A Duna-Tisza-csatorna fölé új, kétvágányos vasúti hidat épít a CTEC Kft. megbízásából a Colas Út Zrt. A tervek szerint április elején a bal vágány 52 méter hosszú szerkezetének utolsó elemei is a helyére kerülnek.
A Soroksár-Kunszentmiklós-Tass-Kelebia vasút kétvágányosítása és villamosítása során épül meg a 150-es számú vasútvonal legnagyobb nyílású hídja. A Dunaharaszti-Taksony közötti szakaszon a Colas Út Zrt. által kivitelezett műtárgy kiemelt szerepet tölt be majd be nem csak a nemzetközi-, és a belföldi vasúti közlekedésben, hanem már a teljes vonalszakasz megvalósításában is, hiszen a vasútépítéshez szükséges anyagok – zúzottkő, sínek, aljak stb. – szállítása is ezen keresztül történik.
A Duna-Tisza-csatorna feletti kéttámaszú, egynyílású híd egyesített hídfőkön, de két külön szerkezettel valósul meg. Ennek oka, hogy a híd kivitelezése közben a vasútvonal építési forgalmát folyamatosan fenn kell tartani. A jobb- és bal vágányi hidak emiatt csak egymást követően építhetők meg, ami azzal is jár, hogy a munkaterületen többütemű munkatér határolásokra van szükség – sorolta a projekttel kapcsolatos kötöttségeket Melkovics Huba a Colas Út Zrt. főmérnöke. Elmondta azt is, hogy a külön-külön épülő hídpályákhoz szükséges szerkezeti elemeket, hídfőket, cölöpöket és vasbeton cölöpösszefogókat a kivitelezés ütemtervéhez igazítva szintén szakaszosan készítették el.
A híd hagyományos alsópályás, szimmetrikus rácsos tartószerkezetű vasúti műtárgy, ami ágyazatátvezetéses kialakítású pályával valósul meg. A rácsos tartók felső öve nagy szilárdságú szerkezeti acélból, míg a többi elem a tervezett igénybevételnek megfelelő anyagvastagságú lemezekből készült, kaptuk a tájékoztatást a híd legfontosabb jellemzőiről.
A kész híd önsúlya 260 tonna, nagyjából ugyanekkora tömegű lesz az ágyazat és sínek összsúlya is.
A kivitelezést a Colas Út Zrt. a próbacölöpözéshez szükséges részmunkaterület 2023. áprilisi 11-i átvétele után, szinte azonnal elkezdte. A két hídszerkezet közül a jobboldali már elkészült és a sikeres próbaterhelés után, 2023. december 12-én átadták az építési forgalomnak. Ezután kezdték el a bal hídpálya kivitelezési munkálatait.
Márciustól zajlik a bal hídpálya kivitelezésének egyik leglátványosabb szakasza: a hídelemek helyére emelése és összeállítása. Borbély Gábor, a Colas Út Zrt. építésvezetője elmondta: nagy szervezést és figyelmet igényelt a szerelvények munkaterületre szállítása.
Az 5,8 méter széles, egyenként 31-33 tonna súlyú acélszerkezeti elemeket, túlméretes szállítmányként nyolc fuvarral, kamionokra fektetve juttatják el a munkaterületre.
A hídelemek aszimmetrikusan, az egyik irányba 3 méterre lógnak ki a szállítójárművekről, emiatt a szállítást éjszaka, rendőri forgalomirányítás és kíséret mellett, szakaszos útzárakkal oldják meg.
Az acélszerkezet gyártását és helyszíni szerelését a Colas Út Zrt. alvállalkozójaként, az Acélhidak Kft. végzi.
A hídelemeket a helyszínen egy 250 tonnás daru veszi le a kamionról. A szerelvényeket felállítják a beemelés előtt, majd a szerelőtér fogadó oldalán kialakított forgató paddal a beépítési pozícióba igazítják. Ezután a daru a hídelemeket egy olyan szerelőpadra helyezi, ami egy tolópályával folytatódik.
