Szakmai bejáráson vettek részt az ÉVOSZ tagjai, tagvállalati vezetők és mérnökök a Lánchídon, az A-Híd Zrt. meghívására. A cég vezérigazgatója röviden kitért a projekt közbeszerzési hatósági vizsgálatára is.
A meghívott cégvezetőket és szakembereket Sal László vezérigazgató köszöntötte, aki hangsúlyozta: amellett, hogy az A-Híd Zrt. számára fontos, hogy a beruházás a nagyközönség számára transzparens legyen, kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy a szakmai közösségek közvetlenül is láthassák a felújítás előrehaladását. Az ÉVOSZ a legjelentősebb szakmai érdekképviselet, tagjai között Magyarország legnagyobb építőipari vállalkozásain kívül számos kis- és középvállalkozás is megtalálható.
A vezérigazgató röviden reagált a projekt közbeszerzési hatósági vizsgálata körüli túlzó sajtóhírekre. Elmondta, mint ismert, a Közbeszerzési Hatóság szerződésellenőrzési eljárás keretében mintegy féléven át vizsgálódott, ellenőrizték a szerződéskötéssel, a projekt megvalósításával, az alvállalkozókkal, az előlegfelhasználással, a teljesítésigazolásokkal, a számlázással kapcsolatban keletkezett valamennyi iratot. Hozátette: a Közbeszerzési Hatóság végül csak egyetlen területen vélelmezett jogsértést, álláspontjuk szerint ugyanis néhány, a kivitelezés teljesítésében közvetlenül részt nem vevő alvállalkozó bejelentése késett, és ezt a megrendelőként eljáró BKK sem észlelte.
Kifejtette: a hatóság megállapításaival a megrendelő és a kivitelező sem ért egyet.
Sal László elmondta: például a mobil WC-ket az építési területre kihelyező, a felújítás kameraképét biztosító, tájékoztató matricákat nyomtató vagy a cég számára egyébként is nyomtatási és fénymásolási feladatokat ellátó társaság bejelentését találta problémásnak vagy késedelmesnek a hatóság. „Egy ilyen összetettségű projekt esetén mindig akadhatnak apró hibák, de a kivitelezésben közvetlenül részt vevő alvállalkozók bejelentése megtörtént. A nettó 18,8 milliárdos kivitelezési költségből egyébként a KDB által nevesített gazdasági társaságok teljesítése mindössze 40,5 millió Ft-ot jelent, és az is kérdéses, hogy a nevesített cégek egyáltalán a szerződés teljesítésében közvetlenül részt vevő alvállalkozónak minősülnek-e.”
Végül hozzátette: az A-Híd Zrt. – a BKK-hoz hasonlóan – megteszi észrevételeit az eljárásban.
A köszöntő után a látogatóknak Varga Balázs projektvezető mutatta be a Lánchidat: előbb egy áttekintő előadással, majd a csapattal besétálva a munkaterületre.
Pete Zoltán, az ÉVOSZ ügyvezető igazgató helyettese elmondta: „A Lánchíd egy szimbolikus építmény, amelynek egyedülálló felújítása mindenki számára érdekes, a tagjaink számára pedig különösen, hiszen műszaki emberek. Őket azok a technikai megoldások is érdeklik, amelyeket az utcáról nem lehet látni és megismerni. Ezért is népszerűek a hasonló projektlátogatások, most is sok volt a jelentkező.”
„Sok minden kiderült annak a szerkezetnek a mélységéről, amelyből az ember általában nem lát semmit, de mindennap átutazik rajta. Egy szerkezetépítő számára nagy élmény átlátni azt, hogyan építették meg a Lánchidat annak idején, milyenné vált, mennyire javítható, és mennyi mindent kell megfontolni egy felújításkor, például az acél felhasználásával kapcsolatban” – hangsúlyozta Zórándy Miklós mérnök-tanácsadó.
Máté Klára szerint rendkívüli és bizonyos értelemben megdöbbentő volt betekinteni a Lánchídon zajló összetett munkálatokba. „A Megyeri híd építésénél például régen nagyon sokat jártam. A Lánchíd felújítását még nem láttam közelről. Most érzékeltem igazából, hogy mennyire bonyolult ez a rekonstrukció, hogy négyzetméterenként szinte szét kell szedni a szerkezetét. De szép lesz!” – mondta a Magyar Építéstechnika főszerkesztője.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.