Új csarnokot épít a Leier saját beruházásban, amelynek szerkezete a legkorszerűbb technológiának köszönhetően rekordidő alatt készült el.
A Leier Hungária Kft. saját beruházásában és kivitelezésével, a Merkbau Zrt.-vel együttműködésben építi a pápai iparterület új, 17.000 m2 alapterületű épületegyüttesét. A beruházás során egyszerre, egy ütemben, rekord gyorsasággal épült fel a bérbeadás céljára szánt gyártócsarnok, raktárépület és iroda.
Lapunk Takács Gábor, a Leier előregyártott vasbeton szerkezetek üzletágvezetőjének segítségével tájékozódott a fejlesztésről. A szakember szavaiból kiderült, a világ egyik vezető autóipari beszállító vállalata számára készülő épületegyüttes teljes vasbeton szerkezete 3,5 hónap alatt készült el, amelyben
Így az épület teljes vasbeton szerkezete a Leier saját gyártású elemeivel valósulhatott meg.
Természetesen ezek mellett termékeinek széles spektrumát is alkalmazta a vállalat: a vízelvezetéshez és útépítéshez szükséges aknaelemek, térkövek és támfalelemek is a Leier saját gyárából érkeztek.
Bőti Gergő, a Merkbau Építőipari és Kereskedelmi Zrt. projektvezetője a csarnok építésének részleteibe is segített betekinteni. Mint megtudhattuk: itt a vasbeton előregyártott kéregfalak a pillérek közé kerültek, amely meghatározta az épület építésének sorrendiségét, így törékeny ütemezést generált. A pillérállítás után a falak beépítése következett, majd csak ezt követően lehetett helyére emelni a tetőgerendákat, főtartókat és peremgerendákat. A tetőszinti kiváltók elhelyezése, a trapézlemezfektetés, valamint a tetőrétegrend építési sorrendje így megfordult,
a falak előbb készültek el, mint a tetőszerkezet.
A bonyolult ütemezés bonyolult gyártási sorrendet és összehangolt szállítást kívánt meg, amelyet a gyártó több gyáregységéből kellett összekoordinálni. Az előregyártott szerkezet már ütemterv szerint elkészült, az elemek gyártása és kiszállítása gördülékenyen történt, összhangban a kivitelezési ütemtervvel.
Műszaki teljesítményükön túl, látványukban is kiemelkedő szintet képviselnek az előregyártott vázszerkezet elemei, valamint a kéregfal- és födém elemek.
Ezt segítette az is, hogy az előregyártott szerkezetek előnyéből adódóan a nyílásméretek már korai szakaszban ismertek voltak, a gyártó ezeket pontosan alakította ki a gyártmánytervek szerint. Így a nyílászáró, ajtó- vagy épp kapubeszerzések már az építés korai szakaszában elindulhattak, a nyílások felmérési fázisa gyakorlatilag kiesett a folyamatból, amivel jelentős időt spórolhattak meg a kivitelezés során.
A rekordidő alatti kivitelezést az üregekkel könnyített, előfeszített födémpalló tette lehetővé, ami a jelenleg ismert leggazdaságosabb födémrendszer – hangsúlyozta Takács Gábor. A Leier üreges födémpallók (LÜF) nagyobb falközméretű terek lefedésére is alkalmas, előregyártott vasbeton előfeszített födémelemek. A födémpallók egymás mellé építésével olyan teherhordó födémszerkezet létesíthető, amelynél nincs szükség helyszíni alátámasztásra, zsaluzásra vagy vasbeton mező kialakítására; a beépítést követően pedig azonnal terhelhető.
A projekt során külön kihívást jelentett a szakemberek számára a júniusi esőzések következtében megnövekedett talajvízszint, ugyanakkor a gyors építési technológiának köszönhetően a víztelenítési munkák időtartama is redukálható volt.
A projekt aktuális előrehaladása kapcsán megtudtuk, immár elkészült az összes vasbeton vázszerkezeti elem, valamint az irodarész szintén vasbeton szerkezete is, jelenleg pedig folynak a trapézlemezes csarnokfedési munkálatok. A projektvezető hangsúlyozta, az előregyártott technológiának köszönhetően ősszel már a belső munkák is elkezdődhetnek, mivel csak minimális zsaluzási munkára volt szükség.
A 2023 június végén kezdődött kivitelezést a tervek szerint kevesebb, mint 12 hónap alatt le is zárja majd a Leier cégcsoport, a teljes épület kulcsrakész átadása 2024 nyarán várható.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.