A tolópályát a csatorna két partján épített cölöpökre támaszkodó jármokra és a hídfők mögötti vasbeton lapokra helyezték rá. Ennek segítségével kerülnek a hídelemek a helyükre.
Az acélszerkezet összeállításának helyszíni vezetője, az acélszerkezet építés számos szakmai kihívása közül a hídelemek helyszíni illesztési-, és előre tolási folyamatának precíz megvalósítását emelte ki. Az ezekhez a munkafolyamatokhoz használt segédszerkezetet még a jobb hídpálya kivitelezésekor az első hídelemek érkezése előtt készítették el, alig két hét alatt. A járomblokkokat és a tolópálya folyó feletti részét a jobb pálya elkészülte után, a nyomvonalak közötti kereszttolópályán áthúzták a második ütemben épülő a bal pályához. Ezzel a megoldással jelentősen csökkentették a két hídszerkezet építése közötti átállás idő- és költségigénye.
A szerelvények egy-egy darabjának hosszirányú illesztésével az átkelő 13-16 méteres keresztmetszete készült el. A híd négy tagosított szakaszát három keresztillesztéssel kapcsolják össze, így érik el az 52 méteres hosszt.
Az építésvezetőtől megtudtuk, hogy:
a híd összeállításával az első acélszerkezeti elemek beszállításától számítva, 2 hónap alatt készülnek el.
Ezután kezdik el a sarura helyezést, utóbbiak biztosítják a hídpálya megfelelő alátámasztását, olyan esetekben is, amikor a szerkezeten a terhelések okozta alak-, vagy a hőmérsékletváltozás miatti hosszváltozások történnek.
A munkálatok öt fő szakasza közül hárommal szinte teljesen végeztek. A jobb pálya kivitelezése elkészült és azt a sikeres próbaterhelés után, átadták az építési forgalomnak. Ezután a bal pálya nyomvonalán lévő provizóriumot bontották el, hogy elkezdőd-hessen a bal pálya hídjának kivitelezése.
Miután mindkét hídpályával elkészültek, tudtuk meg Borbély Gábortól, a munkálatok befejező szakaszában a kész szerkezetek alatt az építéshez alkalmazott járom, a régi hídfők és háttöltés bontása következik. Ez a művelet a hídelemek betolásához és illesztéséhez hasonlóan, szintén nagy gondosságot és körültekintést igényel. A projekt zárószakaszában elkészítik a köpenyfalat, a töltéskúpok burkolását, és egyéb befejező munkák elvégzése után, átadják az elkészült létesítményt.
A híd statikus próbaterhelésére várhatóan 2024 nyarán kerülhet sor. Ekkor egy 116 tonna súlyú M62-es mozdonyt és három darab, egyenként 70 tonna tömegű zúzott kővel megrakott vasúti vagont, tehát összesen 326 tonnányi terhet helyeznek a hídra.
Ekkor egyidejűleg négy adatot mérnek:
A maximális számított lehajlás mértéke ennél a szerkezetnél: 18,4 mm, azaz majdnem 2 cm lehet.
A Duna-Tisza-csatorna új hídján a Budapest-Belgrád (BuBe) vasútvonal forgalma halad majd át. Ez a vasút Nyugat-Európa és a Balkán között az egyik legnagyobb forgalmat bonyolítja. A BuBe csatlakozni fog a Salzburg – Belgrád – Thessaloniki vasúti korridorhoz, amely a Kárpát-medence déli és a Balkán-félsziget északi részét szolgálja ki, Budapesten keresztül pedig közvetlen kapcsolatot jelent Nyugat- és Észak-Európa felé.
Nemzeti függetlenségünk egyik legfontosabb szimbóluma, a Magyar Tudományos Akadémia székháza hatalmas átalakuláson esik át. A Fejér-B.Á.L.- ÉPKAR Zrt.-Vitruvius Kft. hármas konzorciumi fővállalkozásában zajló kivitelezésen már több fontos munkafázist sikerült lezárni.
Az akkumulátorcella-gyár épülete elkészült, jelenleg az épületgépészeti és villamossági szerelések zajlanak.