2019.11.12, Kedd

Óriási közösségi parkot terveznek a Nyugati mögé

2016.02.06. 13:48

Óriásparkot szeretne létesíteni a kormány a Nyugati pályaudvar és az Állatkert közötti területen, ahol sétány, játszótér, állatsimogató és hatalmas fás terület is helyt kapna. A terület felét a sínek lefedésével nyernék, a költségek kétharmadát a vasút átépítése tenné ki. Utóbbi az elavultsága miatt amúgy is szükséges, és rendelkezésre állnak hozzá uniós források. A nyugati sínei feletti Ferdinánd hídból alagutat építenének ki, az állatkertbe pedig felüljárón lehetne besétálni. A kormány február 10-én egyeztet az illetékesekkel a rekonstrukcióval kapcsolatban.

A Liget projekt részeként a Nyugati pályaudvart felújítanák, a bevezető síneket a föld alá süllyesztenék, a felszínen pedig egy mesterséges dombon zöldfelületet alakítanának ki – jelentette be Lázár János, miniszterelnökséget vezető miniszter. Az Állatkertig húzódó terület felértékelné a környező városrészeket is.

A Nyugati pályaudvartól az Állatkertig húzódó 20 hektárnyi zöld felét a sínek lefedésével nyernék. A Podmaniczky utca melletti tíz hektáron a szintkülönbséget teraszos kialakítással, épületekkel, különféle tájépítészeti elemekkel formálnák egy nagy összefüggő egységes területté. A Ferdinánd hídból alagút lenne, az állatkertbe pedig felüljárón lehetne besétálni.

„A tervek szinte folyamatosan változnak, rengeteg egyeztetésen vagyunk túl, és még több vár ránk. A legszorosabb kapcsolatban jelenleg a MÁV-val vagyunk, de egyeztetünk folyamatosan Persányi Miklóssal, az Állatkert főigazgatójával is, valamint a kormánnyal is” – vázolta fel a hirado.hu-nak Finta József Kossuth-díjas építész a tervekkel kapcsolatos előkészületeket. Mint mondta, a zöld terület különlegessége abban van, hogy a vasúti területeket használják fel arra, hogy egy izgalmas közösségi park jöjjön létre.

„A vasutakat a világon mindenhol elkezdik hasznosítani, Olsóban például a föld alatt található a pályaudvar. A felülépítés egyébként régi, 2002-es terv, a Westend kialakítása után kezdtünk el foglalkozni vele” – mondta el az építész, kiemelve, hogy azért kell lefedni a síneket, mert a süllyesztés sokkal költségesebb megoldás lenne.

Finta József elmondta, a projektben nem a park megépítése jelenti a legnagyobb költséget, hanem a vasút átépítése. A Nyugati Pályaudvar teljes területének átépítésére amúgy is szükség van az építész szerint, mivel az teljesen elavult. „Ha az összköltségét nézzük, akkor annak kétharmada a vasút átépítése lesz. Erre azonban rendelkezésre állnak az uniós források, amelyből a Nyugati Pályaudvar teljes rekonstrukciója megvalósulhat, ahogyan a környező terek és például a felüljáró rendbetétele is” – mondta Finta József. A legfontosabb a része a parknak az Állatkert melletti terület lenne.

„Az Andrássy út ugyan a legszebb és legelegánsabb utcája a városnak, ám a közte és a Podmaniczky utca közötti szakasz elszlömösödött, sűrű beépítésű terület. Az átépítés azonban felértékeli a környéket”  – fogalmazott Finta József. Úgy véli, a rekonstrukció a Belváros-Lipótvároshoz csatlakozó területekre is jó hatással lehet, az Állatkerttől a Nyugatiig húzódó területen pedig egyfajta kereszttengelyt is ki lehetne alakítani a Köröndtől a Szent István parkig. „A Podmaniczky utca sínek felőli oldalát a barcelonai Rambla módjára képzelik el a tervezők, itt éttermek, kávéházak, szórakozóhelyek lehetnének” – húzta alá az építész.

„A rekonstrukció fontos szempontja továbbá, hogy javítja a levegő minőségét, éppen ezért állt mellé a Levegő Munkacsoport is” – mondta Finta József. A zöld terület mellett a tervek szerint számos egyéb funkció és megvalósulna, így például állatsimogatót létesítenének (akárcsak a Central Parkban), létrehoznák a művészetek terét is, ahol a gyerekek aszfaltra rajzolhatnának, valamint gördeszkatér, mászófal és bicikliugrató is várná a fiatalokat.

(hirado.hu)

Galéria

vasútfejlesztésAktuálisNyugati pályaudvar