A Skanska magyarországi kereskedelmi fejlesztési üzleti egységének beruházásában épülő irodakomplexum a Vízművek korábbi 61 méteres toronyháza helyén épül meg; az első ütem szerkezetépítéséről a CLC-Construct számolt be lapunknak.
A Skanska mintegy 65 millió eurós befektetéssel épít irodaházat a Váci út és a Dózsa György út találkozásánál, a Fővárosi Vízművek egykori területén. A H2Offices irodakomplexum kivitelezése 2020 augusztusában kezdődött, a projekt szerkezetépítését a CLC Construct Kft. végezte el. Az új épület a Fővárosi Vízművek 61 méter magas volt irodakomplexuma helyén épült meg, amelynek a bontásáról 2018-ban számoltunk be.
A skandináv multinacionális vállalat tizedikként megkezdett magyarországi fejlesztésében egy zöld környezettel ellátott épületegyüttes jön létre Budapest egyik legforgalmasabb pontján. A dán Arrow Architects által tervezett komplexum három épületből áll majd. Az első ütemben megvalósított irodaház mintegy 27 000 négyzetméternyi bérelhető területet kínál majd: ezt az épületet összesen nyolc emelet és három föld alatti parkolószint alkotja.
Az épület egyediségét a játékos homlokzat, a földszinti szerkezetek átláthatósága és a tágas, dupla magasságú előcsarnok teremti meg. További sajátosság a tetőtéri futópálya, ahonnan kilátás nyílik a városra, valamint a zöld teraszkertek és a járható előtető. Az irodaházhoz épülő multifunkcionális kert a nagyközönség előtt is nyitva áll majd.
Lapunk Gáspár Nándortól, a CLC-Construct Kft. projektvezetőjétől tájékozódott a fejlesztésről, aki elárulta, a komplex beruházás az első ütem megépítésével kezdődött, ebben kapott szerepet a CLC-Construct. Az egyes ütemek szerkezetei önálló egységenként épülnek meg.
Szavaiból kiderült, a magyar szerkezetépítő vállalat tavaly januárban vonult fel a munkaterületre. „Cégünk a vasbetonszerkezetek kivitelezését vállalta, lejtbetonozási munkákkal kiegészítve” – mondta el a vezető. „A szerkezetépítést részben saját létszámmal, nagyobbrészt alvállalkozókkal közösen végeztük, akikkel többéves együttműködés és jónéhány megépített ház van már mögöttünk. A munkák összehangolását a helyszínen 6-7 fős építésvezetőség végezte a részünkről.”
Elmondása szerint hasonló épületeket kivitelezett már korábban a vállalat. „Egyik legutóbb befejezett nagyobb projektünk friss tapasztalata is segített: az Exxon irodaház a Dózsa György út másik oldalán hasonló szerkezeti kialakítással készült.” Ugyanakkor minden épületnek van saját, jellemző pontja, amelyre műszaki megoldást kell találni. „Ennél az épületnél az átlagosnál nagyobb hangsúly volt a biztonságos munkavégzésen, illetve a forgalmas Váci út közlekedőinek védelme is megoldandó feladat volt, amire már az ajánlatadás idején gondolnunk kellett” – fejtette ki.
Volt olyan munkafázis, amikor a gyalogos forgalomra külön kellet figyelniük a Váci úton. A munkákat ugyanakkor a részben magyar rendezésű foci-Eb is befolyásolta.
„Mivel a főváros egyik nagyforgalmú csomópontjáról beszélünk, a mérkőzések ideje alatt néhány betonozási dátumot módosítanunk kellett: ezeken a napokon ugyanis esélyünk sem volt, hogy a mixerek az építkezés helyszínére megérkezzenek. Emiatt a meccsnaptárhoz igazítottuk a betonozási dátumokat, így legalább a kollégák sem maradtak le minden mérkőzésről”
– tette hozzá mosolyogva.
A biztonság szempontjából a födémek zsaluzása is kritikus kérdés volt. „Olyan megoldást kellett találnunk, ahol a zsaluzást végző dolgozó és a néhány szinttel lejjebb tartózkodók is biztonságban vannak. Házon belül több megoldást is elemeztünk, végül az úgynevezett asztalzsaluk használata mellett döntöttünk.
A projektvezető rámutatott, az előre összeállított asztalzsaluk beállítása, pontos elhelyezése türelmet igényel mind a daru irányítója, mind a darukezelő részéről, de időben így is versenyképes maradt, a hagyományos zsalu építésével. „További nagy előnye, hogy a födém szélén körbe futó parapet gerenda zsaluzata is az asztal része volt, így amikor egy szakaszon az asztalok egymás mellé kerültek, szinte azonnal kezdődhetett a gerendák vasszerelése, mivel a munkaszint biztonsággal kialakítva rendelkezésre állt.”
Hozzátette, az asztalzsalukról esetleg lehulló anyagdarabokat az egy szinttel lejjebb elhelyezett, homlokzatra akasztott védőhálók fogták meg, elkerülve, hogy a földszinten bármiben és bárkiben kárt okozzanak.
Ide kapcsolódik, hogy az általános födémek zsaluzatára a Dokadek rendszert használták. „Bár az épület háromszög alakja nem teljesen ideális ehhez, de itt is az egyszerűbb és biztonságosabb építés volt a prioritás, ezért ezt választottuk a hagyományos zsaluzattal szemben.” Hozzátette, a zsaluzatnál az is szempont volt, hogy egy termékrendszert használjanak: „A Doka az építkezés teljes ideje alatt kellő szakmai támogatást nyújtott, mind tervezésben, mind a helyszíni kérdésekben, így a speciális feladatokat is sikerült gördülékenyen megoldanunk.”
Arra is kitért, hogy az épületben 2 lépcsőház és 8 lift üzemel majd. „A liftaknák építése szintén munkaigényes feladat volt, ezért a födém munkahézagokat előrelátóan igyekeztünk úgy meghatározni, hogy a függőleges szerkezetek is folyamatosan készülhessenek.”
További érdekes kihívást jelentett, hogy az épület földszintjén nagy belmagasságú átrium épült. „Ezt 8-10 méter magas pillérekkel kiviteleztük, a födém zsaluzat ebben a magasságban már Staxo alátámasztó állvánnyal készült” – árulta el Gáspár Nándor. „Ezek megfelelő merevítése, állékonyságának ellenőrzése, terv szerinti kialakítása külön ellenőrzést igényelt.”
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.