbre csökken az árvíz kockázata az országos jelentőségű, közforgalmú szabadkikötő működésében. Emellett segíti a Magyarországon áthaladó, növekvő mértékű nemzetközi vízi áruszállítás logisztikai kiszolgálását és a szükséges infrastrukturális feltételeket.
A mobilgát teljes felépülése után árvízveszély miatt nem kell majd korlátozni a közúti és a vasúti forgalmat, így a bérlők számára a jelenleginél kiszámíthatóbb, tervezhetőbb áruforgalmi helyszín lesz majd a szabadkikötő.
A szabadkikötő forgalmát jól mutatja, hogy 2017-ben mintegy 1200 hajó rakodott itt. Több mint 300 ezer tonna különböző terményt - köztük búzát, árpát, kukoricát, napraforgót, repcét, szóját - szállítottak a kikötőn keresztül. Emellett hozzávetőleg 740 ezer tonna egyéb ömlesztett árut raktak ki és be a hajókra.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.